Nieuwe Seats ‘communiceren’ met verkeerslichten

Automerk Seat koppelt nieuwe auto’s aan verkeerslichten en het verkeersinformatiecentrum. Bestuurders weten dus op voorhand of het stoplicht op groen staat en of er een vertraging is op de weg. Hetzelfde systeem stuurt ook informatie over incidenten op de snelweg in realtime naar de auto, zonder noodzakelijke informatieborden, waarmee auto en infrastructuur via de cloud verbonden zijn.  

De technologie van de auto die voor dit project wordt gebruikt, verbindt het model met zijn omgeving. De auto ontvangt informatie die de verkeersautoriteit in de cloud uploadt, waarmee de bestuurder in realtime kan reageren op datgene dat vóór hem te wachten staat. Een specifiek onderdeel van dit project is het koppelen van auto’s aan verkeerslichten. Die laatste sturen een signaal over hun actuele status en het moment waarop ze van kleur gaan verspringen naar de cloud van de verkeersinstantie. De auto ontvangt die informatie en waarschuwt de bestuurder op basis van de rijsnelheid over de veranderende status. Wanneer een verkeerslicht op rood gaat springen, kunnen bestuurders op voorhand al snelheid minderen, alvorens ze bij het verkeerslichten arriveren.

Rood, groen of oranje?

Bij het naderen van een verkeerslicht is op een scherm in de auto te zien of het licht bij aankomst op rood, groen of oranje staat. Het systeem berekent daarbij de afstand tot het verkeerslicht op basis van de gereden snelheid. Met het oog op veiligheid werkt het systeem alleen indien de auto de snelheidslimiet niet overschrijdt. Sterker nog, bij te hoge snelheden geeft het systeem juist geen verkeerslichtinformatie, om bestuurders te stimuleren om veilig en met beleid te rijden.

“Met dit project zetten we een eerste belangrijkste stap voorwaarts om auto’s te verbinden met de infrastrucuur,” verklaart Jordi Caus, Hoofd Urban Mobility Concepts bij Seat. “We zijn gestart met het integreren van informatiefuncties, maar met de toekomstige autonoom rijdende auto in het achterhoofd kunnen we de auto in gevaarlijke situaties ook zelf laten ingrijpen.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe Seats ‘communiceren’ met verkeerslichten | RijschoolPro

Nieuwe Seats ‘communiceren’ met verkeerslichten

Automerk Seat koppelt nieuwe auto’s aan verkeerslichten en het verkeersinformatiecentrum. Bestuurders weten dus op voorhand of het stoplicht op groen staat en of er een vertraging is op de weg. Hetzelfde systeem stuurt ook informatie over incidenten op de snelweg in realtime naar de auto, zonder noodzakelijke informatieborden, waarmee auto en infrastructuur via de cloud verbonden zijn.  

De technologie van de auto die voor dit project wordt gebruikt, verbindt het model met zijn omgeving. De auto ontvangt informatie die de verkeersautoriteit in de cloud uploadt, waarmee de bestuurder in realtime kan reageren op datgene dat vóór hem te wachten staat. Een specifiek onderdeel van dit project is het koppelen van auto’s aan verkeerslichten. Die laatste sturen een signaal over hun actuele status en het moment waarop ze van kleur gaan verspringen naar de cloud van de verkeersinstantie. De auto ontvangt die informatie en waarschuwt de bestuurder op basis van de rijsnelheid over de veranderende status. Wanneer een verkeerslicht op rood gaat springen, kunnen bestuurders op voorhand al snelheid minderen, alvorens ze bij het verkeerslichten arriveren.

Rood, groen of oranje?

Bij het naderen van een verkeerslicht is op een scherm in de auto te zien of het licht bij aankomst op rood, groen of oranje staat. Het systeem berekent daarbij de afstand tot het verkeerslicht op basis van de gereden snelheid. Met het oog op veiligheid werkt het systeem alleen indien de auto de snelheidslimiet niet overschrijdt. Sterker nog, bij te hoge snelheden geeft het systeem juist geen verkeerslichtinformatie, om bestuurders te stimuleren om veilig en met beleid te rijden.

“Met dit project zetten we een eerste belangrijkste stap voorwaarts om auto’s te verbinden met de infrastrucuur,” verklaart Jordi Caus, Hoofd Urban Mobility Concepts bij Seat. “We zijn gestart met het integreren van informatiefuncties, maar met de toekomstige autonoom rijdende auto in het achterhoofd kunnen we de auto in gevaarlijke situaties ook zelf laten ingrijpen.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.