EU dient wetsvoorstel in voor nul promille alcohol in het verkeer

De EU heeft als doel om het aantal verkeersgewonden- en doden te verlagen naar het cijfer nul. Om dit te bereiken, heeft het Europees Parlement een wetsvoorstel ingediend waarbij alcohol achter het stuur niet meer getolereerd wordt en je een fikse boete kunt krijgen. Dus ook geen één of twee glazen meer. Of het voorstel wordt aangenomen, is nog de vraag. 

Een beginnend bestuurder die korter dan vijf jaar in het bezit is van zijn rijbewijs, mag niet rijden met meer dan 0,2 promille alcohol in zijn bloed. Dat staat ongeveer gelijk aan één glas alcohol of nog minder. Voor ervaren bestuurders geldt een maximale grens van 0,5 promille. Indien er meer dan 0,3 promille te veel wordt gemeten, kan het CBR een educatieve maatregel opleggen.

Wetsvoorstel

Om het multinationale verkeersveiligheidsproject ‘Vision Zero’ waar te maken, wat als doel heeft om het aantal verkeersgewonden- en doden wereldwijd terug te dringen, diende de EU het wetsvoorstel in. Hierin wordt gevraagd om geen alcohol meer in het verkeer te tolereren en van 0,0 promille alcohol de norm te maken.

Volgens het Parlement kwamen in 2019 in de Europese Unie 23.000 mensen om het leven door een verkeersongeval. Dat meldt de Duitse krant Der Spiegel. De Europarlementariërs eisten – begin oktober tijdens een bijeenkomst in Straatsburg – van de lidstaten om meer inspanningen te leveren op het gebied van verkeersveiligheid.

Er moet meer gebeuren

Naast het verbod op alcohol, lobbyden de Europarlementariërs bij de lidstaten voor een maximumsnelheid van 30 in woonwijken. Ook werd er gewezen op de soms gebrekkige wetgeving op het gebied van elektrische scooters en andere elektrische voertuigen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

EU dient wetsvoorstel in voor nul promille alcohol in het verkeer | RijschoolPro

EU dient wetsvoorstel in voor nul promille alcohol in het verkeer

De EU heeft als doel om het aantal verkeersgewonden- en doden te verlagen naar het cijfer nul. Om dit te bereiken, heeft het Europees Parlement een wetsvoorstel ingediend waarbij alcohol achter het stuur niet meer getolereerd wordt en je een fikse boete kunt krijgen. Dus ook geen één of twee glazen meer. Of het voorstel wordt aangenomen, is nog de vraag. 

Een beginnend bestuurder die korter dan vijf jaar in het bezit is van zijn rijbewijs, mag niet rijden met meer dan 0,2 promille alcohol in zijn bloed. Dat staat ongeveer gelijk aan één glas alcohol of nog minder. Voor ervaren bestuurders geldt een maximale grens van 0,5 promille. Indien er meer dan 0,3 promille te veel wordt gemeten, kan het CBR een educatieve maatregel opleggen.

Wetsvoorstel

Om het multinationale verkeersveiligheidsproject ‘Vision Zero’ waar te maken, wat als doel heeft om het aantal verkeersgewonden- en doden wereldwijd terug te dringen, diende de EU het wetsvoorstel in. Hierin wordt gevraagd om geen alcohol meer in het verkeer te tolereren en van 0,0 promille alcohol de norm te maken.

Volgens het Parlement kwamen in 2019 in de Europese Unie 23.000 mensen om het leven door een verkeersongeval. Dat meldt de Duitse krant Der Spiegel. De Europarlementariërs eisten – begin oktober tijdens een bijeenkomst in Straatsburg – van de lidstaten om meer inspanningen te leveren op het gebied van verkeersveiligheid.

Er moet meer gebeuren

Naast het verbod op alcohol, lobbyden de Europarlementariërs bij de lidstaten voor een maximumsnelheid van 30 in woonwijken. Ook werd er gewezen op de soms gebrekkige wetgeving op het gebied van elektrische scooters en andere elektrische voertuigen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.