Rijopleider by Jongepier vernieuwt opleiding tot rijinstructeur B

Simon Jongepier

Simon Jongepier geeft vanaf maart een nieuwe draai aan de klassikale en spoedopleiding tot rijinstructeur B. Zo is de opleiding tot RIS-instructeur nu standaard ingebouwd. Ook is de online leeromgeving vernieuwd. “Ik wil dit jaar de beste rijinstructeursopleiding van Nederland neerzetten”, vertelt Jongepier. Hiervoor is de opleider hard op zoek naar goede stagerijscholen die willen samenwerken.

Momenteel geeft Jongepier online les via zijn twee Zoomstudio’s. Hij hoopt begin maart de deuren van de fysieke lokalen weer te openen en de meest kwalitatieve rijinstructeurs op te leiden. Daarvoor heeft hij tijdens de lockdown een aantal opleidingen en leermaterialen vernieuwd. “Er wordt een nieuwe versie van het lesboek geschreven en we zijn druk bezig een computerlokaal in te richten. Hier zullen we werken met dezelfde software als het IBKI.” Door de examens te oefenen in een computerlokaal zijn de leerlingen van Jongepier beter voorbereid op het examen bij IBKI.

Vernieuwde onderdelen

De opleiding tot rijinstructeur B bevat nu standaard de volgende onderdelen:

  • Training Vergroot je veerkracht, verminder je stress! (In Samenwerking met Hearthmath Benelux).
  • Training theorieles geven klassikaal en online.
  • Praktijktraining: hoe gebruik en geef ik ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) in de lesauto?
  • Elke week online vraag & antwoord uur.
  • Extra praktijkdagen fase 3 (tijdens de stage)

Een van de extra opleidingen is de RIS (rijopleiding in stappen). In plaats van twee dagen wordt dit een zesdaagse opleiding. “Ik kan het een nieuwe instructeur niet in twee dagen leren, dan snappen ze er niets van. Hiervoor heb ik echt zes dagen nodig. Momenteel doen we de theorie van de RIS via interactief webinar als proef met het CBR”, legt Jongepier uit.

Naast de RIS is ook de training theorieles geven toegevoegd aan de opleiding, zowel klassikaal als online. Deze veranderingen zijn gedaan naar de uitkomsten van het rapport van Alliantie Samen Sterk over lesgeven in deze tijd. Ook is de praktijktraining ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) vernieuwd. “We leren hoe je hier in de praktijk gebruik van maakt, niet alleen maar theoretisch. Hoe werkt het in de auto en hoe ga ik dat straks aan de leerling overbrengen?”, legt Jongepier uit. Ook geeft hij extra praktijklessen tijdens fase drie, de stage. “Als ik in die instructeursstoel zit, ga ik remmen of aan het stuur trekken? En wat gebeurt er dan?”

Bijzondere training

Een nieuwe training die de opleider heeft toegevoegd aan het curriculum is: Vergroot je veerkracht, verminder je stress. Deze geeft Jongepier exclusief samen met HeartMath Benelux. “Hier leren rijinstructeurs hoe ze hun leerlingen met stressvolle situaties om kunnen laten gaan. Door middel van de juiste ademhaling kunnen ze bijvoorbeeld minder gespannen een examen ingaan. Dit werkt heel goed, Nederlandse politieagenten krijgen ook deze training.”

Interactief webinar

Naast de klassikale opleidingen blijft Jongepier ook via interactieve webinars lesgeven. Het is een succes, volgens Jongepier. De theorie kan men vanaf huis of kantoor volgen via live webinars (lessen) met docent. “De praktijk doen we natuurlijk ook. Wij hebben deze opleiding inmiddels zo geperfectioneerd dat het net is of je bij ons op locatie klassikaal les krijgt.” Volgens Jongepier is het voordeel hiervan dat kandidaten uit het hele land zijn lessen kunnen volgen. “De praktijklessen worden gedaan in Best, Nieuwegein, Dordrecht, Zwolle of Zaandam. Wij hebben zelfs mensen uit België die de opleiding bij ons volgen.”

Stage-rijscholen

Met deze veranderingen wil Jongepier graag de kwaliteit verhogen van de rijinstructeur die van school komt. Hij gaat ervan uit dat er een tekort komt aan rijinstructeurs zodra de lockdown wordt opgeheven. Om instructeurs zo goed mogelijk op te kunnen leiden doet Jongepier via RijschoolPro een oproep: “Wij zijn hard op zoek naar goede stagerijscholen die nieuwe instructeurs kwalitatief goed op willen leiden.”

Lees ook:

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

16 reacties op “Rijopleider by Jongepier vernieuwt opleiding tot rijinstructeur B”

Gus K.|20.02.21|17:59

Ik vind de vernieuwde opleiding tot rijinstructeur van Jongepier slecht doordacht. Bij het ontwikkelen van lesmateriaal, moet je onder meer rekening gehouden met de kenmerken van jouw doelgroep en het vak (rijinstructeur). Jongepier moet zijn rijopleiding meer praktisch en toepassingsgericht maken en de ademhalingstraining latenvallen. Een tip voor hem: nodig vo-leerlingen uit om rijlessen te krijgen in een virtual verkeersomgeving, waarbij deze rijlessen worden gegeven door zijn cursisten.

Mart Kuiper|21.02.21|12:16

Gus K, altijd makkelijk om direct een mening klaar te hebben zonder dat je zelf aan de cursus hebt deelgenomen. Alsof rijlessen in een virtuele lesomgeving representatief zijn…. Jongepier probeert in ieder geval met alle huidige beperkingen het beste er van te maken. Een van onze aankomende instructeurs volgt daar nu de opleidingen A&B en er wordt meer praktijkgericht onderwijs gegeven dan bij veel andere aanbieders van instructeurs opleidingen.

Gus K.|21.02.21|18:06

Beste Mart, ik hoef niet deel te nemen aan een cursus om een mening te hebben over die cursus. De vraag is of zijn vernieuwde opleiding leidt tot beter kwalificeerde rijinstructeur. Ik denk van niet. Rijlessen in een virtuele lesomgeving kunnen representatief zijn, want je kunt twee bekende problemen oplossen: 1) rijinstructeurs in opleiding leren beter rijles geven, voordat ze stage lopen, 2) vo-leerlingen krijgen hierdoor voorkennis en daardoor sneller hun rijbewijs behalen, zonder trucjes.

Mart Kuiper|22.02.21|10:29

Beste Gus, ik ga er niet een hele discussie van maken maar je mening is gebaseerd op aannames en veronderstellingen. Daar zijn we momenteel in Nederland erg goed in, vandaar dat het hele coronabeleid het afgelopen jaar zo goed heeft gefunctioneerd.
Ik spreek uit directe ervaring van deze opleider en vandaar mijn mening. Ik schrijf geen recensie zonder de voorstelling te hebben gezien zoals jij.

Gus K.|22.02.21|14:46

Beste Mart, mijn mening is niet gebaseerd op aannames en veronderstellingen, maar op wetenschappelijk onderzoek: In een publicatie met de titel “De vmbo-leerling. Onderwijspedagogische- en ontwikkelingspsychologische theorieën” van dr. D.G. Hamstra en drs. J. van den Ende (maart 2006) staat het volgende over de kenmerken van de vmbo-leerling, ik citeer:

Gus K.|22.02.21|14:48

ik citeer: “Op basis van onderzoek onder leerlingen in het vmbo door Van der Sanden (2003) en Den Boer, Mittendorf en Sjenitzer (1993) kunnen we aannemen dat vmbo-leerlingen zeer praktisch en toepassingsgericht zijn ingesteld. Ze houden niet van lezen, maar leren het liefst door te doen. Beroepsgerichte vakken hebben over het algemeen dan ook hun voorkeur.

Gus K.|22.02.21|15:04

ik citeer: Ze leren het liefst aan de hand van didactische werkvormen waarbij een concrete manier van verwerken van de leerstof (toepassen, voorbeelden bedenken, oefenen) centraal staat. Bij de regulatie- en motivationele activiteiten hebben zij veel ondersteuning nodig. Uit zichzelf zijn zij niet geneigd om deze activiteiten te verrichten.” Op basis van deze informatie, zou de opleidingsinstituten eigenlijk hun onderwijs meer praktisch en toepassingsgericht maken.

Gus K.|22.02.21|15:16

Toelatingseisen instructeursopleiding: een schooldiploma op minimaal VMBO-gl of tl-niveau. Anders gezegd, opleidingsinstituten moeten rekening houden met de kenmerken van hun cursisten en het vak rijinstructeur (zeer praktisch). Cursisten met een VMBO-gl of tl-niveau hebben vaak moeite met het omzetten van theorie naar de praktijk en veel rijbewijsleerlingen willen zo snel mogelijk hun rijbewijs behalen zonder enige moeite (hard werken). Een oplossing: lesgeven in een virtual omgeving.

Gus K.|22.02.21|15:30

Opleidingsinstituten (zoals Jongepier en De VerkeersAcademie) willen niet hebben dat ze hun opleidingen meer praktisch en toepassingsgericht maken, omdat dat beïnvloeden hun verdienmodel. Als afleiding, bedenken ze nieuwe onderwijsvormen die de situatie niet verbeterd. Die indruk krijg ik ook van de vernieuwde opleiding tot rijinstructeur van Jongepier, slechts een afleiding. Problemen binnen de rijschoolbranche worden merendeels veroorzaakt door de opleidingsinstituten/CBR/IBKI/overheid.

Mart Kuiper|22.02.21|17:32

Dus aannames, veronderstellingen en een zelf gevormde mening vanuit zogenaamde onderzoeken welke op het bovenstaande bericht geen betrekking hebben. Mijn mening is slechts gebaseerd op eigen ervaring en die van mijn instructeurs, dat hecht ik toch meer waarde aan. De discussie is verder zinloos maar er is wellicht in de branche nog ruimte voor een nieuw opleidingsinstituut voor rij instructeurs die zich graag wil onderscheiden van de rest. Dus ik zou zeggen…pak die kans!

Mart Kuiper|22.02.21|17:43

Kunnen dingen anders en beter, natuurlijk, daar zijn heel veel meningen over. Waar het alleen hierboven om gaat is dat deze opleider in ieder geval bereid is veranderingen door te voer in de huidige manier van opleiden. Ook met alle beperkingen welke er nu zijn in het geven van onderwijs.
Dat valt alleen maar toe te juichen. De kip met het gouden ei heeft nog niemand gevonden binnen de branche helaas.

Gus K.|23.02.21|13:32

Beste Mart, omdat je alleen in staat bent een eigen mening te geven die is gebaseerd op eigen ervaring en die van jouw instructeurs, dan ben je niet in staat het verband te leggen tussen mijn (bovenstaande) uitspraken en de veranderingen die Jongepier wilt invoeren. Ik ben met je eens dat onze discussie zinloos is omdat we communiceren op twee verschillende niveaus; jij op concreet niveau en ik op abstract niveau. De vraag is of de veranderingen van Jongepier zinvol zijn.

Gus K.|23.02.21|13:50

Ik vind het prima dat hij de RIS-opleiding heeft verlengd naar de officiële zes dagen in plaats van de twee dagen. De tweedaagse opleiding vond ik waardeloos; je leert hiervan weinig over de RIS-methode. Het grootse nadeel van de RIS is dat je elke jaar bijna zestig euro’s moet betalen aan CBR zonder enige tegenprestatie, zoals een extra RIS-cursus. Ik vind het opmerkelijk dat jij kunt zeggen dat “De kip met het gouden ei heeft nog niemand gevonden binnen de branche helaas”. Hoe weet je dat?

A.b|24.02.21|21:46

Mhhhaaaaa De kip met het gouden ei.?

Mart Kuiper|24.02.21|22:26

Gus K Helemaal met je eens. Een concrete discussie en vaststelling van zake gepasseerd oude dagelijkse praktijk is altijd beter dan abstracte beeldvorming. Zal de vergelijking met de huidige politieke besluitvorming aar niet maken, maar ik denk dat je wel begrijpt waar ik naartoe wil.

Gus K.|28.02.21|16:29

Beste Mart, een concrete discussie en vaststelling van zaken gebaseerd op oude dagelijkse praktijk is NIET altijd beter dan abstracte beeldvorming. Met abstracte beeldvorming kunnen we een kijkje nemen in de toekomst, terwijl concrete beeldvorming blijf je (altijd) in het hier en nu, waarbij de mogelijkheid bestaat dat je in vicieuze cirkel terechtkomt en dan is het bijzonder moeilijk of zelfs onmogelijk om daar uit te breken. Anders gezegd, met concrete beeldvorming komt er geen vernieuwing.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijopleider by Jongepier vernieuwt opleiding tot rijinstructeur B | RijschoolPro

Rijopleider by Jongepier vernieuwt opleiding tot rijinstructeur B

Simon Jongepier

Simon Jongepier geeft vanaf maart een nieuwe draai aan de klassikale en spoedopleiding tot rijinstructeur B. Zo is de opleiding tot RIS-instructeur nu standaard ingebouwd. Ook is de online leeromgeving vernieuwd. “Ik wil dit jaar de beste rijinstructeursopleiding van Nederland neerzetten”, vertelt Jongepier. Hiervoor is de opleider hard op zoek naar goede stagerijscholen die willen samenwerken.

Momenteel geeft Jongepier online les via zijn twee Zoomstudio’s. Hij hoopt begin maart de deuren van de fysieke lokalen weer te openen en de meest kwalitatieve rijinstructeurs op te leiden. Daarvoor heeft hij tijdens de lockdown een aantal opleidingen en leermaterialen vernieuwd. “Er wordt een nieuwe versie van het lesboek geschreven en we zijn druk bezig een computerlokaal in te richten. Hier zullen we werken met dezelfde software als het IBKI.” Door de examens te oefenen in een computerlokaal zijn de leerlingen van Jongepier beter voorbereid op het examen bij IBKI.

Vernieuwde onderdelen

De opleiding tot rijinstructeur B bevat nu standaard de volgende onderdelen:

  • Training Vergroot je veerkracht, verminder je stress! (In Samenwerking met Hearthmath Benelux).
  • Training theorieles geven klassikaal en online.
  • Praktijktraining: hoe gebruik en geef ik ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) in de lesauto?
  • Elke week online vraag & antwoord uur.
  • Extra praktijkdagen fase 3 (tijdens de stage)

Een van de extra opleidingen is de RIS (rijopleiding in stappen). In plaats van twee dagen wordt dit een zesdaagse opleiding. “Ik kan het een nieuwe instructeur niet in twee dagen leren, dan snappen ze er niets van. Hiervoor heb ik echt zes dagen nodig. Momenteel doen we de theorie van de RIS via interactief webinar als proef met het CBR”, legt Jongepier uit.

Naast de RIS is ook de training theorieles geven toegevoegd aan de opleiding, zowel klassikaal als online. Deze veranderingen zijn gedaan naar de uitkomsten van het rapport van Alliantie Samen Sterk over lesgeven in deze tijd. Ook is de praktijktraining ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) vernieuwd. “We leren hoe je hier in de praktijk gebruik van maakt, niet alleen maar theoretisch. Hoe werkt het in de auto en hoe ga ik dat straks aan de leerling overbrengen?”, legt Jongepier uit. Ook geeft hij extra praktijklessen tijdens fase drie, de stage. “Als ik in die instructeursstoel zit, ga ik remmen of aan het stuur trekken? En wat gebeurt er dan?”

Bijzondere training

Een nieuwe training die de opleider heeft toegevoegd aan het curriculum is: Vergroot je veerkracht, verminder je stress. Deze geeft Jongepier exclusief samen met HeartMath Benelux. “Hier leren rijinstructeurs hoe ze hun leerlingen met stressvolle situaties om kunnen laten gaan. Door middel van de juiste ademhaling kunnen ze bijvoorbeeld minder gespannen een examen ingaan. Dit werkt heel goed, Nederlandse politieagenten krijgen ook deze training.”

Interactief webinar

Naast de klassikale opleidingen blijft Jongepier ook via interactieve webinars lesgeven. Het is een succes, volgens Jongepier. De theorie kan men vanaf huis of kantoor volgen via live webinars (lessen) met docent. “De praktijk doen we natuurlijk ook. Wij hebben deze opleiding inmiddels zo geperfectioneerd dat het net is of je bij ons op locatie klassikaal les krijgt.” Volgens Jongepier is het voordeel hiervan dat kandidaten uit het hele land zijn lessen kunnen volgen. “De praktijklessen worden gedaan in Best, Nieuwegein, Dordrecht, Zwolle of Zaandam. Wij hebben zelfs mensen uit België die de opleiding bij ons volgen.”

Stage-rijscholen

Met deze veranderingen wil Jongepier graag de kwaliteit verhogen van de rijinstructeur die van school komt. Hij gaat ervan uit dat er een tekort komt aan rijinstructeurs zodra de lockdown wordt opgeheven. Om instructeurs zo goed mogelijk op te kunnen leiden doet Jongepier via RijschoolPro een oproep: “Wij zijn hard op zoek naar goede stagerijscholen die nieuwe instructeurs kwalitatief goed op willen leiden.”

Lees ook:

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

16 reacties op “Rijopleider by Jongepier vernieuwt opleiding tot rijinstructeur B”

Gus K.|20.02.21|17:59

Ik vind de vernieuwde opleiding tot rijinstructeur van Jongepier slecht doordacht. Bij het ontwikkelen van lesmateriaal, moet je onder meer rekening gehouden met de kenmerken van jouw doelgroep en het vak (rijinstructeur). Jongepier moet zijn rijopleiding meer praktisch en toepassingsgericht maken en de ademhalingstraining latenvallen. Een tip voor hem: nodig vo-leerlingen uit om rijlessen te krijgen in een virtual verkeersomgeving, waarbij deze rijlessen worden gegeven door zijn cursisten.

Mart Kuiper|21.02.21|12:16

Gus K, altijd makkelijk om direct een mening klaar te hebben zonder dat je zelf aan de cursus hebt deelgenomen. Alsof rijlessen in een virtuele lesomgeving representatief zijn…. Jongepier probeert in ieder geval met alle huidige beperkingen het beste er van te maken. Een van onze aankomende instructeurs volgt daar nu de opleidingen A&B en er wordt meer praktijkgericht onderwijs gegeven dan bij veel andere aanbieders van instructeurs opleidingen.

Gus K.|21.02.21|18:06

Beste Mart, ik hoef niet deel te nemen aan een cursus om een mening te hebben over die cursus. De vraag is of zijn vernieuwde opleiding leidt tot beter kwalificeerde rijinstructeur. Ik denk van niet. Rijlessen in een virtuele lesomgeving kunnen representatief zijn, want je kunt twee bekende problemen oplossen: 1) rijinstructeurs in opleiding leren beter rijles geven, voordat ze stage lopen, 2) vo-leerlingen krijgen hierdoor voorkennis en daardoor sneller hun rijbewijs behalen, zonder trucjes.

Mart Kuiper|22.02.21|10:29

Beste Gus, ik ga er niet een hele discussie van maken maar je mening is gebaseerd op aannames en veronderstellingen. Daar zijn we momenteel in Nederland erg goed in, vandaar dat het hele coronabeleid het afgelopen jaar zo goed heeft gefunctioneerd.
Ik spreek uit directe ervaring van deze opleider en vandaar mijn mening. Ik schrijf geen recensie zonder de voorstelling te hebben gezien zoals jij.

Gus K.|22.02.21|14:46

Beste Mart, mijn mening is niet gebaseerd op aannames en veronderstellingen, maar op wetenschappelijk onderzoek: In een publicatie met de titel “De vmbo-leerling. Onderwijspedagogische- en ontwikkelingspsychologische theorieën” van dr. D.G. Hamstra en drs. J. van den Ende (maart 2006) staat het volgende over de kenmerken van de vmbo-leerling, ik citeer:

Gus K.|22.02.21|14:48

ik citeer: “Op basis van onderzoek onder leerlingen in het vmbo door Van der Sanden (2003) en Den Boer, Mittendorf en Sjenitzer (1993) kunnen we aannemen dat vmbo-leerlingen zeer praktisch en toepassingsgericht zijn ingesteld. Ze houden niet van lezen, maar leren het liefst door te doen. Beroepsgerichte vakken hebben over het algemeen dan ook hun voorkeur.

Gus K.|22.02.21|15:04

ik citeer: Ze leren het liefst aan de hand van didactische werkvormen waarbij een concrete manier van verwerken van de leerstof (toepassen, voorbeelden bedenken, oefenen) centraal staat. Bij de regulatie- en motivationele activiteiten hebben zij veel ondersteuning nodig. Uit zichzelf zijn zij niet geneigd om deze activiteiten te verrichten.” Op basis van deze informatie, zou de opleidingsinstituten eigenlijk hun onderwijs meer praktisch en toepassingsgericht maken.

Gus K.|22.02.21|15:16

Toelatingseisen instructeursopleiding: een schooldiploma op minimaal VMBO-gl of tl-niveau. Anders gezegd, opleidingsinstituten moeten rekening houden met de kenmerken van hun cursisten en het vak rijinstructeur (zeer praktisch). Cursisten met een VMBO-gl of tl-niveau hebben vaak moeite met het omzetten van theorie naar de praktijk en veel rijbewijsleerlingen willen zo snel mogelijk hun rijbewijs behalen zonder enige moeite (hard werken). Een oplossing: lesgeven in een virtual omgeving.

Gus K.|22.02.21|15:30

Opleidingsinstituten (zoals Jongepier en De VerkeersAcademie) willen niet hebben dat ze hun opleidingen meer praktisch en toepassingsgericht maken, omdat dat beïnvloeden hun verdienmodel. Als afleiding, bedenken ze nieuwe onderwijsvormen die de situatie niet verbeterd. Die indruk krijg ik ook van de vernieuwde opleiding tot rijinstructeur van Jongepier, slechts een afleiding. Problemen binnen de rijschoolbranche worden merendeels veroorzaakt door de opleidingsinstituten/CBR/IBKI/overheid.

Mart Kuiper|22.02.21|17:32

Dus aannames, veronderstellingen en een zelf gevormde mening vanuit zogenaamde onderzoeken welke op het bovenstaande bericht geen betrekking hebben. Mijn mening is slechts gebaseerd op eigen ervaring en die van mijn instructeurs, dat hecht ik toch meer waarde aan. De discussie is verder zinloos maar er is wellicht in de branche nog ruimte voor een nieuw opleidingsinstituut voor rij instructeurs die zich graag wil onderscheiden van de rest. Dus ik zou zeggen…pak die kans!

Mart Kuiper|22.02.21|17:43

Kunnen dingen anders en beter, natuurlijk, daar zijn heel veel meningen over. Waar het alleen hierboven om gaat is dat deze opleider in ieder geval bereid is veranderingen door te voer in de huidige manier van opleiden. Ook met alle beperkingen welke er nu zijn in het geven van onderwijs.
Dat valt alleen maar toe te juichen. De kip met het gouden ei heeft nog niemand gevonden binnen de branche helaas.

Gus K.|23.02.21|13:32

Beste Mart, omdat je alleen in staat bent een eigen mening te geven die is gebaseerd op eigen ervaring en die van jouw instructeurs, dan ben je niet in staat het verband te leggen tussen mijn (bovenstaande) uitspraken en de veranderingen die Jongepier wilt invoeren. Ik ben met je eens dat onze discussie zinloos is omdat we communiceren op twee verschillende niveaus; jij op concreet niveau en ik op abstract niveau. De vraag is of de veranderingen van Jongepier zinvol zijn.

Gus K.|23.02.21|13:50

Ik vind het prima dat hij de RIS-opleiding heeft verlengd naar de officiële zes dagen in plaats van de twee dagen. De tweedaagse opleiding vond ik waardeloos; je leert hiervan weinig over de RIS-methode. Het grootse nadeel van de RIS is dat je elke jaar bijna zestig euro’s moet betalen aan CBR zonder enige tegenprestatie, zoals een extra RIS-cursus. Ik vind het opmerkelijk dat jij kunt zeggen dat “De kip met het gouden ei heeft nog niemand gevonden binnen de branche helaas”. Hoe weet je dat?

A.b|24.02.21|21:46

Mhhhaaaaa De kip met het gouden ei.?

Mart Kuiper|24.02.21|22:26

Gus K Helemaal met je eens. Een concrete discussie en vaststelling van zake gepasseerd oude dagelijkse praktijk is altijd beter dan abstracte beeldvorming. Zal de vergelijking met de huidige politieke besluitvorming aar niet maken, maar ik denk dat je wel begrijpt waar ik naartoe wil.

Gus K.|28.02.21|16:29

Beste Mart, een concrete discussie en vaststelling van zaken gebaseerd op oude dagelijkse praktijk is NIET altijd beter dan abstracte beeldvorming. Met abstracte beeldvorming kunnen we een kijkje nemen in de toekomst, terwijl concrete beeldvorming blijf je (altijd) in het hier en nu, waarbij de mogelijkheid bestaat dat je in vicieuze cirkel terechtkomt en dan is het bijzonder moeilijk of zelfs onmogelijk om daar uit te breken. Anders gezegd, met concrete beeldvorming komt er geen vernieuwing.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.