Docent motorvoertuigtechniek Rob: ‘Beroepschauffeur zijn, is a way of life’
partner

Docent motorvoertuigtechniek Rob: ‘Beroepschauffeur zijn, is a way of life’

Sommige studenten wachten al vanaf hun achtste tot ze oud genoeg zijn om de opleiding te starten, vertelt docent Rob Foto: Rob Wijnberger

Op het Regio College in Zaandam brengt docent Rob Wijnberger aspirant-beroepschauffeurs al tien jaar lang de kneepjes van het vak bij. Van het leren omgaan met vrachtbrieven tot het bedienen van de tachograaf, Rob weet er alles van. “Voor sommigen is dit al van kinds af aan hun droom, en die help ik hen graag verwezenlijken.”

De vaak zestien- à zeventien jarige BBL-studenten kunnen op Rob rekenen voor alle theorie rondom het vak van de beroepschauffeur, specifiek binnen het goederenvervoer. De overige dagen van de week zijn ze werkzaam bij bedrijven, waar ze bijvoorbeeld aan de slag gaan met het laden en lossen van goederen.

Voor een module – die in circa vier maanden wordt afgerond – maakt Rob gebruik van het lesmateriaal van VTO vervoer & logistiek. Deze modules bestaan uit theorieboeken, klassikale presentaties en online oefentoetsen. “Daar waar andere opleiders misschien van tevoren vertellen wat voor opdrachten studenten op hun examen kunnen verwachten, richt ik mij liever op het constant herhalen van de lesstof. Ik vind het namelijk belangrijk dat ze de opgedane kennis over een aantal jaar nog steeds hebben. Ik wil dat het vakmensen worden”, vervolgt de docent motorvoertuigtechniek.

Ook Lieke van Esch, ontwikkelaar bij VekaBest/VTO, benadrukt het belang van een zo volledig mogelijke opleiding. “De opleiding bestaat, naast de verplichte CBR-onderdelen, ook uit verbredende en verdiepende modules, zoals de praktijkgerichte workshop ‘Handelen bij incidenten’. Ook dat draagt bij aan het vakmanschap.”

Tekst gaat verder onder de foto.

De aspirant-beroepschauffeurs maken gebruik van de lesmodules van VTO vervoer & logistiek

A way of life

Het lesgeven aan jonge studenten is iets waar Rob nog iedere dag blij van wordt. “Het zijn studenten die vaak al heel lang de droom hebben om beroepschauffeur te worden. En dat is a way of life, zeg ik altijd. Ze wachten dan bijvoorbeeld al vanaf hun achtste tot ze oud genoeg zijn om de opleiding te starten. Dat zie je goed terug in de motivatie van de studenten.”

Maar uitdagend is het ook, vindt Rob. “Het is een doelgroep die leren lastig vindt, dus persoonlijke betrokkenheid en begeleiding zijn heel belangrijk. Via het leerlingvolgsysteem van VTO kan ik precies monitoren wat, hoe en wanneer de student heeft geoefend. Maar het blijft een moeilijke opleiding die veel van de studenten vraagt. Ze moeten de energie erin blijven stoppen, zij moeten het uiteindelijk doen.”

Ondergewaardeerd

“Het zijn gewoon toppers, vind ik”, vervolgt Rob. “Al die jongens en meiden komen naar school om hun droom te verwezenlijken en daar help ik hen bij. Sommigen komen zelfs in een Scania-shirt de eerste les binnen, bij hen zit het er al helemaal in.” En dat is ook precies waarom de ervaren docent meer waardering voor (toekomstig) beroepschauffeurs zou willen zien. “Het is gewoon hard werken, veel leren en veel uren maken. Je moet goed je eigen grenzen bewaken, rekening houden met een aangepast sociaal leven en op tijd je bed in gaan. Je moet dus stevig in je schoenen staan om beroepschauffeur te kunnen zijn.”

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Docent motorvoertuigtechniek Rob: ‘Beroepschauffeur zijn, is a way of life’ | RijschoolPro
Docent motorvoertuigtechniek Rob: ‘Beroepschauffeur zijn, is a way of life’
partner

Docent motorvoertuigtechniek Rob: ‘Beroepschauffeur zijn, is a way of life’

Sommige studenten wachten al vanaf hun achtste tot ze oud genoeg zijn om de opleiding te starten, vertelt docent Rob Foto: Rob Wijnberger

Op het Regio College in Zaandam brengt docent Rob Wijnberger aspirant-beroepschauffeurs al tien jaar lang de kneepjes van het vak bij. Van het leren omgaan met vrachtbrieven tot het bedienen van de tachograaf, Rob weet er alles van. “Voor sommigen is dit al van kinds af aan hun droom, en die help ik hen graag verwezenlijken.”

De vaak zestien- à zeventien jarige BBL-studenten kunnen op Rob rekenen voor alle theorie rondom het vak van de beroepschauffeur, specifiek binnen het goederenvervoer. De overige dagen van de week zijn ze werkzaam bij bedrijven, waar ze bijvoorbeeld aan de slag gaan met het laden en lossen van goederen.

Voor een module – die in circa vier maanden wordt afgerond – maakt Rob gebruik van het lesmateriaal van VTO vervoer & logistiek. Deze modules bestaan uit theorieboeken, klassikale presentaties en online oefentoetsen. “Daar waar andere opleiders misschien van tevoren vertellen wat voor opdrachten studenten op hun examen kunnen verwachten, richt ik mij liever op het constant herhalen van de lesstof. Ik vind het namelijk belangrijk dat ze de opgedane kennis over een aantal jaar nog steeds hebben. Ik wil dat het vakmensen worden”, vervolgt de docent motorvoertuigtechniek.

Ook Lieke van Esch, ontwikkelaar bij VekaBest/VTO, benadrukt het belang van een zo volledig mogelijke opleiding. “De opleiding bestaat, naast de verplichte CBR-onderdelen, ook uit verbredende en verdiepende modules, zoals de praktijkgerichte workshop ‘Handelen bij incidenten’. Ook dat draagt bij aan het vakmanschap.”

Tekst gaat verder onder de foto.

De aspirant-beroepschauffeurs maken gebruik van de lesmodules van VTO vervoer & logistiek

A way of life

Het lesgeven aan jonge studenten is iets waar Rob nog iedere dag blij van wordt. “Het zijn studenten die vaak al heel lang de droom hebben om beroepschauffeur te worden. En dat is a way of life, zeg ik altijd. Ze wachten dan bijvoorbeeld al vanaf hun achtste tot ze oud genoeg zijn om de opleiding te starten. Dat zie je goed terug in de motivatie van de studenten.”

Maar uitdagend is het ook, vindt Rob. “Het is een doelgroep die leren lastig vindt, dus persoonlijke betrokkenheid en begeleiding zijn heel belangrijk. Via het leerlingvolgsysteem van VTO kan ik precies monitoren wat, hoe en wanneer de student heeft geoefend. Maar het blijft een moeilijke opleiding die veel van de studenten vraagt. Ze moeten de energie erin blijven stoppen, zij moeten het uiteindelijk doen.”

Ondergewaardeerd

“Het zijn gewoon toppers, vind ik”, vervolgt Rob. “Al die jongens en meiden komen naar school om hun droom te verwezenlijken en daar help ik hen bij. Sommigen komen zelfs in een Scania-shirt de eerste les binnen, bij hen zit het er al helemaal in.” En dat is ook precies waarom de ervaren docent meer waardering voor (toekomstig) beroepschauffeurs zou willen zien. “Het is gewoon hard werken, veel leren en veel uren maken. Je moet goed je eigen grenzen bewaken, rekening houden met een aangepast sociaal leven en op tijd je bed in gaan. Je moet dus stevig in je schoenen staan om beroepschauffeur te kunnen zijn.”

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.