rotonde

SWOV: rotonde is veiligste kruispunt-type in het verkeer

Rotondes zijn de veiligste kruispunt-types voor het Nederlandse verkeer, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Dat stelt Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in het rapport ‘Naar meer veiligheid op kruispunten’. Rotondes kennen aanzienlijk minder zogenaamde ‘conflictpunten’ dan bijvoorbeeld viertakskruispunten en maken dat het aantal letselongevallen lager uitvalt dan bij kruispunten met verkeerstekens of -lichten. 

Na de rotonde heeft de kruising met voorrangsregeling de voorkeur, zo laat de SWOV weten. Verekeerslichten op een kruispunt zijn volgens de onderzoeksstichting over het algemeen het minst aan te raden. De T-splitsing binnen de bebouwde kom is daarop overigens een uitzondering: daar wordt de verkeersveiligheids juist bevorderd door verkeerslichten.

Kruispunt

Van de ernstig gewonde verkeersslachtoffers, valt 44 procent op een kruispunt. Ruim twee derde daarvan valt binnen de bebouwde kom, aldus de SWOV. De grootschalige aanleg van rotondes is dan ook een belangrijke mijlpaal in de aanpak van onveiligheid op kruispunten, zo laat de stichting in haar rapport weten. “Niet elk kruispunt kan echter worden omgezet in een rotonde, bijvoorbeeld door te veel passerend verkeer, ruimtegebrek of kosten.”

Met het SWOV-rapport moeten wegbeheerders de keuze voor een bepaald type kruispunt beter kunnen afwegen. “De huidige handboeken voor wegontwerp bevatten daartoe nog geen kader”, zo valt in het document te lezen. In het rapport wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de capaciteit, soorten wegen, binnen en buiten de bebouwde kom en de samenstelling van het verkeer.

Verkeer

SWOV pleit in het rapport voor meer uniformiteit in kruispunten. “Uniformiteit is voor veilige kruispunten net als voor andere verkeersvoorzieningen van groot belang. Daardoor weten verkeersdeelnemers eerder welke verkeerssituatie zij mogen verwachten en hoe zij zich dienen te gedragen. Op dit moment zijn kruispunten nog onvoldoende uniform vormgegeven”, zo wordt gesteld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

SWOV: rotonde is veiligste kruispunt-type in het verkeer | RijschoolPro
rotonde

SWOV: rotonde is veiligste kruispunt-type in het verkeer

Rotondes zijn de veiligste kruispunt-types voor het Nederlandse verkeer, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Dat stelt Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in het rapport ‘Naar meer veiligheid op kruispunten’. Rotondes kennen aanzienlijk minder zogenaamde ‘conflictpunten’ dan bijvoorbeeld viertakskruispunten en maken dat het aantal letselongevallen lager uitvalt dan bij kruispunten met verkeerstekens of -lichten. 

Na de rotonde heeft de kruising met voorrangsregeling de voorkeur, zo laat de SWOV weten. Verekeerslichten op een kruispunt zijn volgens de onderzoeksstichting over het algemeen het minst aan te raden. De T-splitsing binnen de bebouwde kom is daarop overigens een uitzondering: daar wordt de verkeersveiligheids juist bevorderd door verkeerslichten.

Kruispunt

Van de ernstig gewonde verkeersslachtoffers, valt 44 procent op een kruispunt. Ruim twee derde daarvan valt binnen de bebouwde kom, aldus de SWOV. De grootschalige aanleg van rotondes is dan ook een belangrijke mijlpaal in de aanpak van onveiligheid op kruispunten, zo laat de stichting in haar rapport weten. “Niet elk kruispunt kan echter worden omgezet in een rotonde, bijvoorbeeld door te veel passerend verkeer, ruimtegebrek of kosten.”

Met het SWOV-rapport moeten wegbeheerders de keuze voor een bepaald type kruispunt beter kunnen afwegen. “De huidige handboeken voor wegontwerp bevatten daartoe nog geen kader”, zo valt in het document te lezen. In het rapport wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de capaciteit, soorten wegen, binnen en buiten de bebouwde kom en de samenstelling van het verkeer.

Verkeer

SWOV pleit in het rapport voor meer uniformiteit in kruispunten. “Uniformiteit is voor veilige kruispunten net als voor andere verkeersvoorzieningen van groot belang. Daardoor weten verkeersdeelnemers eerder welke verkeerssituatie zij mogen verwachten en hoe zij zich dienen te gedragen. Op dit moment zijn kruispunten nog onvoldoende uniform vormgegeven”, zo wordt gesteld.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.