Webinar LesElektrisch: wat kunnen we leren van andere landen over code 78?
partner

Derde webinar van Les Elektrisch: een terugblik

Een terugblik op één van de eerdere live webinars van Les Elektrisch Foto: Les Elektrisch

De mannen van Les Elektrisch presenteerden vorige week hun derde webinar met als thema ‘Ondernemen is vooruitzien’. Er werd gesproken over de branche, voor de branche en met de branche om antwoord te geven op vraagstukken rondom elektrisch lessen en groen ondernemen.

Een aantal ‘vakfanaten’ verzamelden zich donderdagavond in de live webinar van Les Elektrisch. Onder leiding van presentator en trendwatcher Vincent Everts werden allerlei thema’s besproken, zoals elektrisch lessen, Slim Laden en werving van nieuwe leerlingen.

Zo gaf Maarten Hachmang van het adviesplatform ‘Laadpas Top 10’ de do’s and don’ts over het zo efficiënt en rendabel mogelijk laden van je lesauto. “Het tijdstip waarop je je auto laadt, heeft invloed op je uiteindelijke kosten. Tussen acht en negen uur ‘s ochtends liggen de kosten namelijk veelal rond de 0,410 eurocent, terwijl deze kosten tussen vier en vijf uur ‘s nachts circa 0,183 eurocent bedragen.”

Daarnaast geeft de laadspecialist de tip om nooit te denken ‘ik zie de rekening wel verschijnen’, omdat je er dan vanuit kan gaan dat je sowieso te veel betaalt. “Als thuis laden te duur wordt door de stijgende energiekosten, ga dan op zoek naar laadpalen in de buurt en hou daarmee rekening met verschillende aanbieders. Per app of aanbieder kunnen de prijzen sterk verschillen”, aldus Hachmang.

Maarten Hachmang van de Laadpas Top 10
Maarten Hachmang van de Laadpas Top 10.

Panel van rijschoolhouders

Om een beeld te krijgen van ondernemers die zich op dit moment al bezighouden met elektrisch lessen, nodigde Les Elektrisch drie rijschoolhouders uit, die door presentator Everts werden beschreven als ‘helden uit de branche’. Merlin Weber, Nora Stoppelenburg en Jan van Veen bogen zich samen over relevante vraagstukken die betrekking hebben op hun onderneming en het lesgeven in een elektrische auto.

Wat onder andere naar voren komt uit het gesprek tussen de drie ondernemers is dat ouders van leerlingen vaak de bepalende factor zijn bij het kiezen van een rijschool, en daarmee de keuze voor een handgeschakeld voertuig of een automaat. Rijschoolhouder Jan van Veen heeft hier iets op gevonden en vergelijkt lessen in een automaat met leren zwemmen. “Bij mij start iedere leerling in een automaat. Bij zwemmen begin je ook met de basis: je gebruikt zwembandjes, een plankje, etc. Naarmate het makkelijker gaat, vallen er steeds meer hulpmiddelen weg. Bij het rijden in een automaat werkt het precies zo. En als een leerling alles in de auto onder controle heeft, kunnen we, indien gewenst, overstappen op een handgeschakelde auto.”

Met die metafoor weet Van Veen ouders van aankomend leerlingen een gedegen uitleg te geven en lest een grote meerderheid van zijn kandidaten elektrisch.

Onderzoek van de HAN

Willemijn Uijldert is vierdejaarsstudent aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en heeft voor haar afstudeeronderzoek een benzineauto, een dieselauto en een BEV (Batterij Elektrisch Voertuig) met elkaar vergeleken. Zij heeft hierbij gekeken naar de hoeveelheid CO2 die een voertuig van well to wheel uitstoot. Tijdens de webinar lichtte zij haar onderzoek toe.

Het onderzoek van Willemijn Uijldert
Het onderzoek van Willemijn Uijldert.

In de berekingen gaat Uijldert uit van een rijschool die 45.000 km per jaar rijdt. Op basis van die gegevens blijkt dat een gemiddelde rijschool 6,8 ton CO2 per jaar kan besparen wanneer de overstap wordt gemaakt naar een elektrisch voertuig.

Webinar 4.0

Na een “wederom succesvolle webinar” is het Les Elektrisch-team nu al bezig met een vierde editie. Deze zal onder andere in het teken staan van de befaamde Code 78 en alle andere veranderingen en ontwikkelingen die er tussentijds zullen plaatsvinden.

Misschien ook interessant:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Derde webinar van Les Elektrisch: een terugblik | RijschoolPro
Webinar LesElektrisch: wat kunnen we leren van andere landen over code 78?
partner

Derde webinar van Les Elektrisch: een terugblik

Een terugblik op één van de eerdere live webinars van Les Elektrisch Foto: Les Elektrisch

De mannen van Les Elektrisch presenteerden vorige week hun derde webinar met als thema ‘Ondernemen is vooruitzien’. Er werd gesproken over de branche, voor de branche en met de branche om antwoord te geven op vraagstukken rondom elektrisch lessen en groen ondernemen.

Een aantal ‘vakfanaten’ verzamelden zich donderdagavond in de live webinar van Les Elektrisch. Onder leiding van presentator en trendwatcher Vincent Everts werden allerlei thema’s besproken, zoals elektrisch lessen, Slim Laden en werving van nieuwe leerlingen.

Zo gaf Maarten Hachmang van het adviesplatform ‘Laadpas Top 10’ de do’s and don’ts over het zo efficiënt en rendabel mogelijk laden van je lesauto. “Het tijdstip waarop je je auto laadt, heeft invloed op je uiteindelijke kosten. Tussen acht en negen uur ‘s ochtends liggen de kosten namelijk veelal rond de 0,410 eurocent, terwijl deze kosten tussen vier en vijf uur ‘s nachts circa 0,183 eurocent bedragen.”

Daarnaast geeft de laadspecialist de tip om nooit te denken ‘ik zie de rekening wel verschijnen’, omdat je er dan vanuit kan gaan dat je sowieso te veel betaalt. “Als thuis laden te duur wordt door de stijgende energiekosten, ga dan op zoek naar laadpalen in de buurt en hou daarmee rekening met verschillende aanbieders. Per app of aanbieder kunnen de prijzen sterk verschillen”, aldus Hachmang.

Maarten Hachmang van de Laadpas Top 10
Maarten Hachmang van de Laadpas Top 10.

Panel van rijschoolhouders

Om een beeld te krijgen van ondernemers die zich op dit moment al bezighouden met elektrisch lessen, nodigde Les Elektrisch drie rijschoolhouders uit, die door presentator Everts werden beschreven als ‘helden uit de branche’. Merlin Weber, Nora Stoppelenburg en Jan van Veen bogen zich samen over relevante vraagstukken die betrekking hebben op hun onderneming en het lesgeven in een elektrische auto.

Wat onder andere naar voren komt uit het gesprek tussen de drie ondernemers is dat ouders van leerlingen vaak de bepalende factor zijn bij het kiezen van een rijschool, en daarmee de keuze voor een handgeschakeld voertuig of een automaat. Rijschoolhouder Jan van Veen heeft hier iets op gevonden en vergelijkt lessen in een automaat met leren zwemmen. “Bij mij start iedere leerling in een automaat. Bij zwemmen begin je ook met de basis: je gebruikt zwembandjes, een plankje, etc. Naarmate het makkelijker gaat, vallen er steeds meer hulpmiddelen weg. Bij het rijden in een automaat werkt het precies zo. En als een leerling alles in de auto onder controle heeft, kunnen we, indien gewenst, overstappen op een handgeschakelde auto.”

Met die metafoor weet Van Veen ouders van aankomend leerlingen een gedegen uitleg te geven en lest een grote meerderheid van zijn kandidaten elektrisch.

Onderzoek van de HAN

Willemijn Uijldert is vierdejaarsstudent aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en heeft voor haar afstudeeronderzoek een benzineauto, een dieselauto en een BEV (Batterij Elektrisch Voertuig) met elkaar vergeleken. Zij heeft hierbij gekeken naar de hoeveelheid CO2 die een voertuig van well to wheel uitstoot. Tijdens de webinar lichtte zij haar onderzoek toe.

Het onderzoek van Willemijn Uijldert
Het onderzoek van Willemijn Uijldert.

In de berekingen gaat Uijldert uit van een rijschool die 45.000 km per jaar rijdt. Op basis van die gegevens blijkt dat een gemiddelde rijschool 6,8 ton CO2 per jaar kan besparen wanneer de overstap wordt gemaakt naar een elektrisch voertuig.

Webinar 4.0

Na een “wederom succesvolle webinar” is het Les Elektrisch-team nu al bezig met een vierde editie. Deze zal onder andere in het teken staan van de befaamde Code 78 en alle andere veranderingen en ontwikkelingen die er tussentijds zullen plaatsvinden.

Misschien ook interessant:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.