KNMV: Maak motorrijbewijs vanaf 16 jaar mogelijk

Het moet voor jongeren mogelijk zijn om vanaf hun zestiende al het motorrijbewijs A1 te halen. Daarvoor pleit de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV). Met deze regeling maken jongeren minder gebruik van de bromfiets, waardoor de overlast in steden door deze weggebruikers vermindert, verwacht de KNMV. Bovendien maakt de uitgebreide rijopleiding voor het motorrijbewijs dat jongeren beter worden voorbereid op deelname in het verkeer. Ook biedt de verlaging van de minimumleeftijd voordelen voor de rijschoolhouders.

Momenteel kunnen jongeren in Nederland vanaf hun zeventiende rijles nemen en vanaf hun achttiende opgaan voor het motorrijbewijs A1 (een cilinderinhoud van maximaal 125 cc en 11 kW). In sommige Europese landen zoals Duitsland en Italië is het voor jongeren echter mogelijk al op hun zestiende dit rijbewijs te halen. De derde Europese rijbewijsrichtlijn biedt deze mogelijkheid. De lidstaten zijn vrij om de ondergrens voor deze categorie op 16, 17 of 18 jaar te stellen.

Meer slachtoffers

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) beschreef in een rapport uit 2011 naar aanleiding van de invoering van deze rijbewijsrichtlijn dat de verlaging van de minimumleeftijd leidt tot een toename van het aantal slachtoffers.

SWOV verwijst naar een Duits onderzoek over de periode 1994 tot 2000. De groep van 16 en 17 jaar die op een motorfiets met een cilinderinhoud tot 125 cc reed, had verreweg het hoogste risico: ruim 150 doden per 100.000 motorfietsen tegen ongeveer 75 doden per 100.000 motorfietsen bij de groepen 18 tot 21 en 21 tot 25 jaar.

‘Onderzoek breder trekken’

“Dat effect is begrijpelijk, wanneer je alleen kijkt naar de motorrijders”, zegt Arjan Everink, hoofd Verkeer en Opleidingen binnen de KNMV. “Het is jammer dat het onderzoek niet breder is getrokken door te kijken wat het effect is bij andere weggebruikers.” De KNMV gaat met behulp van wetenschappelijk onderzoek bekijken of het mogelijk is de minimumleeftijd te verlagen.

Everink verwacht namelijk dat de overlast en het gevaar die jongeren nu nog geven met hun bromfietsen zal verminderen. “Met een motorrijbewijs kun je de problematiek weghalen bij bromfietsers: hiermee haal je ze van het fietspad af en voorkom je problemen zoals die zich nu voordoen op fietspaden in steden als Utrecht en Amsterdam.”

Op hoger niveau opgeleid

In plaats van de vier uur rijles die ze krijgen voor het bromfietsexamen, volgen de jongeren een uitgebreide motoropleiding van 20 tot 25 uur. “Ze zijn al veel vroeger op een hoger niveau met verkeer bezig, ze leren met een goede opleiding hoe kwetsbaar ze zijn in het verkeer.”

De kennis die jongeren opdoen, nemen ze ook mee zodra ze voor het eerst achter het stuur van een auto kruipen, verwacht Everink. “In Nederland kijken we vaak naar wat er niet kan, maar laten we het eens positief bekijken en hierbij meerdere categorieën betrekken.”

‘A1 is ondergeschoven kindje’

Met een verlaging van de minimumleeftijd komt Nederland tegemoet aan de drie stappen van het rijbewijs, zoals die bedoeld is in de de derde rijbewijsrichtlijn, zegt Everink. “In Nederland werken deze categorieën momenteel niet; rijbewijs A1 is nu een ondergeschoven kindje.” In Nederland kiezen jongeren nauwelijks voor de categorieën A1. Ook de categorie A2, voor motorfietsen met een vermogen van maximaal 35 kw, is niet erg populair. Veel toekomstige motorrijders wachten tot ze 24 zijn waarbij ze direct op kunnen gaan voor het zwaarste rijbewijs met onbeperkt vermogen (A).

Op 1 januari van dit jaar hadden bijna 25.000 jongeren tussen 18 en 25 jaar een motorrijbewijs, dat is bijna 30 procent minder dan drie jaar geleden. Onder 18- en 19-jarigen is dat aantal zelfs met 60 procent afgenomen, zo bleek uit de cijfers die het CBS vorige week publiceerde.

Kansen voor rijschoolhouders

Bovendien biedt een verlaging van de minimumleeftijd naar 16 jaar ook kansen voor rijinstructeurs. “Veel rijschoolhouders hebben nog een 125 cc-motor in een schuur staan die sinds de invoering van de nieuwe regels nauwelijks meer wordt gebruikt”, aldus Everink. “De bromfietsopleidingen die zij geven aan 16-jarigen zijn heel beperkt. Met deze regeling kunnen zij nu ook een volwaardige motoropleiding geven aan 16-jarigen.”

Lees ook: 

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van VerkeersPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

7 reacties op “KNMV: Maak motorrijbewijs vanaf 16 jaar mogelijk”

Wim Schoenmakers|04.03.17|11:36

Iedere kilometer die de jeugd sneller kan op hun bromfiets of motor zullen ze ook gaan gebruiken. Laat die snelheid duiveltjes op hun opgevoerde scootertjes liever op het fietspad. Alles beter dan die jeugd ook nog een snelle motor te geven en ze dan los te laten op de automobilisten en de andere ervaren motorrijders. Dat is vragen om zware ongelukken. Enige voordeel is dat we dan wel genoeg orgaan donors krijgen in Nederland.

Dick Sassen|05.03.17|07:57

Het tot op heden niet gebruik maken van de mogelijkheden die de 3e rijbewijsrichtlijn biedt, is in mijn ogen een gemiste kans. We hebben bij de invoering van 2toDrive gezien dat dit soort initiatieven wel degelijk kan werken. Ik sluit mij dan ook volledig aan bij de argumentatie van de KNMV. Geef het een kans door middels van een pilot en evalueer achteraf in plaats van vooraf het plan af te schieten en neem dan een definitieve beslissing.

Mart Kuiper|05.03.17|14:04

Hoe veilig is het om motorrijles te geven aan 16 jarigen zonder enige kennis, ervaring en inzicht van het verkeer waarbij een instructeur slechts kan hopen dat de aanwijzingen worden opgevolgd maar ingrijpen vrijwel onmogelijk is.
Welke B kandidaat heeft geen ingepreep van een instructeur gehad teneinde erger te voorkomen.Eerst je B rijbewijs halen en pas na twee jaar de mogelijkheid om motorrijles te volgen.Een aspirant A instructeur dient immers toch ook eerst zijn B bevoegdheid te behalen???

Jan ten Brinke|09.03.17|13:07

Alleen een goede opleider, denk daarbij aan de KNMV instructeurs, die vanaf hun motor de instructies geven, zouden hiervoor in aanmerking mogen komen om les aan deze doelgroep te mogen geven.
Als ik kijk hoe het nu gebeurt, de uitzonderingen daargelaten, rijden de auto/motor-instructeurs in hun Koekblik achter hun les-motoren aan. Dan is ingrijpen(voorspellen!) een groot probleem. Ben zonder meer voor de invoering vanaf 16 jaar! Maar dan wel gegeven door Motorrijders en niet door automobilisten.

thijmen bruins|25.05.17|20:56

Als ze wirden opgeleid door een ervaren motorreider is er in mijn zicht niks aan de hand. Niet elke 16 jarige heeft geld voor een motor en rijbewijs een tweedehands motor kost al gauw 2 à 3 duizend euro. Ik zou zeggen gewoon doen!!

Wolf JUST WOLF|17.06.17|22:01

wat sommige mensen hier boven zeggen over dat ze beter met opgevoerde brommers kunnen rijden op het fietspad is dom want hierdoor gebeuren veel ongelukken en als je met 16 een 125 cc rijbewijs kan halen heb je sommige mensen die te hard rijden maar dat kan ook als je 50 bent dus dat is helemaal niet waar en ik vindt dat het goed is in Duitsland doen ze het ook en daar gaat het goed

Thijn Peerbolte|16.07.17|20:21

ik vind ook dat als je 16 bent dat je mag gaan rijden als er maar een goede instructeur bij is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

KNMV: Maak motorrijbewijs vanaf 16 jaar mogelijk | RijschoolPro

KNMV: Maak motorrijbewijs vanaf 16 jaar mogelijk

Het moet voor jongeren mogelijk zijn om vanaf hun zestiende al het motorrijbewijs A1 te halen. Daarvoor pleit de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV). Met deze regeling maken jongeren minder gebruik van de bromfiets, waardoor de overlast in steden door deze weggebruikers vermindert, verwacht de KNMV. Bovendien maakt de uitgebreide rijopleiding voor het motorrijbewijs dat jongeren beter worden voorbereid op deelname in het verkeer. Ook biedt de verlaging van de minimumleeftijd voordelen voor de rijschoolhouders.

Momenteel kunnen jongeren in Nederland vanaf hun zeventiende rijles nemen en vanaf hun achttiende opgaan voor het motorrijbewijs A1 (een cilinderinhoud van maximaal 125 cc en 11 kW). In sommige Europese landen zoals Duitsland en Italië is het voor jongeren echter mogelijk al op hun zestiende dit rijbewijs te halen. De derde Europese rijbewijsrichtlijn biedt deze mogelijkheid. De lidstaten zijn vrij om de ondergrens voor deze categorie op 16, 17 of 18 jaar te stellen.

Meer slachtoffers

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) beschreef in een rapport uit 2011 naar aanleiding van de invoering van deze rijbewijsrichtlijn dat de verlaging van de minimumleeftijd leidt tot een toename van het aantal slachtoffers.

SWOV verwijst naar een Duits onderzoek over de periode 1994 tot 2000. De groep van 16 en 17 jaar die op een motorfiets met een cilinderinhoud tot 125 cc reed, had verreweg het hoogste risico: ruim 150 doden per 100.000 motorfietsen tegen ongeveer 75 doden per 100.000 motorfietsen bij de groepen 18 tot 21 en 21 tot 25 jaar.

‘Onderzoek breder trekken’

“Dat effect is begrijpelijk, wanneer je alleen kijkt naar de motorrijders”, zegt Arjan Everink, hoofd Verkeer en Opleidingen binnen de KNMV. “Het is jammer dat het onderzoek niet breder is getrokken door te kijken wat het effect is bij andere weggebruikers.” De KNMV gaat met behulp van wetenschappelijk onderzoek bekijken of het mogelijk is de minimumleeftijd te verlagen.

Everink verwacht namelijk dat de overlast en het gevaar die jongeren nu nog geven met hun bromfietsen zal verminderen. “Met een motorrijbewijs kun je de problematiek weghalen bij bromfietsers: hiermee haal je ze van het fietspad af en voorkom je problemen zoals die zich nu voordoen op fietspaden in steden als Utrecht en Amsterdam.”

Op hoger niveau opgeleid

In plaats van de vier uur rijles die ze krijgen voor het bromfietsexamen, volgen de jongeren een uitgebreide motoropleiding van 20 tot 25 uur. “Ze zijn al veel vroeger op een hoger niveau met verkeer bezig, ze leren met een goede opleiding hoe kwetsbaar ze zijn in het verkeer.”

De kennis die jongeren opdoen, nemen ze ook mee zodra ze voor het eerst achter het stuur van een auto kruipen, verwacht Everink. “In Nederland kijken we vaak naar wat er niet kan, maar laten we het eens positief bekijken en hierbij meerdere categorieën betrekken.”

‘A1 is ondergeschoven kindje’

Met een verlaging van de minimumleeftijd komt Nederland tegemoet aan de drie stappen van het rijbewijs, zoals die bedoeld is in de de derde rijbewijsrichtlijn, zegt Everink. “In Nederland werken deze categorieën momenteel niet; rijbewijs A1 is nu een ondergeschoven kindje.” In Nederland kiezen jongeren nauwelijks voor de categorieën A1. Ook de categorie A2, voor motorfietsen met een vermogen van maximaal 35 kw, is niet erg populair. Veel toekomstige motorrijders wachten tot ze 24 zijn waarbij ze direct op kunnen gaan voor het zwaarste rijbewijs met onbeperkt vermogen (A).

Op 1 januari van dit jaar hadden bijna 25.000 jongeren tussen 18 en 25 jaar een motorrijbewijs, dat is bijna 30 procent minder dan drie jaar geleden. Onder 18- en 19-jarigen is dat aantal zelfs met 60 procent afgenomen, zo bleek uit de cijfers die het CBS vorige week publiceerde.

Kansen voor rijschoolhouders

Bovendien biedt een verlaging van de minimumleeftijd naar 16 jaar ook kansen voor rijinstructeurs. “Veel rijschoolhouders hebben nog een 125 cc-motor in een schuur staan die sinds de invoering van de nieuwe regels nauwelijks meer wordt gebruikt”, aldus Everink. “De bromfietsopleidingen die zij geven aan 16-jarigen zijn heel beperkt. Met deze regeling kunnen zij nu ook een volwaardige motoropleiding geven aan 16-jarigen.”

Lees ook: 

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van VerkeersPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

7 reacties op “KNMV: Maak motorrijbewijs vanaf 16 jaar mogelijk”

Wim Schoenmakers|04.03.17|11:36

Iedere kilometer die de jeugd sneller kan op hun bromfiets of motor zullen ze ook gaan gebruiken. Laat die snelheid duiveltjes op hun opgevoerde scootertjes liever op het fietspad. Alles beter dan die jeugd ook nog een snelle motor te geven en ze dan los te laten op de automobilisten en de andere ervaren motorrijders. Dat is vragen om zware ongelukken. Enige voordeel is dat we dan wel genoeg orgaan donors krijgen in Nederland.

Dick Sassen|05.03.17|07:57

Het tot op heden niet gebruik maken van de mogelijkheden die de 3e rijbewijsrichtlijn biedt, is in mijn ogen een gemiste kans. We hebben bij de invoering van 2toDrive gezien dat dit soort initiatieven wel degelijk kan werken. Ik sluit mij dan ook volledig aan bij de argumentatie van de KNMV. Geef het een kans door middels van een pilot en evalueer achteraf in plaats van vooraf het plan af te schieten en neem dan een definitieve beslissing.

Mart Kuiper|05.03.17|14:04

Hoe veilig is het om motorrijles te geven aan 16 jarigen zonder enige kennis, ervaring en inzicht van het verkeer waarbij een instructeur slechts kan hopen dat de aanwijzingen worden opgevolgd maar ingrijpen vrijwel onmogelijk is.
Welke B kandidaat heeft geen ingepreep van een instructeur gehad teneinde erger te voorkomen.Eerst je B rijbewijs halen en pas na twee jaar de mogelijkheid om motorrijles te volgen.Een aspirant A instructeur dient immers toch ook eerst zijn B bevoegdheid te behalen???

Jan ten Brinke|09.03.17|13:07

Alleen een goede opleider, denk daarbij aan de KNMV instructeurs, die vanaf hun motor de instructies geven, zouden hiervoor in aanmerking mogen komen om les aan deze doelgroep te mogen geven.
Als ik kijk hoe het nu gebeurt, de uitzonderingen daargelaten, rijden de auto/motor-instructeurs in hun Koekblik achter hun les-motoren aan. Dan is ingrijpen(voorspellen!) een groot probleem. Ben zonder meer voor de invoering vanaf 16 jaar! Maar dan wel gegeven door Motorrijders en niet door automobilisten.

thijmen bruins|25.05.17|20:56

Als ze wirden opgeleid door een ervaren motorreider is er in mijn zicht niks aan de hand. Niet elke 16 jarige heeft geld voor een motor en rijbewijs een tweedehands motor kost al gauw 2 à 3 duizend euro. Ik zou zeggen gewoon doen!!

Wolf JUST WOLF|17.06.17|22:01

wat sommige mensen hier boven zeggen over dat ze beter met opgevoerde brommers kunnen rijden op het fietspad is dom want hierdoor gebeuren veel ongelukken en als je met 16 een 125 cc rijbewijs kan halen heb je sommige mensen die te hard rijden maar dat kan ook als je 50 bent dus dat is helemaal niet waar en ik vindt dat het goed is in Duitsland doen ze het ook en daar gaat het goed

Thijn Peerbolte|16.07.17|20:21

ik vind ook dat als je 16 bent dat je mag gaan rijden als er maar een goede instructeur bij is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.