Automaatcode 78 wordt in Duitsland geschrapt

Closeup view of the gear stick with multimedia console in a luxury sport car

De automaatcode 78 op het rijbewijs wordt in Duitsland halverwege volgend jaar geschrapt voor nieuwe rijbewijsbezitters. Kandidaten volstaan met een leermodule van tien lesuren binnen de totale rijopleiding om in een handgeschakelde auto te mogen rijden. Het examen kan dan worden afgelegd in een automaat. Dat bevestigt Dieter Quentin, voorzitter van de Duitse branchevereniging BVF.

Aan het concept voor de precieze invulling van het schrappen van de automaatcode wordt nu nog gewerkt. “Dat moet er voor de Kerst liggen”, vertelt Quentin. Hij is voorzitter van de Bundesvereiniging der Fahrlehrerverbände. Het Duitse verkeersministerie gaat er vanuit dat volgend jaar zomer alles rond moet zijn. Deze regeling is voor wie het rijbewijs nog moet halen, de code vervalt vooralsnog niet voor mensen die al een rijbewijs met de automaatcode hebben.

Deze regeling voor aanstaande rijbewijsbezitters geldt vooralsnog binnen de EU alleen in Duitsland. Het is nog onbekend of het schrappen van de automaatcode in Nederland en de rest van Europa op een vergelijkbare manier gaat plaatsvinden.

Voorwaarden

Voor een rijbewijs zonder beperking moet de kandidaat wel aan een aantal voorwaarden voldoen.

  • De rijbewijskandidaat volgt tijdens zijn opleiding bij de rijschool tenminste tien lessen van 45 minuten in een handgeschakeld voertuig. Die training moet volstaan om de vaardigheden en capaciteiten te hebben om handgeschakeld te rijden.
  • De bijscholing om handgeschakeld te rijden wordt afgesloten met een examen van ten minste vijftien minuten. Dit examen wordt bij de rijschool afgelegd. De kandidaat moet aantonen dat hij de hellingproef beheerst, goed kan schakelen, voorrangssituaties herkent en klimaatvriendelijk kan rijden.
  • De rijinstructeur bevestigt de deelname aan de bijscholing en het afleggen van de test aan de Duitse variant van het CBR.

Waarborgen

Na overlegging van dit certificaat aan de rijbewijsautoriteit moet de registratie van de beperking voor automatische voertuigen in het rijbewijs worden weggelaten. De kwaliteit van de maatregel en de onpartijdigheid van de rijschool en rijinstructeurs moeten worden gewaarborgd door maatregelen zoals uniforme formulieren, kennisgeving en monitoring van de rijschool. “Het is de bedoeling dat zowel de rijuren op het handgeschakelde voertuig als de test worden voltooid vóór het praktijkexamen,” aldus Dieter Quentin.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

4 reacties op “Automaatcode 78 wordt in Duitsland geschrapt”

Peter de Klein|05.12.19|15:28

nou Nederland kom op kan hier ook makkelijk en ik vind het een goede constructie

Ronald Elderhorst|06.12.19|11:03

Nu Nederland nog !!!

Richard Uljee|07.12.19|15:36

Ja,ho even. Dat betekent dat wij rijscholen nog steeds twee auto’s nodig hebben. En wie wil nu voor 10 uur les per leerling nog een schakelauto erbij houden? Je doet alle cbr-contacten met automaat. Dus wat gaan we doen? Die 10 schakelrijlessen uitbesteden bij een collega en zelf alleen automaat doen?

Richard Uljee|07.12.19|15:40

Ja ho even, dan moeten we nog steeds 2 auto’s hebben, automaat en schakel. En een schakelauto aanhouden voor 10 uurtjes per leerling lijkt me niet rendabel. Dus die 10 uurtjes maar uitbesteden bij een collega?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Automaatcode 78 wordt in Duitsland geschrapt | RijschoolPro

Automaatcode 78 wordt in Duitsland geschrapt

Closeup view of the gear stick with multimedia console in a luxury sport car

De automaatcode 78 op het rijbewijs wordt in Duitsland halverwege volgend jaar geschrapt voor nieuwe rijbewijsbezitters. Kandidaten volstaan met een leermodule van tien lesuren binnen de totale rijopleiding om in een handgeschakelde auto te mogen rijden. Het examen kan dan worden afgelegd in een automaat. Dat bevestigt Dieter Quentin, voorzitter van de Duitse branchevereniging BVF.

Aan het concept voor de precieze invulling van het schrappen van de automaatcode wordt nu nog gewerkt. “Dat moet er voor de Kerst liggen”, vertelt Quentin. Hij is voorzitter van de Bundesvereiniging der Fahrlehrerverbände. Het Duitse verkeersministerie gaat er vanuit dat volgend jaar zomer alles rond moet zijn. Deze regeling is voor wie het rijbewijs nog moet halen, de code vervalt vooralsnog niet voor mensen die al een rijbewijs met de automaatcode hebben.

Deze regeling voor aanstaande rijbewijsbezitters geldt vooralsnog binnen de EU alleen in Duitsland. Het is nog onbekend of het schrappen van de automaatcode in Nederland en de rest van Europa op een vergelijkbare manier gaat plaatsvinden.

Voorwaarden

Voor een rijbewijs zonder beperking moet de kandidaat wel aan een aantal voorwaarden voldoen.

  • De rijbewijskandidaat volgt tijdens zijn opleiding bij de rijschool tenminste tien lessen van 45 minuten in een handgeschakeld voertuig. Die training moet volstaan om de vaardigheden en capaciteiten te hebben om handgeschakeld te rijden.
  • De bijscholing om handgeschakeld te rijden wordt afgesloten met een examen van ten minste vijftien minuten. Dit examen wordt bij de rijschool afgelegd. De kandidaat moet aantonen dat hij de hellingproef beheerst, goed kan schakelen, voorrangssituaties herkent en klimaatvriendelijk kan rijden.
  • De rijinstructeur bevestigt de deelname aan de bijscholing en het afleggen van de test aan de Duitse variant van het CBR.

Waarborgen

Na overlegging van dit certificaat aan de rijbewijsautoriteit moet de registratie van de beperking voor automatische voertuigen in het rijbewijs worden weggelaten. De kwaliteit van de maatregel en de onpartijdigheid van de rijschool en rijinstructeurs moeten worden gewaarborgd door maatregelen zoals uniforme formulieren, kennisgeving en monitoring van de rijschool. “Het is de bedoeling dat zowel de rijuren op het handgeschakelde voertuig als de test worden voltooid vóór het praktijkexamen,” aldus Dieter Quentin.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

4 reacties op “Automaatcode 78 wordt in Duitsland geschrapt”

Peter de Klein|05.12.19|15:28

nou Nederland kom op kan hier ook makkelijk en ik vind het een goede constructie

Ronald Elderhorst|06.12.19|11:03

Nu Nederland nog !!!

Richard Uljee|07.12.19|15:36

Ja,ho even. Dat betekent dat wij rijscholen nog steeds twee auto’s nodig hebben. En wie wil nu voor 10 uur les per leerling nog een schakelauto erbij houden? Je doet alle cbr-contacten met automaat. Dus wat gaan we doen? Die 10 schakelrijlessen uitbesteden bij een collega en zelf alleen automaat doen?

Richard Uljee|07.12.19|15:40

Ja ho even, dan moeten we nog steeds 2 auto’s hebben, automaat en schakel. En een schakelauto aanhouden voor 10 uurtjes per leerling lijkt me niet rendabel. Dus die 10 uurtjes maar uitbesteden bij een collega?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.