Rijinstructeurs vinden kwaliteit CBR-examinator voldoende

Gepubliceerd op 17-08-2017 om 11:29

Het merendeel van de rijinstructeurs is positief over de kwaliteit van de CBR-examinatoren. Wel geven rijinstructeurs aan dat er per examinator soms nog te veel verschillen bestaan in manier van werken. Uit onderzoek van vakblad VerkeersPro blijkt dat 67 procent het functioneren van de examinatoren ‘voldoende’ vindt en bijna een kwart geeft zelfs ‘goed’ als antwoord. 

Ongeveer 9 procent noemt de kwaliteit ‘slecht’, 67 procent geeft de examinatoren een ‘voldoende’ en 24 procent heeft ‘goed’ geantwoord.  Veel rijinstructeurs geven daarbij aan dat er vanzelfsprekend ook veel verschil is per examinator in hun manier van werken. Het is tenslotte ook mensenwerk, schrijven zij: “Ze zijn niet altijd eenduidig met de aanwijzingen. En er zit er wel eens een examinator tussen die een slechte dag heeft ten koste van mijn kandidaat. Maar over het algemeen zijn ze kundig en ben ik het met ze eens.”

VerkeersPro stuurde een enquête naar haar ruim 10.000 nieuwsbrief-abonnees, die merendeels werkzaam zijn als rijschoolhouder of rijinstructeur. Een kwart van de lezers nam deel aan het onderzoek. Het onderzoek wordt gehouden naar aanleiding van de aanpassing van de Wet Rijonderricht Motorrijtuigen (WRM), waarover momenteel binnen de rijschoolbranche en de politiek volop gediscussieerd wordt.

Hoe ouder, hoe positiever

Opvallend is dat hoe ouder de instructeur is, des te positiever hij of zij is over de examinator. In de categorie 23 tot 35 jaar geeft 18 procent ‘goed’ als antwoord, bij de categorie ouder dan 65 jaar gaat het om 32 procent. “Ik kan ruim 35 jaar terug gaan in de tijd”, licht een rijschoolhouder toe. “En dan is er tegenwoordig heel veel in positieve zin veranderd met betrekking tot de kwaliteit en manier van omgaan met examinatoren.”

Wat vindt u van de kwaliteit van de examinatoren van het CBR?

Enquete VerkeersPro kwaliteit examinatoren

Maar liefst 422 geënquêteerden gaven een toelichting bij hun antwoord. Daarin geeft een groot deel aan dat er flinke verschillen zijn per examinator. Ook spreken veel rijinstructeurs de wens uit om feedback te geven aan het CBR over de examinator.

  • “Het verschilt per persoon. Het zou mooi zijn als instructeurs per examinator positieve en negatieve feedback mogen geven en dat ze een klanttevredenheidsonderzoek laten doen door kandidaten. De ene examinator zorgt voor een hele goede sfeer terwijl de andere examinator de kandidaten nog zenuwachtiger maakt dan dat ze al zijn.”
  • “Verschilt van persoon tot persoon, over de hele linie ruim voldoende.”
  • “Het gemiddelde niveau van een examinator van het CBR is ruim voldoende, helaas zijn er ook examinatoren die ver beneden niveau zijn. Helaas wordt er weinig gedaan aan klachten of wanklanken.”
  • “Het hangt af welke examinator je krijgt. Ik heb gemerkt dat zij niet altijd op één lijn zitten met hun collega’s. Dit maakt het voor mij als instructeur soms moeilijk. Examinator en instructeur moeten samen zorgen dat de kandidaat een veilige bestuurder in het verkeer wordt.”
  • “Ik vind het werkelijk onvoorstelbaar dat we al jaren genoegen nemen met een landelijk slagingspercentage onder de 50 procent. Dan is er duidelijk iets mis met de examinering. Er moet een onafhankelijke controle komen op het functioneren van het CBR. De slager keurt nog steeds eigen vlees.”

Slagingspercentage examinatoren

Binnen de branche wordt regelmatig het idee geopperd om niet alleen het slagingspercentage van rijscholen te publiceren, maar ook dat van examinatoren. Dit zou moeten leiden tot meer transparantie. Toch is lang niet alle instructeurs positief over dit idee: bijna de helft is tegen het publiceren van het individuele slagingspercentage.

Moet het individuele slagingspercentage van CBR-examinatoren worden gepubliceerd?

Slagingspercentage examinatoren Enquete VerkeersPro

Voorstanders vinden dat het publiceren van de gegevens leidt tot meer transparantie. “Alles over rijscholen op het internet, dan ook over het CBR”, schrijft een respondent. Tegenstanders nemen de examinatoren in bescherming en vinden dat hun privacy op deze manier in het geding komt. Ook vrezen ze onder meer dat leerlingen hierdoor juist nerveus kunnen worden:

  • “De examinatoren hebben ook recht op bescherming.”
  • “Openbaar publiceren heeft geen meerwaarde. Dit maakt een leerling alleen maar onnodig nerveus. Wel zou het opvraagbaar moeten zijn voor rijschoolhouders.”
  • “Nee, op dat percentage heeft de examinator zelf (te) veel invloed. Hij of zij is immers de persoon die beoordeelt.”
  • “Nee, ik denk dat er al genoeg interne controle is. Dat moet zo blijven. Het zou niet goed zijn als rijscholen of kandidaten een voorkeur zouden hebben.”
  • “Examinatoren moeten onbelemmerd examens kunnen afnemen. Het kan en mag niet zo zijn dat een examinator in het achterhoofd moet denken aan zijn of haar persoonlijke slagingspercetage.”
  • “Deze cijfers wil ik heel graag zien. Over een jaar genomen zouden de onderlinge examinatoren niet te veel mogen verschillen. Bij grote verschillen dient een examinator begeleiding te krijgen. Wees open hierover!’
  • “Het CBR wil eerlijk zijn toch? Alles over de rijscholen op internet, dan ook over het CBR.”
  • “Soms ligt het echt aan een examinator. Bijvoorbeeld één die slecht communiceert en geen ontspanning bij de leerling geeft. Met dit soort resultaten kunnen we daarop reageren.”

Enquête VerkeersPro

In de enquête van VerkeersPro komen diverse onderwerpen aan bod waarover binnen de rijschoolbranche momenteel discussie wordt gevoerd, zoals opleiding voor rijinstructeurs, lesprijzen, bijscholing en de sanctie. Maar ook actuele thema’s zoals de lange wachttijden bij het CBR. Deze zomer publiceert VerkeersPro per thema over de uitkomsten van het onderzoek. Vervolgens krijgen de brancheverenigingen, CBR, IBKI en de politiek de mogelijkheid te reageren op de uitkomsten. Lees ook de eerder geschreven verhalen over de uitkomsten van de enquête.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van VerkeersPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl en schrijft daarnaast voor Zelfrijdendvervoer.nl

3 reacties op “Rijinstructeurs vinden kwaliteit CBR-examinator voldoende”

Boy van Drongelen|17.08.17|12:53

Ik weet niet wie deze prognose heeft gesteld, maar de kwaliteit van de examinators in Heerlen staat toch op een heel laag pitje. Van de 10 examinators kreeg er een een voldoende en die hebben ze een paar jaar gelden ontslagen, en de overige zijn slecht.

Rij School|20.08.17|16:16

– “Examinatoren moeten onbelemmerd examens kunnen afnemen. Het kan en mag niet zo zijn dat een examinator in het achterhoofd moet denken aan zijn of haar persoonlijke slagingspercetage”
Voor de rijscholen heeft onze minister een andere oplossing! zij vind het prima dat rijscholen onder meerdere namen bij het CBR inschrijven zodat in ieder geval 1 rijschool een goed slagingspercentage houd.
– De examinatoren hebben ook recht op bescherming
Rijscholen hebben dat recht niet!

Youran van Ark|26.08.17|09:39

Komop CBR, eindelijk ook eens met de billen bloot. Wij van WC eend…. Waarom kan ik of de leerling de examinator geen feedback geven? Ivoren toren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.