Roger Keijbeck: 'Fam hoopvol over ontwikkelingen in de Koepel'
column

Roger Keijbeck: ‘FAM hoopvol over ontwikkelingen in de Koepel’

Roger Keijbeck, de landelijk voorzitter van de FAM Foto: Roger Keijbeck

Roger Keijbeck is sinds maart 2021 landelijk voorzitter van branchevereniging FAM en schrijft in zijn column voor RijschoolPro over het reilen en zeilen van de rijschoolbranche. Aan de hand van een aantal voor de FAM belangrijke punten, neemt hij ons mee door zijn Rijschool-Nederland van 2022.

Het jaar 2022 zit erop. Dat biedt ruimte om terug te kijken, maar vooral ook om een blik te werpen op de toekomst. In het aankomende jaar willen wij met de FAM vol inzetten op de nieuwe Koepel om een sterk gezamenlijk blok te vormen dat kansen biedt, de branche op de politieke agenda zet en veranderingen doorvoert.

De FAM is van mening dat alle brancheverenigingen zich moeten aansluiten, en aangesloten moeten blijven, bij de nieuwe Koepel Rijopleiding en Verkeersveiligheid. Met een sterk blok kan deze Koepel een vuist maken richting alle ministeries en zelfstandige bestuursorganen waar de rijschoolbranche mee te maken heeft.

Scherp blijven

Daarnaast wil de FAM in 2023 scherp blijven kijken naar onder andere ingevoerde maatregelen omtrent wachttijden. Zo is de 15-weken-regeling al teruggeschroefd naar tien weken, maar wij hopen dat de complete regeling geschrapt gaat worden wanneer de wachttijden weer op orde zijn.

Een ander punt waar wij kritisch naar willen kijken, is het machtigen van de rijschool voor het BE-rijbewijs. Uiteindelijk heeft deze regeling namelijk enkel voor meer werk bij opleiders gezorgd. Hoeveel nut heeft het dan? Het CBR, of wellicht de Koepel, moet zich focussen op zogenaamde cowboys; de gewone hardwerkende ondernemer moet zo min mogelijk belast worden.

Nieuw op de agenda

In 2023 staat de prestatieladder op de agenda, wat wij in samenwerking met het CBR willen uitwerken. Wat dit punt betreft verwachten wij dat de Koepel écht inspraak zal hebben. Er heerst namelijk de angst dat de prestatieladder de branche uiteindelijk niet verbeterd en dat het juist mogelijk fraudeurs in de kaart speelt.

Ook het Gelderse project ‘Les Elektrisch’ is nieuw op de agenda, omdat zij de FAM benaderd voor een samenwerking. Binnen onze branchevereniging werken al veel opleiders met elektrische voertuigen, dus dit project werd door ons direct omarmd. In 2023 zullen wij dan ook strategisch gaan samenwerken om het project verder op de kaart te zetten en zelfs verder te laten groeien naar lessen in een elektrische vrachtauto.

Het is wel belangrijk om te kijken naar één van de doelen uit het Klimaatakkoord, waarin wordt geeist dat alle nieuwe auto’s vanaf 2030 alleen elektrisch mogen zijn. Dit wordt een zware dobber voor de rijschoolbranche. Misschien zou er voor lesvoertuigen een uitzondering gemaakt kunnen worden? Het is een mooie taak voor de koepel om dit kenbaar te maken aan de politiek.

Wie is nu de klant?

De FAM vindt al jaren dat het CBR onterecht de rijbewijsleerling als klant ziet. Vroeger is dit lange tijd het geval geweest, maar sinds een flink aantal jaar is de mening van het CBR veranderd. Rijscholen zijn veranderd van klant naar ketenpartner, waardoor het CBR steeds meer op de stoel van de rijschool is gaan zitten.

Momenteel is de Koepel een gedegen onderzoek gestart of het CBR überhaupt de rijscholen op een dergelijke manier mag passeren. Het CBR heeft zich namelijk door deze herpositionering opgeworpen tot een grote concurrent van rijscholen. Door het rechtstreeks verkopen van CBR-producten tegen dezelfde inkoopprijs als rijscholen is de markt flink verstoord geraakt. Wij vragen ons af of dit wel een taak is voor het CBR, het stimuleert namelijk niet de kandidaat om een opleiding te gaan volgen en het komt ook de kwaliteit niet ten goede. Het slagingspercentage is dan ook niet gestegen sinds het CBR zelf examens is gaan aanbieden.

Nieuwe leden

Een voor de FAM enorm belangrijk orgaan is de CCV Commissie, waarin het CBR samen met de branche overlegd over alle zaken die betrekking hebben op de grote rijbewijzen. Voor ons is vertegenwoordiging van deze groep heel belangrijk, omdat vrijwel alle FAM-leden ook opleidingen geven aan beroepschauffeurs. Dit jaar hebben twee belangrijke leden, die veel input hebben geleverd de afgelopen jaren, aangegeven hun taken neer te leggen. Er komt dus ruimte vrij voor nieuwe leden om hier een aandeel in te gaan leveren.

Bij de FAM is altijd ruimte voor nieuwe leden. Professionele rijscholen die voldoen aan onze voorwaarden zijn dan ook meer dan welkom!

Roger Keijbeck,
FAM

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Roger Keijbeck: ‘FAM hoopvol over ontwikkelingen in de Koepel’ | RijschoolPro
Roger Keijbeck: 'Fam hoopvol over ontwikkelingen in de Koepel'
column

Roger Keijbeck: ‘FAM hoopvol over ontwikkelingen in de Koepel’

Roger Keijbeck, de landelijk voorzitter van de FAM Foto: Roger Keijbeck

Roger Keijbeck is sinds maart 2021 landelijk voorzitter van branchevereniging FAM en schrijft in zijn column voor RijschoolPro over het reilen en zeilen van de rijschoolbranche. Aan de hand van een aantal voor de FAM belangrijke punten, neemt hij ons mee door zijn Rijschool-Nederland van 2022.

Het jaar 2022 zit erop. Dat biedt ruimte om terug te kijken, maar vooral ook om een blik te werpen op de toekomst. In het aankomende jaar willen wij met de FAM vol inzetten op de nieuwe Koepel om een sterk gezamenlijk blok te vormen dat kansen biedt, de branche op de politieke agenda zet en veranderingen doorvoert.

De FAM is van mening dat alle brancheverenigingen zich moeten aansluiten, en aangesloten moeten blijven, bij de nieuwe Koepel Rijopleiding en Verkeersveiligheid. Met een sterk blok kan deze Koepel een vuist maken richting alle ministeries en zelfstandige bestuursorganen waar de rijschoolbranche mee te maken heeft.

Scherp blijven

Daarnaast wil de FAM in 2023 scherp blijven kijken naar onder andere ingevoerde maatregelen omtrent wachttijden. Zo is de 15-weken-regeling al teruggeschroefd naar tien weken, maar wij hopen dat de complete regeling geschrapt gaat worden wanneer de wachttijden weer op orde zijn.

Een ander punt waar wij kritisch naar willen kijken, is het machtigen van de rijschool voor het BE-rijbewijs. Uiteindelijk heeft deze regeling namelijk enkel voor meer werk bij opleiders gezorgd. Hoeveel nut heeft het dan? Het CBR, of wellicht de Koepel, moet zich focussen op zogenaamde cowboys; de gewone hardwerkende ondernemer moet zo min mogelijk belast worden.

Nieuw op de agenda

In 2023 staat de prestatieladder op de agenda, wat wij in samenwerking met het CBR willen uitwerken. Wat dit punt betreft verwachten wij dat de Koepel écht inspraak zal hebben. Er heerst namelijk de angst dat de prestatieladder de branche uiteindelijk niet verbeterd en dat het juist mogelijk fraudeurs in de kaart speelt.

Ook het Gelderse project ‘Les Elektrisch’ is nieuw op de agenda, omdat zij de FAM benaderd voor een samenwerking. Binnen onze branchevereniging werken al veel opleiders met elektrische voertuigen, dus dit project werd door ons direct omarmd. In 2023 zullen wij dan ook strategisch gaan samenwerken om het project verder op de kaart te zetten en zelfs verder te laten groeien naar lessen in een elektrische vrachtauto.

Het is wel belangrijk om te kijken naar één van de doelen uit het Klimaatakkoord, waarin wordt geeist dat alle nieuwe auto’s vanaf 2030 alleen elektrisch mogen zijn. Dit wordt een zware dobber voor de rijschoolbranche. Misschien zou er voor lesvoertuigen een uitzondering gemaakt kunnen worden? Het is een mooie taak voor de koepel om dit kenbaar te maken aan de politiek.

Wie is nu de klant?

De FAM vindt al jaren dat het CBR onterecht de rijbewijsleerling als klant ziet. Vroeger is dit lange tijd het geval geweest, maar sinds een flink aantal jaar is de mening van het CBR veranderd. Rijscholen zijn veranderd van klant naar ketenpartner, waardoor het CBR steeds meer op de stoel van de rijschool is gaan zitten.

Momenteel is de Koepel een gedegen onderzoek gestart of het CBR überhaupt de rijscholen op een dergelijke manier mag passeren. Het CBR heeft zich namelijk door deze herpositionering opgeworpen tot een grote concurrent van rijscholen. Door het rechtstreeks verkopen van CBR-producten tegen dezelfde inkoopprijs als rijscholen is de markt flink verstoord geraakt. Wij vragen ons af of dit wel een taak is voor het CBR, het stimuleert namelijk niet de kandidaat om een opleiding te gaan volgen en het komt ook de kwaliteit niet ten goede. Het slagingspercentage is dan ook niet gestegen sinds het CBR zelf examens is gaan aanbieden.

Nieuwe leden

Een voor de FAM enorm belangrijk orgaan is de CCV Commissie, waarin het CBR samen met de branche overlegd over alle zaken die betrekking hebben op de grote rijbewijzen. Voor ons is vertegenwoordiging van deze groep heel belangrijk, omdat vrijwel alle FAM-leden ook opleidingen geven aan beroepschauffeurs. Dit jaar hebben twee belangrijke leden, die veel input hebben geleverd de afgelopen jaren, aangegeven hun taken neer te leggen. Er komt dus ruimte vrij voor nieuwe leden om hier een aandeel in te gaan leveren.

Bij de FAM is altijd ruimte voor nieuwe leden. Professionele rijscholen die voldoen aan onze voorwaarden zijn dan ook meer dan welkom!

Roger Keijbeck,
FAM

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.