Flitspaal

Flitspalen zijn wél effectief volgens Justitie

Flitspalen zijn wel degelijk effectief. Hooguit één procent van de automobilisten remt ervoor af om daarna weer stevig gas te geven. Dat zegt staatssecretaris Teeven van Justitie. Hij reageert daarmee op een bericht in Trouw.

De krant stelde dat mensen door flitspalen nauwelijks zachter rijden. Trouw heeft de beschikking over vertrouwelijke informatie van Rijkswaterstaat. Teeven beloofde dat nog scherper gelet gaat worden op de kleine groep weggebruikers die slechts kort remt bij een controle.

Flitspalen

De VVD-fractie pleit ervoor veel flitspalen weg te halen. Het geld dat hiermee bespaard wordt, kan besteed worden aan snelheidscontroles binnen de bebouwde kom. Maar daar voelt VVD’er Teeven niets voor.

De gegevens die Trouw heeft gebruikt zijn afkomstig uit het computerprogramma TrafficViewer waarmee Rijkswaterstaat kan inloggen op detectielussen in het wegdek. Die lussen worden onder andere gebruikt voor het aansturen van matrixborden.

Uit deze gegevens blijkt dat vlak voor controles stevig wordt afgeremd, en dat kort daarna automobilisten weer flink op het gas gaan. Bij veel controles blijkt de snelheid na de flitspaal zelfs hoger te liggen dan ervoor.

Lees ook: Flitspalen leiden niet tot structureel lagere snelheid

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Flitspalen zijn wél effectief volgens Justitie”

Y. van Ark|22.06.11|17:33

ge-lul

Flitspalen zijn nutteloos en dat wordt door iedereen bewezen.
Behalve de instantie die baat heeft aan de inkomsten van deze apparaten.
Het is zelfs zo erg dat mijn leerling bij een flitspaal een tik op de rem geeft.
Als ik hem/haar vraag waarom, krijg ik als antwoord: omdat iedereen dat doet.
Hij/zij rijdt niet eens te hard.LoL

Trajectcontroles daarintegen werken wel.

Bastiaan01|23.06.11|15:47

Teeven gelooft zeker ook in sprookjes zoals Hans en Grietje, Pinkeltje, of is het meer wij van WC-eend bevelen wc-eend aan als beste middel…zoiets?

Snelheidscontroles werken sowieso averechts, wekt agressie en stress op, en helpt niets in verkeersveiligheid. Er gebeuren zelfs ongelukken omdat mensen zo bang zijn om ’te hard’ te rijden, dat ze in paniek steeds remmen, continu in de berm kijken of er flitsers staan etc. Men rijdt structureel te langzaam bovendien.

Bastiaan01|23.06.11|15:50

vervolg…
Het schiet al niet op met de max. snelheden op veel plaatsen, waar je volkomen veilig wat harder kunt rijden.Bijv. op A2 Amsterdam-Utrecht met 5 rijstroken 100 km/h,doe normaal. Ook dit kun je leerlingen goed leren, wanneer kan je veilig wat harder rijden en vooral WANNEER KAN DIT NIET!

EN NEE, HELEMAAL GEEN TRAJECTCONTROLES, DIT WEKT OOK ZOVEEL AGRESSIE OP EN SLECHT GEDRAG, HOU OP!!!!!!!!!
(Het enige is dat mensen niet remmen bij een paal, maar continu!Kappen dus met die ellende)

Y. van Ark|24.06.11|12:19

@ Bastiaan01

Wat een agressie, hoop dat je de 50 jaar haalt zonder hartklachten.
Hoofdletter gebruik, mensen rijden te langzaam en dat wekt agressie bij je op?
“Er gebeuren zelfs ongelukken omdat mensen zo bang zijn om ‘te hard’ te rijden” hoe kom je aan deze wijsheden?

Top mentaliteit man!

Bastiaan01|25.06.11|13:35

@Y. van Ark,

Hou toch op, jij weet als het goed is ook wel dat snelheidscontroles niets bijdragen aan verkeersveiligheid, het spekt alleen de staatskas! Iedereen die denkt dat dit wel helpt, kan net zo goed een sprookjesboek openslaan, daar staan namelijk meer waarheden in.

Wat wel zou helpen is meer alcoholcontroles, gordelcontroles, controles op gebruik van fietsverlichting, roodlicht. Maar ook algehele gedrag, geen richting aangeven, te weinig afstand houden, onnodig links rijden etc…..

Bastiaan01|25.06.11|13:40

…vervolg…en natuurlijk ook mensen die veel te hard rijden in een woonwijk, of drukke stad op een gevaarlijk kruispunt, of duidelijk gevaarlijke situaties creëren waarbij de snelheid echt veel te hoog is, direct staande houden, dat helpt meer. Maar veel zaken zijn niet op te lossen met snelheidscontrole. Pas dan infrastructuur aan + juiste bebording.

En mensen rijden nu heel erg angstig en dat veroorzaakt juist veel gevaar, het continu paniekremmen om niets (en dan files veroorzaken).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Flitspalen zijn wél effectief volgens Justitie | RijschoolPro
Flitspaal

Flitspalen zijn wél effectief volgens Justitie

Flitspalen zijn wel degelijk effectief. Hooguit één procent van de automobilisten remt ervoor af om daarna weer stevig gas te geven. Dat zegt staatssecretaris Teeven van Justitie. Hij reageert daarmee op een bericht in Trouw.

De krant stelde dat mensen door flitspalen nauwelijks zachter rijden. Trouw heeft de beschikking over vertrouwelijke informatie van Rijkswaterstaat. Teeven beloofde dat nog scherper gelet gaat worden op de kleine groep weggebruikers die slechts kort remt bij een controle.

Flitspalen

De VVD-fractie pleit ervoor veel flitspalen weg te halen. Het geld dat hiermee bespaard wordt, kan besteed worden aan snelheidscontroles binnen de bebouwde kom. Maar daar voelt VVD’er Teeven niets voor.

De gegevens die Trouw heeft gebruikt zijn afkomstig uit het computerprogramma TrafficViewer waarmee Rijkswaterstaat kan inloggen op detectielussen in het wegdek. Die lussen worden onder andere gebruikt voor het aansturen van matrixborden.

Uit deze gegevens blijkt dat vlak voor controles stevig wordt afgeremd, en dat kort daarna automobilisten weer flink op het gas gaan. Bij veel controles blijkt de snelheid na de flitspaal zelfs hoger te liggen dan ervoor.

Lees ook: Flitspalen leiden niet tot structureel lagere snelheid

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Flitspalen zijn wél effectief volgens Justitie”

Y. van Ark|22.06.11|17:33

ge-lul

Flitspalen zijn nutteloos en dat wordt door iedereen bewezen.
Behalve de instantie die baat heeft aan de inkomsten van deze apparaten.
Het is zelfs zo erg dat mijn leerling bij een flitspaal een tik op de rem geeft.
Als ik hem/haar vraag waarom, krijg ik als antwoord: omdat iedereen dat doet.
Hij/zij rijdt niet eens te hard.LoL

Trajectcontroles daarintegen werken wel.

Bastiaan01|23.06.11|15:47

Teeven gelooft zeker ook in sprookjes zoals Hans en Grietje, Pinkeltje, of is het meer wij van WC-eend bevelen wc-eend aan als beste middel…zoiets?

Snelheidscontroles werken sowieso averechts, wekt agressie en stress op, en helpt niets in verkeersveiligheid. Er gebeuren zelfs ongelukken omdat mensen zo bang zijn om ’te hard’ te rijden, dat ze in paniek steeds remmen, continu in de berm kijken of er flitsers staan etc. Men rijdt structureel te langzaam bovendien.

Bastiaan01|23.06.11|15:50

vervolg…
Het schiet al niet op met de max. snelheden op veel plaatsen, waar je volkomen veilig wat harder kunt rijden.Bijv. op A2 Amsterdam-Utrecht met 5 rijstroken 100 km/h,doe normaal. Ook dit kun je leerlingen goed leren, wanneer kan je veilig wat harder rijden en vooral WANNEER KAN DIT NIET!

EN NEE, HELEMAAL GEEN TRAJECTCONTROLES, DIT WEKT OOK ZOVEEL AGRESSIE OP EN SLECHT GEDRAG, HOU OP!!!!!!!!!
(Het enige is dat mensen niet remmen bij een paal, maar continu!Kappen dus met die ellende)

Y. van Ark|24.06.11|12:19

@ Bastiaan01

Wat een agressie, hoop dat je de 50 jaar haalt zonder hartklachten.
Hoofdletter gebruik, mensen rijden te langzaam en dat wekt agressie bij je op?
“Er gebeuren zelfs ongelukken omdat mensen zo bang zijn om ‘te hard’ te rijden” hoe kom je aan deze wijsheden?

Top mentaliteit man!

Bastiaan01|25.06.11|13:35

@Y. van Ark,

Hou toch op, jij weet als het goed is ook wel dat snelheidscontroles niets bijdragen aan verkeersveiligheid, het spekt alleen de staatskas! Iedereen die denkt dat dit wel helpt, kan net zo goed een sprookjesboek openslaan, daar staan namelijk meer waarheden in.

Wat wel zou helpen is meer alcoholcontroles, gordelcontroles, controles op gebruik van fietsverlichting, roodlicht. Maar ook algehele gedrag, geen richting aangeven, te weinig afstand houden, onnodig links rijden etc…..

Bastiaan01|25.06.11|13:40

…vervolg…en natuurlijk ook mensen die veel te hard rijden in een woonwijk, of drukke stad op een gevaarlijk kruispunt, of duidelijk gevaarlijke situaties creëren waarbij de snelheid echt veel te hoog is, direct staande houden, dat helpt meer. Maar veel zaken zijn niet op te lossen met snelheidscontrole. Pas dan infrastructuur aan + juiste bebording.

En mensen rijden nu heel erg angstig en dat veroorzaakt juist veel gevaar, het continu paniekremmen om niets (en dan files veroorzaken).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.