Bovag: ‘Rijhulpsystemen moeten onderdeel worden van praktijkexamen’

ADAS. foto: Here

Het gebruik van rijhulpsystemen in de auto moet onderdeel worden van de rijopleiding en van het praktijkexamen. Daar wil brancheorganisatie Bovag zich samen met het IBKI en het CBR voor inzetten. De club gaat via aangesloten leden en eigen media inzetten op voorlichting over de zogeheten ADAS. 

Bovag kondigt de plannen met betrekking tot ADAS (advanced driver assistance system, ofwel rijhulpsystemen) aan na de publicatie van het rapport Wie Stuurt? van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. De Raad concludeert dat er veel winst te behalen is op het gebied van verkeersveiligheid door rijhulpsystemen. Een van de aanbevelingen van de Raad luidt dat automobilisten beter moeten worden geïnformeerd over de mogelijkheden en beperkingen van ADAS – ook door de rijschool.

Nog geen verplichting

In de huidige opzet van het rijexamen dat wordt afgenomen door het CBR wordt niet standaard getoetst op een juist gebruik van diverse rijhulpsystemen die aanwezig zijn in het voertuig. Vanwege de verschillen tussen ADAS in auto’s kan het gebruik bij het praktijkexamen nog niet verplicht worden gesteld. Toch moet het CBR stappen ondernemen, vindt de Raad. Zo zouden vragen over ADAS onderdeel moeten worden van het theorie-examen.

Een knelpunt waar de Raad rekening mee houdt, is dat veel rijscholen niet beschikken over voertuigen die uitgerust zijn met ADAS én dat de voertuigen die het wel hebben vrijwel allemaal automaten zijn. Daardoor heeft de rijbewijsleerling bij slagen een rijbewijs waarmee niet in een handgeschakelde auto mag worden gereden. Ook uit de Raad zorgen over de bekwaamheid van rijinstructeurs op het gebied van ADAS.

Actiepunten

De aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn onder meer aan het adres van Bovag. De brancheorganisatie reageerde de volgende dag al met de mededeling zich hard te willen maken om ADAS te integreren in de rijopleiding en het praktijkexamen.

De rol van de branchevereniging is vooral gericht op voorlichting, zo komen er instructievideo’s op YouTube en de eigen website. Aangesloten rijscholen en andere Bovag-leden kunnen op hun beurt klanten van meer informatie voorzien, die door de vereniging wordt aangedragen. Samenwerking met en informatieverstrekking door fabrikanten en importeurs is hierbij essentieel, vindt Bovag, zodat de hele keten vanaf de bron doordrongen kan raken van een juiste omgang met ADAS-systemen.

Bovag is overigens ondertekenaar van het ADAS Convenant waarin 51 organisaties hebben afgesproken zich in te zetten voor het verhogen van veilig gebruik van de rijhulpsystemen.

Uniforme namen

Ten slotte benadrukt de branchevereniging dat een uniforme benaming van systemen, evenals een gelijke functionaliteit kan helpen om de informatie bij de consument te laten beklijven. Daar wil de Bovag een actieve bijdrage aan leveren samen met andere partners in de ADAS-alliantie.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovag: ‘Rijhulpsystemen moeten onderdeel worden van praktijkexamen’ | RijschoolPro

Bovag: ‘Rijhulpsystemen moeten onderdeel worden van praktijkexamen’

ADAS. foto: Here

Het gebruik van rijhulpsystemen in de auto moet onderdeel worden van de rijopleiding en van het praktijkexamen. Daar wil brancheorganisatie Bovag zich samen met het IBKI en het CBR voor inzetten. De club gaat via aangesloten leden en eigen media inzetten op voorlichting over de zogeheten ADAS. 

Bovag kondigt de plannen met betrekking tot ADAS (advanced driver assistance system, ofwel rijhulpsystemen) aan na de publicatie van het rapport Wie Stuurt? van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. De Raad concludeert dat er veel winst te behalen is op het gebied van verkeersveiligheid door rijhulpsystemen. Een van de aanbevelingen van de Raad luidt dat automobilisten beter moeten worden geïnformeerd over de mogelijkheden en beperkingen van ADAS – ook door de rijschool.

Nog geen verplichting

In de huidige opzet van het rijexamen dat wordt afgenomen door het CBR wordt niet standaard getoetst op een juist gebruik van diverse rijhulpsystemen die aanwezig zijn in het voertuig. Vanwege de verschillen tussen ADAS in auto’s kan het gebruik bij het praktijkexamen nog niet verplicht worden gesteld. Toch moet het CBR stappen ondernemen, vindt de Raad. Zo zouden vragen over ADAS onderdeel moeten worden van het theorie-examen.

Een knelpunt waar de Raad rekening mee houdt, is dat veel rijscholen niet beschikken over voertuigen die uitgerust zijn met ADAS én dat de voertuigen die het wel hebben vrijwel allemaal automaten zijn. Daardoor heeft de rijbewijsleerling bij slagen een rijbewijs waarmee niet in een handgeschakelde auto mag worden gereden. Ook uit de Raad zorgen over de bekwaamheid van rijinstructeurs op het gebied van ADAS.

Actiepunten

De aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn onder meer aan het adres van Bovag. De brancheorganisatie reageerde de volgende dag al met de mededeling zich hard te willen maken om ADAS te integreren in de rijopleiding en het praktijkexamen.

De rol van de branchevereniging is vooral gericht op voorlichting, zo komen er instructievideo’s op YouTube en de eigen website. Aangesloten rijscholen en andere Bovag-leden kunnen op hun beurt klanten van meer informatie voorzien, die door de vereniging wordt aangedragen. Samenwerking met en informatieverstrekking door fabrikanten en importeurs is hierbij essentieel, vindt Bovag, zodat de hele keten vanaf de bron doordrongen kan raken van een juiste omgang met ADAS-systemen.

Bovag is overigens ondertekenaar van het ADAS Convenant waarin 51 organisaties hebben afgesproken zich in te zetten voor het verhogen van veilig gebruik van de rijhulpsystemen.

Uniforme namen

Ten slotte benadrukt de branchevereniging dat een uniforme benaming van systemen, evenals een gelijke functionaliteit kan helpen om de informatie bij de consument te laten beklijven. Daar wil de Bovag een actieve bijdrage aan leveren samen met andere partners in de ADAS-alliantie.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.