WRM-pas

Nieuwe WRM van kracht: VOG en ‘echte rijbewijsleerling’ voortaan verplicht

WRM-pas, bevoegdheid

De nieuwe WRM gaat vandaag, op 1 april, van kracht. De nieuwe wetgeving heeft voor de rijinstructeur nogal wat gevolgen. Zo verlies je zonder VOG je lesbevoegdheid en er moet een ‘echte rijbewijsleerling’ mee met de praktijkbegeleiding. RijschoolPro zet de belangrijkste punten voor de gelegenheid nog eens op een rijtje.

Stage

Voorheen mochten aankomende rijinstructeurs alleen stage lopen met een stagepas. Nu mag er al vier uur passieve stage worden gedaan zónder die pas. Ook nieuw: één uur moet passief zijn mét pas, namelijk een CBR examen. Dat kan een rijexamen zijn of een tussentijdsetoets. Het uur moet worden afgetekend door de examinator van het CBR.

Om stagementor te worden moet je minimaal vijf jaar je WRM-bevoegdheidspas hebben én je moet ergens in je loopbaan de bijscholing Stagementor hebben gevolgd. Een kanttekening: voor instructeurs die stage op de traktor verzorgen gaat deze eis van vijf jaar bevoegdheid pas in na 2022. Dat is omdat het T-rijbewijs nog niet zo lang loopt.

Voor de beoordeling van de stage moet de stagiair laten zien wat hij kan tijdens een les met een echte rijbewijsleerling.

Pasfoto en handtekening

Onderdeel van de nieuwe WRM is dat er op de pas een handtekening en pasfoto van de rijinstructeur komt te staan. Vanaf 1 juni 2020 geeft het IBKI een nieuw vormgegeven WRM-pas uit. Om de gegevens op de pas te kunnen zetten, werkt het IBKI samen met de RDW. Wel moet je vanwege de privacy zelf in ‘mijnibki’ een vinkje aanzetten waarmee je toestemming geeft om de gegevens te delen.

Theoretische bijscholing

Iedere vijf jaar moet je één bijscholing hebben gevolgd over relevante wet- en regelgeving. Op dit moment is de bijscholing RVV de enige mogelijk bijscholing op dat gebied. Wie voor 1 april al aan de bijscholingsplicht heeft voldaan, hoeft niet alsnog RVV te volgen.

Op dit moment worden vanwege het coronavirus digitale bijscholingen aangeboden door verschillende opleiders.

Praktische bijscholing

Je moet iedere vijf jaar één keer een praktijkbegeleiding afleggen met een voldoende resultaat. Die PB doe je met een echte rijbewijsleerling. Overigens: een PB hoef je niet per se in de auto af te leggen. Als je normaal gezien lesgeeft op de motor of op de vrachtwagen, dan kan je ook met een leerling op de motor of vrachtwagen de PB inplannen bij het IBKI.

Wie binnen de vijf jaar dat de WRM-pas geldig is een categorie erbij haalt, hoeft geen PB meer af te leggen voor verlenging. De categorie E is daar weer een uitzondering op.

VOG

Wie straks de WRM-bevoegdheidspas wil verlengen, moet vóór het verloopdatum een geldige en originele Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanleveren bij het IBKI. Niet op tijd? Dan vervalt je lesbevoegdheid en ben je aangewezen op het herintrederstraject. Je kunt de bevoegdheid dan alleen terugkrijgen door het volgen van het vernieuwde herintrederstraject. Dat is een examentraject, geen verlenging. Je moet dan opnieuw de onderdelen 1A, 1B, 2A, 2B, 20 uur stage en 3A doorlopen. In de tussentijd mag je geen les geven. De VOG kan je aanvragen bij de gemeente waar je woont of via het IBKI.

Educatief traject

Wie tot driemaal toe niet slaagt voor de praktijkbegeleiding, maar wel de theoretische bijscholing heeft gedaan en een VOG heeft ingeleverd, is aangewezen op het zogeheten educatieve traject. Hierin moet je zes dagdelen maatwerk bijscholing volgen en opnieuw een PB doen. Nog niet gelukt? Dan kan je opnieuw het traject in. Zolang het educatieve traject loopt wordt de pas met zes maanden verlengd. Dit is in plaats van de ‘harde sanctie’ gekomen, waarbij je geen les meer mocht geven. Het traject volg je bij een gecertificeerde opleider. Op dit moment is het nog onbekend welke opleiders dat zijn.

Herintrederstraject

Het herintrederstraject is er voor instructeurs van wie de pas korter dan vijf jaar geleden is verlopen (of voor wie niet tijdig de VOG heeft aangeleverd). Ook wie het educatieve traject niet volbrengt en de pas laat verlopen, kan het herintrederstraject volgen. Dit traject is eigenlijk een volledige B-opleiding, maar met minder stage-uren. Het bestaat uit onderdelen 1A, 1B, 2A, 2B, 20 uur stage en 3A.
Wie alleen WRM-bevoegdheid voor categorie A heeft moet tien uur stage en onderdeel 1C volbrengen. Voor categorie T geldt dat er acht uur stage op een oefenterrein moet worden gedaan en vijf uur op de openbare weg.

Lees ook:

Onderwerpen:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

5 reacties op “Nieuwe WRM van kracht: VOG en ‘echte rijbewijsleerling’ voortaan verplicht”

Fortnite|02.04.20|15:20

Blijf het nog steeds belachelijk vinden dat ze het een praktijkbegeleiding noemen terwijl het een examen is. Het slaat ook nergens op om PB te gaan doen!

A.b|02.04.20|16:12

Klopt, examen wat we nu doen dat is eigenlijk voor beginnende rij-instructeurs niet voor ons. Ik geef al 16 jaar rijles waarom moet ik daar opnieuw examen doen ik heb het toch gehaald. Ik heb een goed lopende rijschool en een hoog slagingspercentage ibki heb ik niet nodig.

Daarnaast is het een hoop gedoe om een echte leerling te regelen en ik heb voor de zekerheid ook nog een reserve nodig. Het lijkt makkelijk maar dat kost mij erg veel tijd en werk om het te regelen.

A.b|02.04.20|16:19

Een examen is toch geen bijscholing, bijscholing is opfrissen. Die examen had achteraf gezien nooit moeten komen.

Ik Hoop dat het in de toekomst definitief verdwijnt en zo snel mogelijk.

A.b|02.04.20|16:37

@Fortnite,

Het draait allemaal om poen! Daarom is de PB gekomen. In Nederland heb je ruim 14 duizend instructeurs 14000×195 euro en eventueel een her dan praten we hier over miljoenen. Het is niet om ons beter te maken maar om de ibki beter te maken. Is heel simpel.

Mesut Bozdag Hepar Netherlands|05.04.20|23:14

is heel simpel , laten we onze opleidingscentrum beginnen met unieke certificaat. CBR en IBKI omzeilen en erkenning aanvragen bij ministerie van verkeer en waterstaat.Dan heb je ook niet die arrogante organisatie’s meer , geen monopolie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe WRM van kracht: VOG en ‘echte rijbewijsleerling’ voortaan verplicht | RijschoolPro
WRM-pas

Nieuwe WRM van kracht: VOG en ‘echte rijbewijsleerling’ voortaan verplicht

WRM-pas, bevoegdheid

De nieuwe WRM gaat vandaag, op 1 april, van kracht. De nieuwe wetgeving heeft voor de rijinstructeur nogal wat gevolgen. Zo verlies je zonder VOG je lesbevoegdheid en er moet een ‘echte rijbewijsleerling’ mee met de praktijkbegeleiding. RijschoolPro zet de belangrijkste punten voor de gelegenheid nog eens op een rijtje.

Stage

Voorheen mochten aankomende rijinstructeurs alleen stage lopen met een stagepas. Nu mag er al vier uur passieve stage worden gedaan zónder die pas. Ook nieuw: één uur moet passief zijn mét pas, namelijk een CBR examen. Dat kan een rijexamen zijn of een tussentijdsetoets. Het uur moet worden afgetekend door de examinator van het CBR.

Om stagementor te worden moet je minimaal vijf jaar je WRM-bevoegdheidspas hebben én je moet ergens in je loopbaan de bijscholing Stagementor hebben gevolgd. Een kanttekening: voor instructeurs die stage op de traktor verzorgen gaat deze eis van vijf jaar bevoegdheid pas in na 2022. Dat is omdat het T-rijbewijs nog niet zo lang loopt.

Voor de beoordeling van de stage moet de stagiair laten zien wat hij kan tijdens een les met een echte rijbewijsleerling.

Pasfoto en handtekening

Onderdeel van de nieuwe WRM is dat er op de pas een handtekening en pasfoto van de rijinstructeur komt te staan. Vanaf 1 juni 2020 geeft het IBKI een nieuw vormgegeven WRM-pas uit. Om de gegevens op de pas te kunnen zetten, werkt het IBKI samen met de RDW. Wel moet je vanwege de privacy zelf in ‘mijnibki’ een vinkje aanzetten waarmee je toestemming geeft om de gegevens te delen.

Theoretische bijscholing

Iedere vijf jaar moet je één bijscholing hebben gevolgd over relevante wet- en regelgeving. Op dit moment is de bijscholing RVV de enige mogelijk bijscholing op dat gebied. Wie voor 1 april al aan de bijscholingsplicht heeft voldaan, hoeft niet alsnog RVV te volgen.

Op dit moment worden vanwege het coronavirus digitale bijscholingen aangeboden door verschillende opleiders.

Praktische bijscholing

Je moet iedere vijf jaar één keer een praktijkbegeleiding afleggen met een voldoende resultaat. Die PB doe je met een echte rijbewijsleerling. Overigens: een PB hoef je niet per se in de auto af te leggen. Als je normaal gezien lesgeeft op de motor of op de vrachtwagen, dan kan je ook met een leerling op de motor of vrachtwagen de PB inplannen bij het IBKI.

Wie binnen de vijf jaar dat de WRM-pas geldig is een categorie erbij haalt, hoeft geen PB meer af te leggen voor verlenging. De categorie E is daar weer een uitzondering op.

VOG

Wie straks de WRM-bevoegdheidspas wil verlengen, moet vóór het verloopdatum een geldige en originele Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanleveren bij het IBKI. Niet op tijd? Dan vervalt je lesbevoegdheid en ben je aangewezen op het herintrederstraject. Je kunt de bevoegdheid dan alleen terugkrijgen door het volgen van het vernieuwde herintrederstraject. Dat is een examentraject, geen verlenging. Je moet dan opnieuw de onderdelen 1A, 1B, 2A, 2B, 20 uur stage en 3A doorlopen. In de tussentijd mag je geen les geven. De VOG kan je aanvragen bij de gemeente waar je woont of via het IBKI.

Educatief traject

Wie tot driemaal toe niet slaagt voor de praktijkbegeleiding, maar wel de theoretische bijscholing heeft gedaan en een VOG heeft ingeleverd, is aangewezen op het zogeheten educatieve traject. Hierin moet je zes dagdelen maatwerk bijscholing volgen en opnieuw een PB doen. Nog niet gelukt? Dan kan je opnieuw het traject in. Zolang het educatieve traject loopt wordt de pas met zes maanden verlengd. Dit is in plaats van de ‘harde sanctie’ gekomen, waarbij je geen les meer mocht geven. Het traject volg je bij een gecertificeerde opleider. Op dit moment is het nog onbekend welke opleiders dat zijn.

Herintrederstraject

Het herintrederstraject is er voor instructeurs van wie de pas korter dan vijf jaar geleden is verlopen (of voor wie niet tijdig de VOG heeft aangeleverd). Ook wie het educatieve traject niet volbrengt en de pas laat verlopen, kan het herintrederstraject volgen. Dit traject is eigenlijk een volledige B-opleiding, maar met minder stage-uren. Het bestaat uit onderdelen 1A, 1B, 2A, 2B, 20 uur stage en 3A.
Wie alleen WRM-bevoegdheid voor categorie A heeft moet tien uur stage en onderdeel 1C volbrengen. Voor categorie T geldt dat er acht uur stage op een oefenterrein moet worden gedaan en vijf uur op de openbare weg.

Lees ook:

Onderwerpen:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

5 reacties op “Nieuwe WRM van kracht: VOG en ‘echte rijbewijsleerling’ voortaan verplicht”

Fortnite|02.04.20|15:20

Blijf het nog steeds belachelijk vinden dat ze het een praktijkbegeleiding noemen terwijl het een examen is. Het slaat ook nergens op om PB te gaan doen!

A.b|02.04.20|16:12

Klopt, examen wat we nu doen dat is eigenlijk voor beginnende rij-instructeurs niet voor ons. Ik geef al 16 jaar rijles waarom moet ik daar opnieuw examen doen ik heb het toch gehaald. Ik heb een goed lopende rijschool en een hoog slagingspercentage ibki heb ik niet nodig.

Daarnaast is het een hoop gedoe om een echte leerling te regelen en ik heb voor de zekerheid ook nog een reserve nodig. Het lijkt makkelijk maar dat kost mij erg veel tijd en werk om het te regelen.

A.b|02.04.20|16:19

Een examen is toch geen bijscholing, bijscholing is opfrissen. Die examen had achteraf gezien nooit moeten komen.

Ik Hoop dat het in de toekomst definitief verdwijnt en zo snel mogelijk.

A.b|02.04.20|16:37

@Fortnite,

Het draait allemaal om poen! Daarom is de PB gekomen. In Nederland heb je ruim 14 duizend instructeurs 14000×195 euro en eventueel een her dan praten we hier over miljoenen. Het is niet om ons beter te maken maar om de ibki beter te maken. Is heel simpel.

Mesut Bozdag Hepar Netherlands|05.04.20|23:14

is heel simpel , laten we onze opleidingscentrum beginnen met unieke certificaat. CBR en IBKI omzeilen en erkenning aanvragen bij ministerie van verkeer en waterstaat.Dan heb je ook niet die arrogante organisatie’s meer , geen monopolie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.