Oplaadstekker voor elektrische auto

Rijscholen kunnen meedoen aan proef met B-rijbewijs zware bestelauto

Er is een landelijke proef gestart met een tijdelijke vrijstelling van het C-rijbewijs voor volledig elektrische bestelauto’s tot 4.250 kilo. Bij de deelnemende bedrijven hoeven bestuurders van zulke voertuigen tijdens de looptijd van de pilot geen C-rijbewijs te hebben, maar volstaat een B-rijbewijs. Ze moeten wel een aanvullende rijopleiding volgen. Rijscholen en transportbedrijven die willen meedoen aan de proef kunnen zich aanmelden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Het gaat om een proef met een looptijd tot en met 31 december 2022. Het is volgens RVO nu nog niet duidelijk of het experiment doorgaat na 2022. Mocht dat niet zo zijn, dan moeten de deelnemende chauffeurs alsnog een rijbewijs C halen. Ook is nog onbekend of er nieuwe Europese wetgeving komt en in hoeverre die dan aansluit op de vrijstelling in de Nederlandse pilot.

‘Lang gelobbyd’

Ondernemersorganisatie voor wegtransport en logistiek TLN is blij met de proef. De regeling was al een paar keer uitgesteld. “Samen met andere organisatie is hier lang voor gelobbyd”, zegt TLN op de eigen website. De ondernemersorganisatie vindt dat de regeling nodig is om de invoering van volledig elektrische bestelauto’s in binnenstedelijke gebieden te versnellen en zo de luchtkwaliteit te verbeteren.

Met de invoering van de regeling verdwijnt een belangrijk nadeel van de elektrische bestelauto’s vergeleken met conventionele bestelauto’s. Elektrische bestelauto’s hebben door het zware accupakket een veel hoger gewicht dan vergelijkbare conventionele bestelauto’s. Om tot een gelijkwaardig laadvermogen te komen, is een verhoging van het maximum gewicht tot 4.250 kg nodig. Maar dat vergde de inzet van dure en schaarse chauffeurs met een C-rijbewijs. Nu kunnen ook chauffeurs met een B-rijbewijs ingezet worden.

Eisen aanvullende rijopleiding

Aan de nieuwe regeling, die de komende jaren beproefd wordt, zijn wel enkele voorwaarden verbonden. Chauffeurs met een rijbewijs B moeten aanvullende rijlessen volgen om ingezet te kunnen worden bij de proef met de vrijstelling. Rijscholen die belangstelling hebben om eendaagse training te geven aan de bestuurders die meedoen aan de proef kunnen zich via de website van RVO aanmelden. De cursus moet voldoen aan de eisen en randvoorwaarden die het CBR stelt. Zo moeten de instructeurs die de lessen geven in het bezit zijn van een lesbevoegdheid voor rijbewijs C. In een toetsmatrijs op de RVO-site staan alle eisen omschreven die gelden voor deze cursus. Het document is opgesteld door het CBR en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het experiment met de tijdelijke vrijstelling van het C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s maakt deel uit van de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal Zes). Deze overeenkomst is gesloten door een groot aantal overheden en bedrijven. Ze hebben afgesproken dat ze de schadelijke emissies als gevolg van stadslogistiek gaan terugbrengen naar nul. Alleen vervoersbedrijven die aangesloten zijn bij deze Green Deal ZES of dat alsnog doen, kunnen meedoen aan het experiment met de tijdelijke vrijstelling. De pilot is interessant voor bedrijven die regelmatig in stadscentra komen om goederen te bezorgen. Deelnemers zijn tijdens de looptijd van de proef vrijgesteld van de tachograafplicht.

Lees ook:

Vrijstellingsregeling C-rijbewijs elektrische bestelauto’s in mei van start

Vrijstelling C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s opgeschort

Rijopleiding vereist bij proef met B-rijbewijs voor zware bestelauto

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.