geld, ondernemen

Autobranche boos op Tweede Kamer wegens autobelastingen

Bovag, RAI Vereniging en Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) hebben een brief naar de Tweede Kamer gestuurd om te wijzen op de niet nagekomen afspraken over autobelastingen. De overeenkomsten in de Autobrief reiken tot 2016, maar zijn met het recent gesloten begrotingsakkoord geschonden, zo stellen de partijen. Dit terwijl de inhoud van de Autobrief in 2011 officieel door de Tweede Kamer werd goedgekeurd. 

Bovag, RAI Vereniging en VNA voelen zich door de maatregelen benadeeld en geschonden in het vertrouwen. Dat schrijven ze in de brief naar de Tweede Kamerfracties. “Aan de rust die de Autobrief in de branche heeft gebracht, is door de afspraken in het akkoord een abrupt einde gekomen.”

Begrotingsakkoord

In het begrotingsakkoord staan drie grote pijnpunten voor de branche. Het gaat om de verhoging van de bpm per 2015, een forse stijgingen van de accijns op diesel en er wordt van de geplande verlaging van de motorrijtuigenbelasting afgezien. Dit terwijl het ministerie van Financiën in 2011 alle afspraken op het gebied van autobelastingen voor de periode 2012 – 2015 vastlegde in samenwerking met de branche. De toentertijd zwart op wit gestelde overeenkomsten zouden ‘in beton gegoten zijn’, maar dit blijkt niet langer het geval.

De afspraken in de Autobrief zijn voor de branche niet altijd even voordelig geweest. Zo bleek met name de 14 procent bijtelling voor auto’s van de zaak en de steeds groter wordende vraag naar kleinere auto’s het verdienmodel in de sector onder druk te zetten. “Ons uitgangspunt is echter altijd geweest: liever langere termijn duidelijkheid, dan korte termijn onzekerheid”, lichten de partijen toe in de brief aan de Kamer.

Strategie

De nieuwe kostenverzwarende afspraken voor de autobranche staan haaks op het vertrouwen dat de partijen in 2011 naar elkaar toe hebben uitgesproken, vinden Bovag, RAI Vereniging en VNA. “Het beleidspakket van de Autobrief zou onverkort en ongewijzigd uitgevoerd worden.”

“De onzekerheid en het spook van de onbetrouwbare overheid is weer terug. Want op dergelijk ad hoc-beleid kan je als ondernemer geen strategie bepalen, laat staan investeren.” De drie partijen vragen de Tweede Kamer dan ook om de afspraken uit de Autobrief te respecteren. “Door dat te doen kan door ons met meer motivatie en vertrouwen gewerkt worden aan de Autobrief 2 en de doelen die wij allemaal voor ogen hebben”, zo eindigen zij hun betoog.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Autobranche boos op Tweede Kamer wegens autobelastingen | RijschoolPro
geld, ondernemen

Autobranche boos op Tweede Kamer wegens autobelastingen

Bovag, RAI Vereniging en Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) hebben een brief naar de Tweede Kamer gestuurd om te wijzen op de niet nagekomen afspraken over autobelastingen. De overeenkomsten in de Autobrief reiken tot 2016, maar zijn met het recent gesloten begrotingsakkoord geschonden, zo stellen de partijen. Dit terwijl de inhoud van de Autobrief in 2011 officieel door de Tweede Kamer werd goedgekeurd. 

Bovag, RAI Vereniging en VNA voelen zich door de maatregelen benadeeld en geschonden in het vertrouwen. Dat schrijven ze in de brief naar de Tweede Kamerfracties. “Aan de rust die de Autobrief in de branche heeft gebracht, is door de afspraken in het akkoord een abrupt einde gekomen.”

Begrotingsakkoord

In het begrotingsakkoord staan drie grote pijnpunten voor de branche. Het gaat om de verhoging van de bpm per 2015, een forse stijgingen van de accijns op diesel en er wordt van de geplande verlaging van de motorrijtuigenbelasting afgezien. Dit terwijl het ministerie van Financiën in 2011 alle afspraken op het gebied van autobelastingen voor de periode 2012 – 2015 vastlegde in samenwerking met de branche. De toentertijd zwart op wit gestelde overeenkomsten zouden ‘in beton gegoten zijn’, maar dit blijkt niet langer het geval.

De afspraken in de Autobrief zijn voor de branche niet altijd even voordelig geweest. Zo bleek met name de 14 procent bijtelling voor auto’s van de zaak en de steeds groter wordende vraag naar kleinere auto’s het verdienmodel in de sector onder druk te zetten. “Ons uitgangspunt is echter altijd geweest: liever langere termijn duidelijkheid, dan korte termijn onzekerheid”, lichten de partijen toe in de brief aan de Kamer.

Strategie

De nieuwe kostenverzwarende afspraken voor de autobranche staan haaks op het vertrouwen dat de partijen in 2011 naar elkaar toe hebben uitgesproken, vinden Bovag, RAI Vereniging en VNA. “Het beleidspakket van de Autobrief zou onverkort en ongewijzigd uitgevoerd worden.”

“De onzekerheid en het spook van de onbetrouwbare overheid is weer terug. Want op dergelijk ad hoc-beleid kan je als ondernemer geen strategie bepalen, laat staan investeren.” De drie partijen vragen de Tweede Kamer dan ook om de afspraken uit de Autobrief te respecteren. “Door dat te doen kan door ons met meer motivatie en vertrouwen gewerkt worden aan de Autobrief 2 en de doelen die wij allemaal voor ogen hebben”, zo eindigen zij hun betoog.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.