verkeer, bebouwde kom, verkeersveiligheid, fietsers

Minder verkeersongelukken in Utrecht na reconstructie wegen

Het reconstrueren van wegvakken of kruispunten heeft een positief effect op de verkeersveiligheid. Dat constateert de provincie Utrecht na een evaluatie van vooral infrastructurele maatregelen die rond 2006 zijn uitgevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het aantal verkeersongevallen op die weggedeelten is daarna gedaald met 57 procent.

Voor ongevallen met letsel was de afname met 67 procent nog sterker. Ook de doorstroming op de aangepakte wegen die aangepakt is verbeterd. Ook op overige provinciale wegen waar geen maatregelen genomen zijn, nam het aantal ongelukken af. Op het totaal aan provinciale wegen ging het om een daling van 26 procent.

Snelheid remmen

Het ging om verschillende soorten ingrepen, zoals het aanbrengen van snelheidsremmende plateaus, een verhoogde scheiding tussen rijbaan en fietspad, de aanleg van parallelwegen, een fietspad vrijliggend maken, veiliger oversteekplaatsen en de reconstructie van een rotonde.

De provincie is van plan om voortaan elk jaar te meten wat het effect is van investeringen op de verkeersveiligheid. Dergelijke evaluaties wil Utrecht gebruiken om te bepalen welke maatregelen op welke plekken het meest effectief zijn.

In de toekomstige analyses gaat de provincie ook het aantal klachten meenemen op het gebied van verkeersveiligheid. Dat was nu niet mogelijk door de overstap op een nieuw registratiesysteem. De gegevens van het oude en nieuwe systeem waren niet goed vergelijkbaar.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minder verkeersongelukken in Utrecht na reconstructie wegen | RijschoolPro
verkeer, bebouwde kom, verkeersveiligheid, fietsers

Minder verkeersongelukken in Utrecht na reconstructie wegen

Het reconstrueren van wegvakken of kruispunten heeft een positief effect op de verkeersveiligheid. Dat constateert de provincie Utrecht na een evaluatie van vooral infrastructurele maatregelen die rond 2006 zijn uitgevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het aantal verkeersongevallen op die weggedeelten is daarna gedaald met 57 procent.

Voor ongevallen met letsel was de afname met 67 procent nog sterker. Ook de doorstroming op de aangepakte wegen die aangepakt is verbeterd. Ook op overige provinciale wegen waar geen maatregelen genomen zijn, nam het aantal ongelukken af. Op het totaal aan provinciale wegen ging het om een daling van 26 procent.

Snelheid remmen

Het ging om verschillende soorten ingrepen, zoals het aanbrengen van snelheidsremmende plateaus, een verhoogde scheiding tussen rijbaan en fietspad, de aanleg van parallelwegen, een fietspad vrijliggend maken, veiliger oversteekplaatsen en de reconstructie van een rotonde.

De provincie is van plan om voortaan elk jaar te meten wat het effect is van investeringen op de verkeersveiligheid. Dergelijke evaluaties wil Utrecht gebruiken om te bepalen welke maatregelen op welke plekken het meest effectief zijn.

In de toekomstige analyses gaat de provincie ook het aantal klachten meenemen op het gebied van verkeersveiligheid. Dat was nu niet mogelijk door de overstap op een nieuw registratiesysteem. De gegevens van het oude en nieuwe systeem waren niet goed vergelijkbaar.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.