Onderwijskundige René van Kralingen over verschillen tussen jong en oud
Door de bril van…

Onderwijskundige René over verschillen tussen jong en oud

Onderwijskundige René Foto: René van Kralingen

René van Kralingen is onderwijskundige, was docent in het technisch beroepsonderwijs, schrijft boeken en houdt zich op dit moment dagelijks bezig met het opleiden van leraren op hogescholen. Hij coacht, geeft advies en werpt nu voor RijschoolPro een blik op de verschillen tussen jonge en volwassen leerlingen.

“Leraren, coaches en trainers proberen altijd zoveel mogelijk in te spelen op de verschillen tussen leerlingen. Niet iedereen leert namelijk op dezelfde manier en dat weten rijinstructeurs ook; er stappen allerlei soorten mensen de lesauto in”, vertelt René. “Als instructeur ontmoet je al die leerlingen, maar wat weet je precies over de jonge doelgroep? Wat onderscheidt hen van volwassenen? En in hoeverre moet en kun je je aanpak aanpassen?”

Leervermogen

René legt uit dat het algemene leervermogen van de mens stabiel blijft door de jaren heen. Dit houdt in dat het leervermogen van een volwassene tussen de 40 en 60 jaar op hetzelfde niveau ligt als toen zij tussen de 20 en 40 jaar oud waren. Het is het tempo van het leren en de ontwikkelingsfase van het brein en het individu, waarin verschillen te ontdekken zijn. Volgens René zijn deze verschillen op vier vlakken toe te lichten.

1 – Onbevangenheid

“Ten eerste, jongeren pikken zaken sneller op dan volwassenen”, zegt René. “Dat komt niet alleen door het jonge brein, maar ook door de ontbrekende voorkennis. Zonder enige terughoudendheid stapt een jonge leerling daardoor de auto in. Geen verwachtingen, geen belast verleden. Hij rijdt gewoon de weg op; nieuwsgierig en vrij. Door deze onbevangenheid leren jongeren sneller dan volwassenen.”

2 – Emoties

Volgens de onderwijskundige stappen jongeren niet alleen met meer lef en nieuwsgierigheid achter het stuur dan volwassenen zouden doen, maar zij beoordelen de lessen ook op een andere manier. “Jongeren worden tijdens het autorijden dikwijls met zichzelf geconfronteerd. In het post-puberbrein zijn emotionele, zwart-wit reacties dan de reactie op hoe hun les is verlopen. De rijles ging niet ‘middelmatig’, maar ‘zwaar kut’ of juist ‘heel vet’.

Maar, deze ‘heftige’ reacties horen bij de leeftijd, legt René uit. “Het emotionele brein overheerst en het rationele deel krijgt langzaam vorm.”

3 – Overschatten

Wat volgens René ten derde typerend is voor de jonge doelgroep, is het feit dat zij zichzelf vaker overschatten dan volwassenen. “Vooral jongens. Die vinden zichzelf heel goed rijden. Realistische feedback moet dan ook een spiegel vormen; confronteer jongeren met hunzelf in verschillende verkeerssituaties.” René pleit dan ook voor filmopnames van de rijlessen, zodat de leerlingen zelfkritisch vermogen kunnen ontwikkelen.

…Benieuwd naar het hele artikel? Je leest het in het gratis eindejaarsmagazine van RijschoolPro.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onderwijskundige René over verschillen tussen jong en oud | RijschoolPro
Onderwijskundige René van Kralingen over verschillen tussen jong en oud
Door de bril van…

Onderwijskundige René over verschillen tussen jong en oud

Onderwijskundige René Foto: René van Kralingen

René van Kralingen is onderwijskundige, was docent in het technisch beroepsonderwijs, schrijft boeken en houdt zich op dit moment dagelijks bezig met het opleiden van leraren op hogescholen. Hij coacht, geeft advies en werpt nu voor RijschoolPro een blik op de verschillen tussen jonge en volwassen leerlingen.

“Leraren, coaches en trainers proberen altijd zoveel mogelijk in te spelen op de verschillen tussen leerlingen. Niet iedereen leert namelijk op dezelfde manier en dat weten rijinstructeurs ook; er stappen allerlei soorten mensen de lesauto in”, vertelt René. “Als instructeur ontmoet je al die leerlingen, maar wat weet je precies over de jonge doelgroep? Wat onderscheidt hen van volwassenen? En in hoeverre moet en kun je je aanpak aanpassen?”

Leervermogen

René legt uit dat het algemene leervermogen van de mens stabiel blijft door de jaren heen. Dit houdt in dat het leervermogen van een volwassene tussen de 40 en 60 jaar op hetzelfde niveau ligt als toen zij tussen de 20 en 40 jaar oud waren. Het is het tempo van het leren en de ontwikkelingsfase van het brein en het individu, waarin verschillen te ontdekken zijn. Volgens René zijn deze verschillen op vier vlakken toe te lichten.

1 – Onbevangenheid

“Ten eerste, jongeren pikken zaken sneller op dan volwassenen”, zegt René. “Dat komt niet alleen door het jonge brein, maar ook door de ontbrekende voorkennis. Zonder enige terughoudendheid stapt een jonge leerling daardoor de auto in. Geen verwachtingen, geen belast verleden. Hij rijdt gewoon de weg op; nieuwsgierig en vrij. Door deze onbevangenheid leren jongeren sneller dan volwassenen.”

2 – Emoties

Volgens de onderwijskundige stappen jongeren niet alleen met meer lef en nieuwsgierigheid achter het stuur dan volwassenen zouden doen, maar zij beoordelen de lessen ook op een andere manier. “Jongeren worden tijdens het autorijden dikwijls met zichzelf geconfronteerd. In het post-puberbrein zijn emotionele, zwart-wit reacties dan de reactie op hoe hun les is verlopen. De rijles ging niet ‘middelmatig’, maar ‘zwaar kut’ of juist ‘heel vet’.

Maar, deze ‘heftige’ reacties horen bij de leeftijd, legt René uit. “Het emotionele brein overheerst en het rationele deel krijgt langzaam vorm.”

3 – Overschatten

Wat volgens René ten derde typerend is voor de jonge doelgroep, is het feit dat zij zichzelf vaker overschatten dan volwassenen. “Vooral jongens. Die vinden zichzelf heel goed rijden. Realistische feedback moet dan ook een spiegel vormen; confronteer jongeren met hunzelf in verschillende verkeerssituaties.” René pleit dan ook voor filmopnames van de rijlessen, zodat de leerlingen zelfkritisch vermogen kunnen ontwikkelen.

…Benieuwd naar het hele artikel? Je leest het in het gratis eindejaarsmagazine van RijschoolPro.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.