CBR start socialmediacampagne om jongeren beter voor te bereiden op examen

Socialmediacampagne CBR, schermafbeelding

Volgens het CBR heeft de helft van de jongeren minstens twee kansen nodig om te slagen voor het examen. Om te zorgen dat meer kandidaten bij de eerste keer slagen, is de organisatie vrijdag gestart met een socialmediacampagne. Het CBR hoopt hiermee dat het slagingspercentage zal stijgen. Een van de maatregelen die moet helpen om de achterstand in te halen.

600 duizend examens. Zoveel heeft het CBR in te halen door de stilstand tijdens de lockdown. Dit getal komt nog eens boven op de anderhalf miljoen examens die het CBR jaarlijks afneemt. Om deze achterstand zo snel mogelijk in te halen zet de organisatie extra medewerkers in, hanteren ze bredere openingstijden en vragen ze gepensioneerde examinatoren om bij te springen.

Slagingspercentage

“Alleen lost dit het enorme stuwmeer aan examens niet op”, schrijft het CBR in een brief aan rijscholen. “Op dit moment heeft de helft van alle examenkandidaten minstens twee pogingen nodig om te slagen voor het autopraktijkexamen. Dit komt neer op een slagingspercentage van circa 50 procent. Als het slagingspercentage met tien procent stijgt, scheelt dit 80 duizend herexamens per jaar. En dat scheelt weken in de reserveringstermijnen.” Het CBR schrijft aan de rijschoolhouders dat zij een belangrijke rol spelen in het opkrikken van het slagingspercentage. “Daarnaast zullen wij met goede communicatie uw leerlingen stimuleren om zich goed voor te bereiden.”

Rijbewijstips

Het examencentrum deelt al een aantal jaar rijbewijstips, die nu voor de campagne in een nieuw jasje zijn gestoken. Onder meer via Instagram en Youtube zal het CBR tips delen om kandidaten klaar te stomen voor het examen. Momenteel zijn deze nog niet te vinden op de accounts van CBR. Daarnaast staat op de website een Rijschoolzoeker waarmee jongeren kunnen zien wat het slagingspercentage van rijscholen is.

Dit zijn de Rijbewijstips van het CBR:

  1. Kies een goede rijschool, dat is niet altijd de goedkoopste
  2. Check vooraf het slagingspercentage van je rijschool
  3. Zet vooraf de kosten voor je rijbewijs op een rij
  4. Bepaal samen met je instructeur hoeveel rijlessen je nodig hebt
  5. Vergelijk vooraf de kosten van een rijlespakket of losse lessen
  6. Bereid je goed voor om sneller je rijbewijs te halen
  7. Vraag gemakkelijk je theorie-examen aan op Mijn CBR en bespaar kosten
  8. Toets jezelf al tijdens het leren door zelf vragen te bedenken of door oefenvragen te maken
  9. Stuur op tijd een Gezondheidsverklaring op
  10. Een tussentijdse toets maakt de kans om te slagen groter
  11. Overleg met je instructeur wanneer je klaar bent om rijexamen te doen
  12. Als je extreem zenuwachtig bent, kies dan voor een faalangst-rijexamen
  13. Laat je examinator zien dat je veilig en zelfstandig rijdt, perfect hoeft niet
  14. Gezakt voor je rijexamen? Overleg met je instructeur over het vervolg
  15. Start op je 16e en haal je rijbewijs op je 17e
  16. Wil je van rijschool veranderen, trek dan zelf de machtiging van de rijschool in

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 
Onderwerpen: ,

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

2 reacties op “CBR start socialmediacampagne om jongeren beter voor te bereiden op examen”

A.b|30.03.21|13:41

1e keer slagen lukt meestal niet met 40 of 50 rijlessen. Vanaf 60 rijlessen lukt het meestal wel maar bijna niemand wilt zoveel rijlessen nemen. Is een heel lang verhaal….

A.b|30.03.21|14:38

40 rijlessen van het CBR is al heel oud, dat was in de jaren 90.

Het Jeugd van tegenwoordig leert veel moeilijker en is anders.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBR start socialmediacampagne om jongeren beter voor te bereiden op examen | RijschoolPro

CBR start socialmediacampagne om jongeren beter voor te bereiden op examen

Socialmediacampagne CBR, schermafbeelding

Volgens het CBR heeft de helft van de jongeren minstens twee kansen nodig om te slagen voor het examen. Om te zorgen dat meer kandidaten bij de eerste keer slagen, is de organisatie vrijdag gestart met een socialmediacampagne. Het CBR hoopt hiermee dat het slagingspercentage zal stijgen. Een van de maatregelen die moet helpen om de achterstand in te halen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Onderwerpen: ,

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

2 reacties op “CBR start socialmediacampagne om jongeren beter voor te bereiden op examen”

A.b|30.03.21|13:41

1e keer slagen lukt meestal niet met 40 of 50 rijlessen. Vanaf 60 rijlessen lukt het meestal wel maar bijna niemand wilt zoveel rijlessen nemen. Is een heel lang verhaal….

A.b|30.03.21|14:38

40 rijlessen van het CBR is al heel oud, dat was in de jaren 90.

Het Jeugd van tegenwoordig leert veel moeilijker en is anders.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.