Snorscooter. foto Flickr/FaceMePLS

Wat zijn de gevolgen van een helmplicht op de snorfiets?

De helmplicht voor de snorfiets komt eraan. Maar is er wel nagedacht over de gevolgen hiervan? Door de helmplicht zullen mensen overstappen op een brommer of e-bike, zijn deze vervoersmiddelen wel veiliger dan de snorfiets? En wat zijn de economische gevolgen van de verplichting? Kamerleden Van Aalst (PVV) en Dijkstra (VVD) stelden vragen over de helmplicht voor snorfietsers. Minister van Nieuwenhuijzen (IenW) geeft antwoord.  

Een helmplicht voor snorfietsers moet in de eerste plaats het aantal verkeersdoden en -gewonden verminderen. Het is niet de bedoeling dat de snorfiets uit het straatbeeld verdwijnt. Het wetsvoorstel waarin een helm op de snorfiets verplicht wordt, ligt klaar. Wanneer de wijziging precies wordt ingevoerd is nog onbekend.

Jaarlijks zijn er 30 tot 40 mensen op een snorfiets betrokken bij ongevallen. In Nederland rijden ongeveer 750.000 mensen op een snorfiets. Met een helm is deze groep beter beschermd, is de gedachte. Wie geen helm wil dragen, moet overstappen naar een ander vervoermiddel. Er komt wel een overgangsperiode, zodat iedereen na de invoering van de verplichting voldoende tijd heeft om een helm aan te schaffen.

Kleinere risico’s

Van Nieuwenhuijzen schrijft in haar antwoord aan de Kamerleden dat het aan iedereen vrij staat om over te stappen naar een andere modaliteit, het enige concrete gevolg van de helmplicht is dat snorfiets straks een helm moeten dragen. Toch verwacht de minister een substantiële daling van het aantal verkeersongevallen juist omdat snorfietsers over gaan stappen naar auto of (elektrische) fiets. Het risico op een ongeval ligt nu eenmaal lager bij deze modaliteiten. Overigens wordt het effect op de verkeersveiligheid bij het overstappen van de snorfiets naar een ander vervoersmiddel momenteel in meer detail onderzocht.

Voor de snorfietsers die overstappen naar de bromfiets geldt dat het overlijdens- en letselrisico ongeveer gelijk zal blijven of licht zal toenemen vanwege de hogere snelheid. Voor de brommer geldt ook een helmplicht en hiermee kan harden worden gereden.

Lagere restwaarde

En de economische gevolgen? Van Nieuwenhuijzen verwacht niet dat de snorfiets van straat verdwijnt. “Het is wel te verwachten dat snorfietsers zullen gaan overstappen naar andere vervoermiddelen, dat er daardoor minder nieuwe snorfietsen verkocht zullen worden en ook dat mogelijk de restwaarde van gebruikte snorfietsen lager zal worden.”

Brandbrief

Begin 2019 heeft de Tweede Kamer een motie van Maurits von Martels (CDA) aangenomen die de regering verzoekt om zo snel mogelijk met een wetsvoorstel te komen waarbij het dragen van een helm verplicht wordt voor snorfietsers. Dat voorstel ligt er nu, tot eind maart staat het iedereen vrij op het voorstel te reageren. De wijziging is op gang gekomen door een brandbrief van 130 artsen voor een helmplicht voor snorfietsers. De snorfiets is gevaarlijk, stellen zij. “Nergens is de snorfiets zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

8 reacties op “Wat zijn de gevolgen van een helmplicht op de snorfiets?”

Fortnite|12.03.20|17:30

30 op de 750.000 valt nog mee. Deze 30 hebben die dan letsel aan het hoofd? Btw zijn deze 30 snorfietsen opgevoerd dan.

Begin nu eerst 30zones veilig te maken meneer Dijkstra! Onze kinderen zijn daar heel kwetsbaar. Jaarlijks overlijden rond de 60 voetgangers waaronder ook kinderen!

Don Vandijk|14.03.20|15:07

30 tot 40 snorfietsers betrokken bij een ongeval.. Dat is dus 0,004%(!) van het totale aantal snorfietsen (dus aantal voertuigen, niet eens de bestuurders dus, misschien hebben 2 mensen bijvoorbeeld samen één snorfiets maar rijden allebei wel eens)
Hoeveel fietsers zijn er bij een ongeval betrokken?

De helmplicht voor een snorfiets (het ding mag maar 25km/h) is de zoveelste pestmaatregel om mensen in de auto te krijgen. Een elektrische fiets mag ook max 25km/h moet die ook straks een helm op?

Jan Jansen|23.04.20|20:56

30-40 snorfietsers betrokken bij ongeval , bij hoeveel is de snorfiets daadwerkelijk schuldig , denk dat 20-30 keer in de gevallen de ikke ikke ikke automobilist de schuldige is omdat ze teveel met andere dingen bezig zijn in plaats van autorijden.

Ruud Huuskes|08.05.20|18:45

Mensen geve veel geld uit voor een snor scooter vooral als je een bril draagt is een helm lastig.

Ruud Huuskes|08.05.20|18:46

Brildrager vinden helmenasiv.

Ruud Huuskes|08.05.20|18:48

Ik ben brildrager e vind een helm heel vervelend.

danny danny|11.07.20|17:19

belachelijk de gemiddelde fietser vooral die met hulp motor haalt ook 25 km en wat dacht je van alle wielrenners die zonder helm en zonder verlichting de boel onveilig maken !! …. de wereld gaat kapot met alle nieuwe regels.. straks moet je zelfs een helm op als je gaat frituren

Miriam Peeters|12.07.20|23:20

Die 30 tot 40 gewonden per jaar hebben misschien de snorfiets opgevoerd dat ze daar strenger op gaan handhaven,I.p.v de mensen die zich aan de regels houden te pesten met verplicht een helm op! Wat is het volgende de elektrische fiets? Die kan ook 25 km per uur. Ik voel mij echt niet veilig als ik tussen de auto’s moet gaan rijden, waarbij er veel automobilisten vaak te hard rijden. Straks moet je nog een helm op als je wil gaan wandelen stop met die betutteling!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.