Onderzoek naar mentale belasting bestuurders

Hoe inspannend is autorijden? Om een antwoord op die vraag te vinden gaat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onderzoek doen onder een groep automobilisten tussen de 30 en de 55 jaar in een speciaal uitgeruste auto. Het is een eerste stap om uiteindelijk beter te begrijpen welke invloed bijvoorbeeld technische hulpmiddelen in de auto hebben op de bestuurder.

De deelnemers aan het onderzoek gaan samen met een van de onderzoekers een route van 50 minuten rijden in een auto, die uitgerust is met observatieapparatuur. Het gaat onder meer om kleine camera’s en diverse sensoren. Tijdens het rijden wordt onder meer de hartslag en de ademhaling van de proefpersonen gemeten.

De opzet van het onderzoek is vooral om een methode te ontwikkelen die meer inzicht geeft in de mentale belasting van automobilisten en waarmee exact gemeten kan worden hoe inspannend autorijden is. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door te kijken naar de oogbewegingen, de stuurbewegingen van bestuurders en de snelheid die ze aanhouden. De methode kan de SWOV uiteindelijk goed gebruiken bij meer praktijkgericht vervolgonderzoek.

Aandacht verdelen

Meer kennis over de mentale belasting van automobilisten is hard nodig, legt onderzoeker Michiel Christoph uit, onder meer vanwege het toenemend aantal technische hulpmiddelen die de bestuurder helpen bij het rijden. Ook kan die kennis helpen om duidelijk te krijgen wat de invloed van afleiding door bijvoorbeeld een smartphone in de auto. “We willen beter begrijpen hoe bestuurders de aandacht verdelen tussen de rijtaak en andere taken. Op basis daarvan kunnen we aanbevelingen doen voor de ontwikkeling van apparatuur voor in de auto en voor geautomatiseerd rijden.”

Proefpersonen

De SWOV is nog bezig met het verzamelen van proefpersonen tussen de 30 en 55 jaar oud en met minimaal vijf jaar een rijbewijs op zak. Verder moeten ze minstens vier uur per week achter het stuur zitten.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onderzoek naar mentale belasting bestuurders | RijschoolPro

Onderzoek naar mentale belasting bestuurders

Hoe inspannend is autorijden? Om een antwoord op die vraag te vinden gaat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onderzoek doen onder een groep automobilisten tussen de 30 en de 55 jaar in een speciaal uitgeruste auto. Het is een eerste stap om uiteindelijk beter te begrijpen welke invloed bijvoorbeeld technische hulpmiddelen in de auto hebben op de bestuurder.

De deelnemers aan het onderzoek gaan samen met een van de onderzoekers een route van 50 minuten rijden in een auto, die uitgerust is met observatieapparatuur. Het gaat onder meer om kleine camera’s en diverse sensoren. Tijdens het rijden wordt onder meer de hartslag en de ademhaling van de proefpersonen gemeten.

De opzet van het onderzoek is vooral om een methode te ontwikkelen die meer inzicht geeft in de mentale belasting van automobilisten en waarmee exact gemeten kan worden hoe inspannend autorijden is. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door te kijken naar de oogbewegingen, de stuurbewegingen van bestuurders en de snelheid die ze aanhouden. De methode kan de SWOV uiteindelijk goed gebruiken bij meer praktijkgericht vervolgonderzoek.

Aandacht verdelen

Meer kennis over de mentale belasting van automobilisten is hard nodig, legt onderzoeker Michiel Christoph uit, onder meer vanwege het toenemend aantal technische hulpmiddelen die de bestuurder helpen bij het rijden. Ook kan die kennis helpen om duidelijk te krijgen wat de invloed van afleiding door bijvoorbeeld een smartphone in de auto. “We willen beter begrijpen hoe bestuurders de aandacht verdelen tussen de rijtaak en andere taken. Op basis daarvan kunnen we aanbevelingen doen voor de ontwikkeling van apparatuur voor in de auto en voor geautomatiseerd rijden.”

Proefpersonen

De SWOV is nog bezig met het verzamelen van proefpersonen tussen de 30 en 55 jaar oud en met minimaal vijf jaar een rijbewijs op zak. Verder moeten ze minstens vier uur per week achter het stuur zitten.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.