40 procent van de bestuurders zegt slechter te rijden door telefoonmeldingen

Tijdens het rijden reageren veel bestuurders op meldingen die binnenkomen op hun mobiel. Maar liefst bijna twee derde van de automobilisten, fietsers, brommer-, scooter-, en bromfietsrijders die notificaties binnenkrijgen tijdens het rijden, leest deze wel eens. Bij meer dan de helft van deze weggebruikers heeft deze actie invloed op het rijgedrag.

Voor de MONO-campagne, waar bestuurders worden gestimuleerd tijdens het rijden geen aandacht aan hun mobiel te schenken, liet het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoek uitvoeren naar hoe vaak bestuurders onderweg social media berichten lezen en beantwoorden. Het onderzoek is uitgevoerd onder bijna 1100 verkeersdeelnemers tussen de 16 en 65 jaar die meldingen ontvangen op hun telefoon.

Meldingen

Een derde van de bestuurders kijkt toch vaak even op de telefoon als er een berichtje binnenkomt. Een kwart van de weggebruikers leest minimaal de helft van de keren de binnenkomende berichten tijdens het rijden. Bij zeven op de tien staat de trilfunctie en/of het geluid van de meldingen aan. Slechts een tiende zet het geluid of zelfs alle meldingen uit voor ze aan het verkeer gaan deelnemen.

Gemiddeld ontvangen de respondenten tien berichten in een groepsapp en vier privéberichten tijdens de ritten die men op een dag maakt.

Onderwerp berichten

De berichten die bij de bestuurders binnenkomen, gaan vaak over werk, sociale contacten, (gesprekken in) groepsapps, afspraken en/of familie. Ze reageren het vaakste als een gezinslid of partner in de supermarkt staat. Dat geldt voor 40 procent van de bestuurders die reageren op berichtjes. Voor de andere voorgelegde type berichten geldt dat acht tot negen op de tien hier niet op reageren in het verkeer. Mannen en jongeren tot 30 jaar reageren vaker op alle genoemde type berichten tijdens het rijden.

De meest genoemde reden om weleens berichten te bekijken, is voor ruim de helft dat het belangrijk kan zijn. Vier op de tien kijken, omdat ze nieuwsgierig zijn. Mannen noemen vaker als reden dat het rijden goed te combineren is met het gebruik van de telefoon. Jongeren tot 30 jaar zijn vaker nieuwsgierig naar de inhoud en checken de berichten vaker uit gewoonte.

Acht op de tien die een bericht lazen, geven aan dat het lezen wel had kunnen wachten tot ze op hun bestemming waren gearriveerd.

Negatieve invloed op rijgedrag

40 procent van de bestuurders merkt dat het kijken op hun telefoon een negatieve invloed heeft op hun rijgedrag. Van de ongeveer 60 procent die wel eens op hun telefoon kijkt, is er bij meer dan de helft wel eens wat gebeurd. Denk hierbij aan langzamer rijden, slingeren op de weg of afwijken van de rijstrook, trager reageren of niet goed opletten. 80 procent van de ondervraagden vond het gelezen bericht niet waard om zich te laten beïnvloeden.

Een zevende geeft aan weleens iets vervelends meegemaakt te hebben in het verkeer door het gebruik van een telefoon, door zichzelf of door iemand anders. Men noemt bijvoorbeeld op de verkeerde weghelft terechtkomen, onoplettendheid en (bijna) botsen met medeweggebruikers. Acht op de tien vonden het bericht het niet waard dat er iets is voorgevallen.

Trucjes

Een klein gedeelte van de telefooncheckers gebruikt trucjes om de telefoon te gebruiken in het verkeer, zoals de telefoon op schoot, been of knie leggen, telefoon achter het stuur zetten, in een houder of in de buurt van de versnellingspook.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

40 procent van de bestuurders zegt slechter te rijden door telefoonmeldingen | RijschoolPro

40 procent van de bestuurders zegt slechter te rijden door telefoonmeldingen

Tijdens het rijden reageren veel bestuurders op meldingen die binnenkomen op hun mobiel. Maar liefst bijna twee derde van de automobilisten, fietsers, brommer-, scooter-, en bromfietsrijders die notificaties binnenkrijgen tijdens het rijden, leest deze wel eens. Bij meer dan de helft van deze weggebruikers heeft deze actie invloed op het rijgedrag.

Voor de MONO-campagne, waar bestuurders worden gestimuleerd tijdens het rijden geen aandacht aan hun mobiel te schenken, liet het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoek uitvoeren naar hoe vaak bestuurders onderweg social media berichten lezen en beantwoorden. Het onderzoek is uitgevoerd onder bijna 1100 verkeersdeelnemers tussen de 16 en 65 jaar die meldingen ontvangen op hun telefoon.

Meldingen

Een derde van de bestuurders kijkt toch vaak even op de telefoon als er een berichtje binnenkomt. Een kwart van de weggebruikers leest minimaal de helft van de keren de binnenkomende berichten tijdens het rijden. Bij zeven op de tien staat de trilfunctie en/of het geluid van de meldingen aan. Slechts een tiende zet het geluid of zelfs alle meldingen uit voor ze aan het verkeer gaan deelnemen.

Gemiddeld ontvangen de respondenten tien berichten in een groepsapp en vier privéberichten tijdens de ritten die men op een dag maakt.

Onderwerp berichten

De berichten die bij de bestuurders binnenkomen, gaan vaak over werk, sociale contacten, (gesprekken in) groepsapps, afspraken en/of familie. Ze reageren het vaakste als een gezinslid of partner in de supermarkt staat. Dat geldt voor 40 procent van de bestuurders die reageren op berichtjes. Voor de andere voorgelegde type berichten geldt dat acht tot negen op de tien hier niet op reageren in het verkeer. Mannen en jongeren tot 30 jaar reageren vaker op alle genoemde type berichten tijdens het rijden.

De meest genoemde reden om weleens berichten te bekijken, is voor ruim de helft dat het belangrijk kan zijn. Vier op de tien kijken, omdat ze nieuwsgierig zijn. Mannen noemen vaker als reden dat het rijden goed te combineren is met het gebruik van de telefoon. Jongeren tot 30 jaar zijn vaker nieuwsgierig naar de inhoud en checken de berichten vaker uit gewoonte.

Acht op de tien die een bericht lazen, geven aan dat het lezen wel had kunnen wachten tot ze op hun bestemming waren gearriveerd.

Negatieve invloed op rijgedrag

40 procent van de bestuurders merkt dat het kijken op hun telefoon een negatieve invloed heeft op hun rijgedrag. Van de ongeveer 60 procent die wel eens op hun telefoon kijkt, is er bij meer dan de helft wel eens wat gebeurd. Denk hierbij aan langzamer rijden, slingeren op de weg of afwijken van de rijstrook, trager reageren of niet goed opletten. 80 procent van de ondervraagden vond het gelezen bericht niet waard om zich te laten beïnvloeden.

Een zevende geeft aan weleens iets vervelends meegemaakt te hebben in het verkeer door het gebruik van een telefoon, door zichzelf of door iemand anders. Men noemt bijvoorbeeld op de verkeerde weghelft terechtkomen, onoplettendheid en (bijna) botsen met medeweggebruikers. Acht op de tien vonden het bericht het niet waard dat er iets is voorgevallen.

Trucjes

Een klein gedeelte van de telefooncheckers gebruikt trucjes om de telefoon te gebruiken in het verkeer, zoals de telefoon op schoot, been of knie leggen, telefoon achter het stuur zetten, in een houder of in de buurt van de versnellingspook.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.