Rijscholen door het slijk dankzij eendaagse theorie-opleiders

Rijscholen leren cursisten trucjes om te slagen. Dát is de kop die heel Nederland doorgaat omdat RTL Nieuws er het journaal mee opende. De louche werkwijze van eendaagse theorie-opleiders was in de branche allang bekend, maar nu is het ook met undercover-beelden aangetoond. En daar wordt heel de rijschoolbranche mee in een kwaad daglicht gesteld.

RTL ging undercover bij een van de turbotheorie-opleiders en de verslaggevers spreken van ‘een van de meest bizarre cursussen ooit’. Op de beelden is te zien hoe trucjes in de hoofden van de kandidaten worden gestampt. De trucjes worden door RTL in tekst en beeld naar buiten gebracht. De verslaggever voerde ook nog een proef uit door zelf theorie-kandidaten op te leiden met trucjes, en ook hij was succesvol.

Undercover-beelden

De basis van het nieuwsitem zijn undercover-beelden die in handen zijn van het nieuwsmedium. Daarin vertelt de ‘leraar’ onder andere aan de leerlingen om alles te vergeten wat ze ooit verteld is. Hij roept dingen als: ‘als ‘zo’ in de vraag voorkomt, is het antwoord ‘ja’.

Dergelijke praktijken waren in de rijschoolbranche al bekend, maar beelden waren er niet eerder van.

De trucjes zijn in het item ook verder uitgewerkt. De verslaggever hult niets in nevelen en vertelt languit over bijvoorbeeld het feit dat het antwoord altijd ‘dimlicht’ is wanneer het gaat over het voeren van een bepaald type licht. Hij roept aan het einde van de video zelfs leerlingen op om een video te maken wanneer ze de trucjes hebben gebruikt en er succes mee hebben gehad.

Proef op de som

De verslaggevers van RTL namen zelf ook de proef op de som. Allereerst deed een van hen opnieuw theorie-examen. Dat mag niet twee keer voor hetzelfde voertuig, daarom volgde hij een eendaagse cursus voor de motor. En hij slaagde zonder problemen, in een keer.

Vervolgens volgde een tweede proef op de som toen de verslaggever zelf de trucjes aan ging leren aan twaalf kandidaten en hen vervolgens examen liet doen bij het CBR. Zonder enige ervaring wist hij de trucjes dusdanig aan te leren, dat zes van hen slaagden. Dat is een gemiddelde dat direct hoger ligt dan het huidige landelijke slagingspercentage bij het CBR.

Tenslotte nam de redactie een van de kandidaten mee de auto in die via zo’n spoedcursus haar examen had behaald. De resultaten in het filmpje zijn schokkend. Het meisje heeft geen idee wat de verschillende borden betekenen en doet de wenkbrauwen van de inzittenden fronsen. Ze geeft toe vooral te gokken achter het stuur.

Vrijheid van onderwijs

Uit het item blijkt ook dat RTL Nieuws een WOB heeft ingediend bij het CBR om documenten openbaar te krijgen over de opleiders. Daaruit blijkt dat het CBR deze classificeert met een hoog risico. Wat dit exact betekent, is niet duidelijk. Het overgrote deel van de documenten is onleesbaar gemaakt.

CBR benadrukt dat het weinig kan doen tegen de opleiders, aangezien er een vrijheid van onderwijs geldt waarbij iedereen zelf mag bepalen hoe hij zich laat opleiden. Pijnlijk blijft uit het item hangen hoe ‘een groot deel van de rijscholen’ wordt genoemd als het gaat over het uitvoeren van de malafide praktijken. In de branche is wel bekend dat het hier niet gaat om rijscholen, maar om theorie-opleiders die enkel belust zijn op geld.

Staartje

Zonder twijfel krijgt de berichtgeving een staartje. VerkeersPro meldde al veel eerder over de louche praktijken, maar door de undercover-beelden is bewijsmateriaal geleverd en de problematiek wordt hierdoor nadrukkelijk getoond. Bovag wil ondertussen dat alle theorievragen worden gescreend en dat tijdens het praktijkexamen meer wordt getest op kennis van de verkeersregels.

VVD stelt in Kamervragen aan minister Schultz van Haegen van I en M dat misschien wel al deze kandidaten opnieuw hun theorie-examen moeten doen. Daarnaast vraagt ze naar mogelijkheden om deze opleiders een snel halt toe te roepen.

Lars Verpalen

Lees ook:

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.