Regeling Rijonderricht Motorrijtuigen staat open voor reacties 

De internetconsultatie voor de Wijziging Regeling Rijonderricht Motorrijtuigen 2009 is geopend. RijschoolPro zet hieronder de belangrijkste wijzigingen op een rijtje. De Regeling, ofwel RRM, is het vervolg op het Besluit Rijonderricht Motorrijtuigen 2009. In de RRM zijn de details uitgewerkt en er is nieuwe informatie te vinden. 

Even wat achtergrondinfo: in een wet staan algemeen verbindende voorschriften. Dat betekent dat er in grote lijnen uitgelegd wordt welke regels er voor een bepaald onderwerp gelden. De Eerste en Tweede Kamer moeten een wetsvoorstel goedkeuren. Een besluit, ook wel Algemene maatregel van bestuur of amvb, is een meer gedetailleerde beschrijving van de wet. In een besluit is uitgewerkt hoe de wet uitgelegd moet worden. Een regeling wordt weer afgeleid van een besluit. De regeling is de meest concrete uitleg van de wet.
De internetconsultatie die nu is geopend gaat om de Wijziging Regeling Rijonderricht Motorrijtuigen 2009. Verderop in dit artikel vind je een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.

Reacties en bezwaren op het Besluit 

Een paar maanden terug was de Wijziging Besluit Rijonderricht Motorrijtuigen geopend voor input vanuit de branche. Die consultatie leverde heel wat reacties en bezwaren op. De meeste reacties zoomden in op de verplichting om een echte rijbewijsleerling mee te nemen naar de praktijkbegeleiding.
Bij de internetconsultatie van de Regeling, afgekort RRM, geeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een bijlage antwoord op alle eerder ingediende bezwaren en reacties. ‘De ingediende reacties hebben meer betrekking op het niveau van de regeling dan op het besluit. Daarom zijn de reacties wel meegewogen in de nieuwe concept-regeling, maar ze hebben niet geleid tot aanpassingen in het onderhavige besluit.’ Overigens blijft in de regeling de verplichting van een echte rijbewijsleerling bij de praktijkbegeleiding overeind. 

De wijzigingen 

Artikel 5 van de RRM gaat over de invulling van de stage in de opleiding tot rijinstructeur. In de oude regeling was opgenomen dat de begeleider ten minste drie jaar in het bezit moest zijn van zijn certificaat. Dat is nu gewijzigd naar vijf jaar. Bovendien is het verplicht om de theoretische bijscholing Stagementor te hebben gevolgd.
Artikel 6 is ook aangepast: in de RRM is de verplichting opgenomen om ten minste één theoretische bijscholing te volgen over de wet- en regelgeving die relevant is voor het geven van rijonderricht. 

Echte rijbewijsleerling 

Artikel 8 zoomt in op de praktijkbegeleiding. In de RRM is opgenomen dat tijdens de praktijkbegeleiding degene die de bijscholing volgt, ‘een volledige praktische rijles geeft aan een leerling die wordt opgeleid voor het praktijkexamen in de motorrijtuigcategorie die overeenkomt met de motorrijtuigcategorie voor het geven van rijonderricht waarvoor de bijscholing wordt gevolgd, tenzij degene die de bijscholing volgt werkzaam is binnen een dienstverband bij het CBR of het instituut.’ Kortom: er moet een echte rijbewijsleerling mee voor de praktijkbegeleiding.
In artikel 9 van de regeling wordt het herintrederstraject verder uitgewerkt. Hierin staat dat een herintreder een actieve stage moet doen voor de duur van minimaal 20 klokuren voor categorie B. Voor rijinstructeurs met alleen certificaat A of alleen certificaat T geldt ook dat de stage de helft is van de stage van het eerste examen.
Ook is met de RRM vastgelegd dat op de WRM-pas een pasfoto en handtekening moet staan. 

Handige links: 

Lees ook:

 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.