Gewijzigde reserveringsregels van CBR stuiten op onbegrip van FAM en Bovag

Praktijkexamen, CBR, foto van Promedia

Rijscholenbranchevereniging FAM heeft veel kritiek op de aangepaste reserveringsregels voor examens door het CBR. Volgens FAM hebben deze maatregelen een grote impact op hun bedrijfsvoering en op de kosten die de klant kwijt is voor het behalen van het rijbewijs. Ook branchevereniging Bovag laat weten niet achter alle wijzigingen te staan.

Het CBR wil met de aangepaste regels alle rijscholen, groot en klein, gelijke kans te geven om examens te kunnen reserveren. Echter maken deze maatregelen veel onbegrip los bij sommige brancheverenigingen. Zij voelen zich niet gehoord door het examencentrum. “Over de aanpassingen hebben we overleg gevoerd met de rijschoolbranche. Helaas hebben we daarbij niet alle bezwaren kunnen wegnemen”, verklaart het CBR. Onder andere Bovag geeft aan het niet eens te zijn met de maatregelen. “Dit besluit is ná en niet ín overleg met Bovag genomen”, licht Frank Hoornenborg, voorzitter van Bovag Rijscholen toe.

Naamloze examens categorie B

Een van de nieuwe reserveringsmaatregelen is dat vanaf 2 april geen naamloze examens meer kunnen worden gekocht voor praktijkexamen B. Naamloze examens die al gekocht zijn en vanaf 1 juni 2021 zouden plaatsvinden, worden door het CBR teruggenomen. Volgens de FAM is deze regeling onacceptabel en buitenproportioneel. “Onze roosters en terreinen zijn al lang en breed ingericht op de capaciteit die door ons is ingekocht.” zegt FAM-voorzitter Roger Keijbeck. Branchevereniging FAM vertegenwoordigt de grotere rijscholen. Deze maken meer gebruik van het inkopen van naamloze examens dan kleinere rijscholen.

Quotum naamloze examens voor AM2, BE, AVB en AVD

Het CBR meldt dat vanaf 2 april de quotum voor het aantal naamloze examens in categorieën AM2, BE, AVB en AVD-examens verandert. Een rijschool mag dan nog maar vijf procent naamloze examens inkopen in plaats van de huidige twintig procent. Daarnaast geldt een minimum van twee examens in plaats van tien. De FAM vindt dit een oneerlijke beslissing. “Door deze minimumregeling genieten opleiders met minder dan veertig examens per jaar een groter quotum. De vijf procent regeling beperkt de groei van de grotere opleiders, wat invloed heeft op de bedrijfsvoering en leidt tot een verhoging van de kosten voor de opleider en de consument.”

Branchevereniging VRB

De VRB, branchevereniging voor voornamelijk kleine, zelfstandige rijscholen, reageert tevreden over de nieuwe regels voor het aanvragen van naamloze examens. “Naar ons idee zorgt dit juist wel voor een beter en gelijker speelveld tussen opleiders met een eigen locatie en opleiders die afhankelijk zijn van een openbare locatie. De crisis raakt ons allemaal van klein tot groot en daarbij is het van belang dat eenieder gelijke kansen krijgt”, aldus VRB-voorzitter Jos van Zuylen.

Andere reserveringsmaatregelen

De aangepaste reserveringsmaatregelen van het CBR blijven gelden tot de reserveringstermijnen van examens binnen de zeven weken vallen. Naast de wijziging van naamloze examens, kondigde het CBR ook de onderstaande nieuwe regels aan.

Vanaf 2 april kunnen examens B, AM2, BE, AVB en AVD kosteloos geannuleerd worden tot vier weken voor de examendatum. Voor deze categorieën, plus AM4, kan een kandidaat maximaal vier keer in dezelfde categorie wisselen van examendatum. Twee keer op eigen initiatief en twee keer medewerkend met een andere kandidaat.

Machtigen voor AM2 en AM4

Vanaf 2 april 2021 moet een kandidaat de rijschool ook bij AM2 en AM4 machtigen om examens voor hem te reserveren. Tot en met 31 mei 2021 kan de rijschool een reservering maken voor een AM2- of AM4-kandidaat zonder machtiging. Daarna kan dit niet meer. De al gereserveerde examens vanaf 1 juni, gaan gewoon door. Wel heeft de rijschool een machtiging nodig indien het examen gewijzigd moet worden.

Bestedingsruimte

Vanaf 30 april wordt de termijn van de bestedingsruimte op de rekening-courant weer één week voor de examendatum en vanaf 31 mei twee weken voor de examendatum.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

5 reacties op “Gewijzigde reserveringsregels van CBR stuiten op onbegrip van FAM en Bovag”

Mart Kuiper|25.03.21|16:52

Het is niet meer te volgen. Als je het hele plan van aanpak van het CBR leest, tenenkrommend, sommige ideeën alleen al. De wet wordt ook met voeten getreden. Dat een 17 jarige zijn rijbewijs kan halen is wettelijk bepaald. Het CBR is een uitvoerende instantie, geen wetgever dus kan nooit zelf beslissen deze leeftijd te verhogen naar 18. Hetzelfde voor de verplichting dat een rijschool een bepaald slagingspercentage dient te hebben. Waar bemoeit het CBR zich mee, dat toetst het IBKI elke 5 jaar.

Mart Kuiper|25.03.21|16:55

En dan vervolgens wel faalangst examens dreigen af te schaffen en TTT’s ( waardoor dus de hele RIS op z’n gat gaat.) En TTT’s en de RIS waren toch juist in het leven geroepen om een grotere kans van slagen te hebben??? Kom op CBR, of begin met redelijk nadenken en oplossingen zoeken in samenspraak met “de partners” of leg je verborgen agenda op tafel want dit verhaal stinkt. Een programma als Nieuwsuur of Zembla kan hier een aardig item van maken en misschien moeten we dat maar eens overwegen.

Mart Kuiper|25.03.21|17:00

Sinds Maart vorig jaar zitten alle rijscholen in de hoek waar de klappen vallen. Wat het CBR en de overheid nu doet voelt als een mes in de rug. En dan wel verwachten dat de rijscholen als een schoothondje aan het lijntje meelopen en zich alles maar laten welgevallen??? Het CBR is dan misschien de laatste schakel in de rijopleiding maar een ketting is zo sterk als de wakste schakel en die gaat nu breken bij dat eindstation.

Ram Bihari|25.03.21|21:26

Er is eerder gesproken over een andere organisatie die ook de bevoegdheid krijgt om examens te doen naast de cbr. Het moet kunnen dat een andere organisatie met dezelfde bevoegdheden en verplichtingen examens kan afnemen. Het probleem wordt hiermede verlicht en misschien kunnen de belangen van de leerlingen/rijscholen beter tot hun recht komen.
Het is schandalig dat opeens geen ; faalangst, examenvrees ,adhd etc… niet meer bestaat.

Ram Bihari|25.03.21|21:40

We hoeven niet langdurig te vergaderen en plannen maken.(2de kamer vragen etc..)
Als je het opgedragen/toege-eigende werk niet aankant, geef anderen de kans zodat de duur betalende klant tot zij recht komt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gewijzigde reserveringsregels van CBR stuiten op onbegrip van FAM en Bovag | RijschoolPro

Gewijzigde reserveringsregels van CBR stuiten op onbegrip van FAM en Bovag

Praktijkexamen, CBR, foto van Promedia

Rijscholenbranchevereniging FAM heeft veel kritiek op de aangepaste reserveringsregels voor examens door het CBR. Volgens FAM hebben deze maatregelen een grote impact op hun bedrijfsvoering en op de kosten die de klant kwijt is voor het behalen van het rijbewijs. Ook branchevereniging Bovag laat weten niet achter alle wijzigingen te staan.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

5 reacties op “Gewijzigde reserveringsregels van CBR stuiten op onbegrip van FAM en Bovag”

Mart Kuiper|25.03.21|16:52

Het is niet meer te volgen. Als je het hele plan van aanpak van het CBR leest, tenenkrommend, sommige ideeën alleen al. De wet wordt ook met voeten getreden. Dat een 17 jarige zijn rijbewijs kan halen is wettelijk bepaald. Het CBR is een uitvoerende instantie, geen wetgever dus kan nooit zelf beslissen deze leeftijd te verhogen naar 18. Hetzelfde voor de verplichting dat een rijschool een bepaald slagingspercentage dient te hebben. Waar bemoeit het CBR zich mee, dat toetst het IBKI elke 5 jaar.

Mart Kuiper|25.03.21|16:55

En dan vervolgens wel faalangst examens dreigen af te schaffen en TTT’s ( waardoor dus de hele RIS op z’n gat gaat.) En TTT’s en de RIS waren toch juist in het leven geroepen om een grotere kans van slagen te hebben??? Kom op CBR, of begin met redelijk nadenken en oplossingen zoeken in samenspraak met “de partners” of leg je verborgen agenda op tafel want dit verhaal stinkt. Een programma als Nieuwsuur of Zembla kan hier een aardig item van maken en misschien moeten we dat maar eens overwegen.

Mart Kuiper|25.03.21|17:00

Sinds Maart vorig jaar zitten alle rijscholen in de hoek waar de klappen vallen. Wat het CBR en de overheid nu doet voelt als een mes in de rug. En dan wel verwachten dat de rijscholen als een schoothondje aan het lijntje meelopen en zich alles maar laten welgevallen??? Het CBR is dan misschien de laatste schakel in de rijopleiding maar een ketting is zo sterk als de wakste schakel en die gaat nu breken bij dat eindstation.

Ram Bihari|25.03.21|21:26

Er is eerder gesproken over een andere organisatie die ook de bevoegdheid krijgt om examens te doen naast de cbr. Het moet kunnen dat een andere organisatie met dezelfde bevoegdheden en verplichtingen examens kan afnemen. Het probleem wordt hiermede verlicht en misschien kunnen de belangen van de leerlingen/rijscholen beter tot hun recht komen.
Het is schandalig dat opeens geen ; faalangst, examenvrees ,adhd etc… niet meer bestaat.

Ram Bihari|25.03.21|21:40

We hoeven niet langdurig te vergaderen en plannen maken.(2de kamer vragen etc..)
Als je het opgedragen/toege-eigende werk niet aankant, geef anderen de kans zodat de duur betalende klant tot zij recht komt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.