scootmobiel, handboek, verkeersregels, scootmobilist

‘Verplicht certificaat voor scootmobielrijders’

50Plus pleit voor strengere eisen voor scootmobielrijders. Tweede Kamerlid Corrie den Brenk stelt een verplichte scootmobielcursus voor waarbij een certificaat wordt toegekend. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat moet beslissen of een verplichte cursus daadwerkelijk wordt ingevoerd.

In 2016 kwamen er volgens Centraal Bureau voor de Statistiek 38 bestuurders van een scootmobiel om in het verkeer. In 2030 zullen er naar verwachting 600.000 scootmobielen zijn, twee keer zoveel als nu. Momenteel worden scootmobielrijders nergens op getoetst. “Iemand steekt de sleutel erin en mag vertrekken”, aldus een woordvoerder van 50Plus.

Voorstel

De komende jaren wordt het aantal ongevallen met scootmobielen alleen nog maar groter. Specifieke aandacht is volgens Van Brenk niet alleen bevorderlijk voor scootmobielrijders, maar ook voor andere weggebruikers. “Eisen stellen is niet alleen in het belang van de bestuurder zelf, maar ook van andere verkeersdeelnemers.”

De kosten voor het certificaat moeten geschaard worden onder de Wet Maatschappelijke ondersteuning (WMO). WMO biedt mensen ondersteuning die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn. Scootmobielen worden toegewezen door gemeenten. Het ministerie heeft wel een handleiding scootmobielgebruik aan gemeenten ter beschikking gesteld, maar dit vindt 50plus te vrijblijvend.

Onderzoek

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) startte in 2015 een diepteonderzoek rondom scootmobielrijders. In het onderzoek wordt gekeken naar de oorzaken van ongevallen waarbij scootmobielen betrokken zijn. SWOV werkt voor het onderzoek samen met de politie en Regio Haaglanden.

Omdat het onderzoek nog loopt, kan een woordvoerder van SWOV hier nog niet inhoudelijk op ingaan. Hij laat weten dat er nog geen conclusies getrokken zijn. In 2018 hoopt SWOV het onderzoek af te ronden.

Update
Minister Cora van Nieuwenhuizen laat in een reactie weten dat er geen zwaardere eisen gesteld worden aan gebruikers van scootmobielen. Volgens de minister zou dit een “te hoge drempel zijn voor mensen voor wie dit soort voertuigen een laatste mogelijkheid is om zelf actief mobiel te blijven”.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.