Column Gijs Kantelberg (VerkeersAcademie): mondige leerlingen, lastige ouders
Recordaantal studenten

Column Gijs Kantelberg (VerkeersAcademie): Vers bloed

Gijs Kantelberg van De VerkeersAcademie Foto: De VerkeersAcademie

Onlangs communiceerde De VerkeersAcademie over de achtergrond van zijinstromers in onze branche, waarbij werd geconstateerd dat een groot deel van de nieuwe instructeurs eerder een carrière had in de horeca, zorg of retail. “Stuk voor stuk sectoren waarin er sinds corona onzekerheid heerst over het voortbestaan van een groot aantal ondernemingen of een sector waarin de werkdruk ontzettend hoog is en sprake is van onregelmatige werktijden. Vooral vanuit de retail verwachten we dat de instroom richting een opleiding tot rijinstructeur de komende tijd verder gaat toenemen, met het oog op de ontwikkelingen in de winkelstraat”, aldus De VerkeersAcademie.

“De voorpagina’s en economische katernen van de kranten staan immers vol met berichten over elektronica-, kleding- en koopjesketens die in de problemen zitten of inmiddels zijn omgevallen.

Dit kalenderjaar starten er bij De VerkeersAcademie 550 studenten en dat is een recordaantal. Nu hoor ik vanuit de rijscholenbranche direct ook verkrampte reacties, als ware er momenteel al veel te veel instructeurs. ‘Broodroof!’ wordt er vaak ook al snel geroepen. De praktijk is echter anders, want er is juist een enorme behoefte aan nieuw en gemotiveerd personeel in onze branche. Even los van de capaciteitsproblemen bij het CBR is de vraag naar individuele mobiliteit sinds corona enorm gestegen en dus ook de vraag naar rijopleidingen.

Tel daarbij op dat we allemaal collega’s kennen, die die periode gestopt zijn met les geven. Tegelijkertijd blijkt uit de IBKI-cijfers dat ruim 1 op de 5 bevoegde instructeurs momenteel 60 jaar of ouder is, en dus aan de vooravond van zijn of haar pensioen staat. Het register doet overigens vermoeden dat er een grote toename in het totale aantal instructeurs heeft plaatsgevonden, maar daarbij moet wel opgemerkt worden dat lang niet iedereen met een bevoegdheid ook daadwerkelijk bij een rijschool in dienst is (dan wel zelfstandig) of überhaupt nog actief is op de arbeidsmarkt.

Denk bijvoorbeeld ook aan personeel van Defensie, transportbedrijven en truckimporteurs. Daarbij komt dat 11 procent van de mensen die wij opleiden uiteindelijk ook bij dit soort organisaties terecht komt, of daar al in dienst is.

Met andere woorden: vers bloed is hard nodig voor een gezonde toekomst van de rijschoolbranche en ik ben er trots op dat wij dat mogen faciliteren.”

Gijs Kantelberg
De VerkeersAcademie

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van RijschoolPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in.

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Column Gijs Kantelberg (VerkeersAcademie): Vers bloed | RijschoolPro
Column Gijs Kantelberg (VerkeersAcademie): mondige leerlingen, lastige ouders
Recordaantal studenten

Column Gijs Kantelberg (VerkeersAcademie): Vers bloed

Gijs Kantelberg van De VerkeersAcademie Foto: De VerkeersAcademie

Onlangs communiceerde De VerkeersAcademie over de achtergrond van zijinstromers in onze branche, waarbij werd geconstateerd dat een groot deel van de nieuwe instructeurs eerder een carrière had in de horeca, zorg of retail. “Stuk voor stuk sectoren waarin er sinds corona onzekerheid heerst over het voortbestaan van een groot aantal ondernemingen of een sector waarin de werkdruk ontzettend hoog is en sprake is van onregelmatige werktijden. Vooral vanuit de retail verwachten we dat de instroom richting een opleiding tot rijinstructeur de komende tijd verder gaat toenemen, met het oog op de ontwikkelingen in de winkelstraat”, aldus De VerkeersAcademie.

“De voorpagina’s en economische katernen van de kranten staan immers vol met berichten over elektronica-, kleding- en koopjesketens die in de problemen zitten of inmiddels zijn omgevallen.

Dit kalenderjaar starten er bij De VerkeersAcademie 550 studenten en dat is een recordaantal. Nu hoor ik vanuit de rijscholenbranche direct ook verkrampte reacties, als ware er momenteel al veel te veel instructeurs. ‘Broodroof!’ wordt er vaak ook al snel geroepen. De praktijk is echter anders, want er is juist een enorme behoefte aan nieuw en gemotiveerd personeel in onze branche. Even los van de capaciteitsproblemen bij het CBR is de vraag naar individuele mobiliteit sinds corona enorm gestegen en dus ook de vraag naar rijopleidingen.

Tel daarbij op dat we allemaal collega’s kennen, die die periode gestopt zijn met les geven. Tegelijkertijd blijkt uit de IBKI-cijfers dat ruim 1 op de 5 bevoegde instructeurs momenteel 60 jaar of ouder is, en dus aan de vooravond van zijn of haar pensioen staat. Het register doet overigens vermoeden dat er een grote toename in het totale aantal instructeurs heeft plaatsgevonden, maar daarbij moet wel opgemerkt worden dat lang niet iedereen met een bevoegdheid ook daadwerkelijk bij een rijschool in dienst is (dan wel zelfstandig) of überhaupt nog actief is op de arbeidsmarkt.

Denk bijvoorbeeld ook aan personeel van Defensie, transportbedrijven en truckimporteurs. Daarbij komt dat 11 procent van de mensen die wij opleiden uiteindelijk ook bij dit soort organisaties terecht komt, of daar al in dienst is.

Met andere woorden: vers bloed is hard nodig voor een gezonde toekomst van de rijschoolbranche en ik ben er trots op dat wij dat mogen faciliteren.”

Gijs Kantelberg
De VerkeersAcademie

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van RijschoolPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in.

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.