Ernest Alvares. foto: Piet Prins

‘Rijles in een automaat moet de norm worden’

Het merendeel van de rijbewijsleerlingen van Verkeersschool Veronica start de rijopleiding in een elektrische auto. Volgens eigenaar Ernest Alvares moet dit type auto de norm worden in de rijschoolbranche. “Het vervallen van de automaatcode 78 op het rijbewijs moet het gevolg zijn van een beweging in de markt, niet het startpunt.” In de keuze voor een lesauto zou het milieu centraal moeten staan, vindt hij.

Het imago van rijden in een automaat is dat het voor de kneusjes is, voor de minder handige leerling. Rijden in een automaat is allesbehalve sexy. “Dat kan wel anders”, vindt rijschoolhouder Alvares van Verkeersschool Veronica uit Utrecht. “Elektrisch rijden is juist heel toekomstgericht. Het is duurzaam en door de rijhulpsystemen die in de auto’s zitten is het ook nog veiliger. De ontwikkeling van de brandstofauto is ten einde, dat is een wereldwijde beweging.”

De ondernemer vindt dat de rijschoolbranche te veel blijft hangen aan voertuigen op fossiele brandstoffen. “Auto’s worden kostbaarder en ondertussen gaat de lesprijs maar niet omhoog.”

Automaatcode 78

Momenteel krijgt iedereen die afrijdt in een automaat de beperkende code 78 op het rijbewijs. Vorig jaar reed iets minder dan 3 procent van de examenkandidaten voor het rijbewijs bij het CBR af in een automaat. Met de code mogen zij niet in een handgeschakelde auto rijden. In Duitsland wordt dit jaar de code geschrapt en ook op een breder Europees niveau wordt er gekeken naar het schrappen van de code. Alvares wil niet wachten tot de automaatcode eraf gaat voordat hij met zijn rijschool overstapt op elektrisch rijden. “Het initiatief voor verandering zou vanuit de branche zelf moeten komen.”

Grote transitie

Als Alvares het over ‘de branche’ heeft, dan bedoelt hij fulltime rijscholen. Verkeersschool Veronica is een grote rijschool waar rijles wordt gegeven voor alle rijbewijzen, Alvares heeft twintig instructeurs op de weg. Hij neemt zijn vak serieus en heeft een uitgesproken mening over wat er nodig is om de branche te professionaliseren.

In de professionaliseringsslag liggen de parttime eenmanszaken dwars, vindt hij, en dat is een grote groep. “Zij houden de innovatie tegen.” Volgens zijn berekeningen is een minimum aantal van 1557 lesuren per jaar nodig voor een instructeur om boven het minimumloon te komen.

“We zitten nu in een dictatuur van de meerderheid.” Hij legt uit: “Omschakelen naar elektrisch rijden vraagt om investeringen en inspanning. Het is een grote transitie. De parttime eenmanszaken kunnen de omschakeling naar elektrisch helemaal niet maken, ze hebben de middelen noch de motivatie om de branche als geheel naar het volgende niveau te tillen. En omdat in dit deel van de branche niet wordt geïnvesteerd in de toekomst, wordt de lesprijs kunstmatig laag gehouden.”

We zitten in een dictatuur van de meerderheid

Profileren

Dat de omslag van fossiele brandstof naar stroom er gaat komen, staat voor Alvares als een paal boven water. “Je moet je afvragen hoe je je als rijschool wilt profileren. Ga je nu al met elektrisch aan de slag of doe je dat achteraf? Een voordeel van die meerderheid van parttime eenmanszaken is dat ik me nu al heel duidelijk kan profileren als een toekomstgerichte rijschool. Ik wil knetterhard innoveren om met de professionele, fulltime rijscholen verder te gaan.”

Schakelbak

Toch is er ook nog gewoon veel vraag naar een rijden in een geschakelde lesauto. “De leerlingen zelf willen echt wel elektrisch rijden, de ouders vragen nog om een schakelbak. Dat bieden we dan ook gewoon, we zitten nog altijd vóór het omslagpunt. Maar vrijwel iedereen start elektrisch. Zeker 80 procent van de leerlingen heeft in een elektrische auto gereden voor ze examen doen.”

De leerlingen zelf willen elektrisch rijden

Hulpsystemen

De nieuwe auto’s vragen om méér rijlessen, concludeert Alvares. Elektrisch rijden gaat hand in hand met rijhulpsystemen, ADAS. “En het zijn húlpsystemen, he?” benadrukt de rijschoolhouder. “Je moet niet achterover leunen als bestuurder. Wij leren leerlingen dat ze in moeten grijpen voordat de systemen het doen. Je wilt een automobilist opleiden voor de toekomst. Of misschien nog wel scherper gesteld: we moeten rijinstructeurs opleiden, want de auto is in de toekomst zelf de leerling.”

Het CBR heeft ook een rol te spelen in de omschakeling naar elektrisch. Voor Alvares doet het rijvaardigheidsbureau nog veel te weinig. “De rijprocedure gaat helemaal niet in op rijden in een automaat of elektrisch rijden. Het examen moet anders worden ingericht, of misschien moeten we er zelfs wel helemaal vanaf. Het milieu moet naast de verkeersveiligheid een centrale rol krijgen in het examen.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

7 reacties op “‘Rijles in een automaat moet de norm worden’”

Marco Spoor|12.03.20|11:21

Nou Alvarez je hebt zeker een punt, maar het is onzin dat je zegt dat leerlingen wel elektrisch willen rijden.
Willen ze gewoon niet.
De jeugd ziet het nog altijd als inderdaad iets voor mensen met een beperking of oude vandagen.
Bovendien heb je makkelijk kletsen want jij hebt ook nog een batterij schakelautos. Dus jou klant kan kiezen!
Ik zou liever vandaag dan morgen mn schakel dieseltje inruilen voor elektrisch lessen maar dan heb ik op jaarbasis hooguit 8 klanten..dus code 78 eraf!!

Ewout Wijnveldt|12.03.20|15:05

Als je net je rijbewijs hebt, heb je misschien geld voor een 2e handsje, meestal geen automaat. Artikel is teveel met een roze bril geschreven. En afrijden in een automaat en dan in een handgeschakelde auto mogen rijden is ronduit gevaarlijk.

Henk Coolen|12.03.20|18:34

Automaatcode in Duitsland wordt niet geschrapt. Hij moet zich beter op de hoogte stellen voordat hij deze uitspraak doet.
Er is geen sprake van het
‘vervallen’ van de automaatcode op het Duitse rijbewijs voor degenen die in een
automatisch voertuig examen hebben gedaan. Dit zou ook in strijd zijn met de
Europese rijbewijsrichtlijn. Wel heeft Duitsland het voornemen om bij het examen
voor een handgeschakeld rijbewijs B toe te staan dat dit gedeeltelijk wordt
afgelegd in een automaat

Kees Nas|12.03.20|19:53

Waar de info vandaan komt dat elektrisch rijden beter is voor het milieu mag meneer Alvares me maar eens vertellen.
Het is een heerlijke stille auto hoor en heb er diverse gereden. Ik ben zeker voorstander maar ze zijn belachelijk duur. Ik vrees ook dat met automaat (of elektrisch) er minder lessen nodig zijn.
Deze meneer komt wel erg vaak op deze website met al jaren discutabel “nieuws”.
Ik ken u niet persoonlijk maar ik bespeur toch echt een gevalletje bel en klepel.

Boudewijn Pijnappel|12.03.20|22:52

Een mooi verhaal met het afschaffen van de automaatcode en het overschakelen op het elektrisch rijden. Maar ten eerste zal 80% van de geslaagde kandidaten de eerste jaren zeker in een schakelauto stappen. Ten tweede wordt in Nederland nog steeds 80% van de elektriciteit opgewekt door de schoorsteen, dus dat elektrisch rijden is nog niet écht milieuvriendelijk. Dan hebben we het ook nog niet gehad over de productie en tzt het afvoeren van de enorme accu’s of dit wel zo milieuvriendelijk gebeurt.

Don Vandijk|14.03.20|15:22

Ik stel voor om net als vroeger bij een automaatrijbewijs het na 2 jaar de code 78 te laten vervallen. Na 2 jaar rijden in een automaat weet je wel hoe autorijden moet, dan kun je zelf wel leren schakelen. Schakelen is niet zo moeilijk, na een paar keer rijden weet je echt wel hoe het werkt.

Ik vind de automaatcode dus niet persé onzin, maar na 2 jaar rij-ervaring met een automaat mag het m.i wel vervallen.

Bart Hogeweg|14.03.20|17:42

Fijne collega, deze meneer Alvares. Ik moet, ik zal, ik lig dwars, ik hou de innovatie tegen. Hij is nogal ingenomen met zichzelf en vindt eigenlijk dat iedereen er een potje van maakt behalve hijzelf en ik als zzp-er geen bestaansrecht heb. Gelukkig krijgt hij van Rijschoolpro vrij baan zijn marketingbrei over ons uit te spreiden. Ik doe dingen anders dan hij, dat wil niet per definitie zeggen dat dat slechter is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.