Ook MAG wil versoepeling rond A1-rijbewijs voor automobilisten

Motorrijdersactiegroep MAG pleit voor een versoepeling van de regels, zodat automobilisten op een lichte motor mogen rijden. De groep wil naar een situatie vergelijkbaar met België en Duitsland waar B-rijbewijshouders geen theorie- of zelfs praktijkexamen hoeven af te leggen om op A1-motor te rijden. Voorwaarde is dan wel dat de automobilist rijervaring heeft en een aantal praktijklessen volgt. 

Het mag in vrijwel alle buurlanden, maar niet in Nederland: met een autorijbewijs op een A1-motor rijden. De motorrijdersactiegroep MAG wil daar verandering in brengen, zeker nu de maximumsnelheid overdag verlaagd is naar 100 kilometer per uur en we gaan leven in een anderhalvemetersamenleving waarbij andere middelen van vervoer nodig zijn. De lichte motor tot 125 cc is volgens hen een uitkomst. Wel moet het effect van versoepelingen rondom het A1-rijbewijs onderzocht worden.

RAI Vereniging kwam vorige week met het voorstel om voor het A1 motorrijbewijs het theorie-examen te schrappen voor wie al een B-rijbewijs en een aantal jaren rijervaring heeft. Minister Van Nieuwenhuizen van IenW gaf aan open te staan voor een versoepeling in het A1-rijbewijs. “In de praktijk vraagt motorrijden natuurlijk om andere vaardigheden dan autorijden. Maar dit voorstel van de RAI Vereniging om te kijken hoe dit met de theorie-examens zit, ga ik serieus bekijken.”

Buurlanden

Motorrijdersactiegroep MAG zette in de aprileditie van hun magazine uiteen hoe het in de buurlanden is geregeld rondom het A1 rijbewijs. In Duitsland en België zijn rijervaring en een aantal praktijklessen voldoende om op een lichte motor te rijden. In Nederland mag dat niet en daar wil de MAG verandering in brengen.

In België mocht je als automobilist al dik twintig jaar terug zonder enige vorm van lessen of begeleiding op de motor stappen. Twee jaar rijervaring was de enige aanvullende eis. Die motor was een A1 motor: eigenlijk altijd een 125 cc, waarbij het maximale vermogen is vastgesteld op 11 kW. Inmiddels zijn de regels ietsje aangescherpt. Wie zijn autorijbewijs na 2011 haalde, moet nu eerst vier lessen volgen. Examen doen is niet nodig. In Duitsland veranderden begin dit jaar de regels. Wie minimaal 25 jaar oud is, vijf jaar een rijbewijs heeft en negen lessen van anderhalf uur volgt, mag op een lichte motor stappen waarmee in Duitsland ook gewoon op de snelweg mag worden gereden. Kortom: in België en Duitsland zijn enige vorm van rijervaring en een aantal lessen verplicht, maar er worden geen examens afgelegd.

Driewielscooter

Mochten in Nederland de regels worden versoepeld, dan vindt de MAG het volgen van praktijklessen een minimale eis. Zonder basis in bijvoorbeeld bochtentechniek, plaats op de weg en ruimte om je heen rijden moet je je niet op twee motorwielen in het verkeer willen storten, reageert hoofdredacteur Hugo Pinksterboer.

Pinksterboer: “Voor het bepalen van ons standpunt inzake het aantal verplichte lessen en de noodzaak tot een examen willen we eerst meer onderzoek doen. Veiligheid staat ook wat ons betreft voorop, maar we tekenen daarbij onder meer aan dat de in 2008 geïntroduceerde, voor het B-rijbewijs geschikte driewielscooter nog altijd bereden mag worden door automobilisten die hun rijbewijs vóór 2013 haalden, dat deze automobilisten daarbij lang niet altijd aanvullende lessen volgen en dat het aantal motor(scooter)doden in die afgelopen 22 jaar een duidelijke dalende lijn vertoont.”

Fut

Een punt om bij die praktijklessen rekening mee te houden, is dat een A1-motor weinig power heeft. Dat maakt bijvoorbeeld vlot optrekken om in te voegen op de Nederlandse wegen lastig. “Daar zoek je de gaatjes op door je snelheid aan te passen. Beetje gas eraf, beetje gas erbij… Met een A1-motor ontbreekt die laatste mogelijkheid. Bij 100 km/u is de fut er echt heel erg uit”, merkt de MAG op.

Moet je er dus niet mee de snelweg op willen? “Daar verschillen de meningen over. Waar menigeen roept dat het levensgevaarlijk is, vertelt een ander dat hij jaren zakelijk op een 125 cc motorscooter door het land trok en daarbij snelwegen nooit meed. Wel moeten de gebruikers weten wat de beperkingen en mogelijkheden zijn.”

Superzuinig

Het grootste toepassingsgebied van de 125’jes ligt op de secundaire wegen en in en om de steden. Grootste voordelen? Ze zijn superlicht, uitstekend handelbaar, ze hebben een lage aanschafprijs en een lage verzekeringspremie en ze zijn superzuinig: 1 op 35 is geen uitzondering. Goedkoper reizen kan bijna niet.

Dat automobilisten graag gebruik maken van de mogelijkheid om een A1 te gaan rijden, is aan de Belgische cijfers wel te zien. Waar 125 cc’s in Nederland net anderhalf procent van het aantal nieuw verkochte motoren uitmaken, is dat in België meer dan een kwart, net zoveel als het aantal motoren van 1000 cc of meer.

Minder files

De MAG wil motorrijden met een B-rijbewijs dus ook in Nederland mogelijk maken en gaat een stuk verder dan RAI Vereniging die ervoor pleit om het theorie-examen te schrappen. “Tenslotte roepen we al jaren dat de motor een essentiële rol kan spelen in het reduceren van de filedruk, de parkeerproblemen en de uitstoot. De veertien landen die deze maatregel genomen hebben, laten zien dat ze daar net als wij in geloven”, aldus Pinksterboer.

Door het vergroten van het aantal actieve motorrijders neemt ook de zichtbaarheid van deze groep op de weg toe en worden motorrijdens, zowel door de politiek als door medeweggebruikers, minder snel vergeten, redeneert de actiegroep. “Net zo belangrijk is dat we zo een grotere kans hebben om te pleiten voor belastingvoordelen voor woonwerkrijders. Dus? Dus gaan we ervoor. En dat er heel wat mensen zullen zijn die door die 125 trek in wat groters krijgen, is alleen maar meegenomen!”

Tussenweg

Voor het A1 rijbewijs moet een kandidaat nu een theorie-examen doen, een praktijkexamen voertuigbeheersing (AVB) en een praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD). Rijschoolhouder Ernest Alvares uit Utrecht heeft nauw contact met RAI Vereniging en staat achter het schrappen van het theorie-examen voor automobilisten met rijervaring. Het praktijkexamen afschaffen vindt hij nog te ver gaan. Hij stelt een tussenweg voor, waarbij wel het examen AVB wordt afgelegd. Theorie en verkeersdeelneming mogen wat hem betreft voor de A1 worden geschrapt.

Dit artikel is tot stand gekomen door een samenwerking met Motorrijdersactiegroep MAG.
Update 13 mei: de kop boven dit artikel is aangepast. 

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

6 reacties op “Ook MAG wil versoepeling rond A1-rijbewijs voor automobilisten”

Eelke Schokker|14.05.20|19:46

Automobilisten die nu al niet goed kijken. op een motor??

#BAAS|15.05.20|20:05

Belachelijk idee. Ik geef wel eens les aan mensen die legaal op zo een mp3 rondrijden. Zelfs dat vinden ze al pittig. Hier komen ongelukken van.

Dick Van Oorschot|20.05.20|11:24

Dat mensen tegen zijn snap ik helemaal maar ik zou het een goed idee vinden.
Sinds 2 jaar mag ik tussen mijn huis en mijn werk niet meer op het fietspad komen en mag met een snelheid van 40km per uur tussen de auto’s door.
Aangezien veel mensen haast hebben zou ik graag met het verkeer mee willen maar opvoeren is uit den boze.
Voor mijn provinciale en stadse ritjes zou een scooter van 125cc een uitkomst zijn.

Ronald Outlook|21.05.20|17:15

Een 125 cc scooter rijdt nagenoeg hetzelfde als een “enthousiaste” 50 cc scooter. Ik deel de mening van de heer Van Oorschot Mensen schrikken van het woord motor, maar eigenlijk zijn het iets snellere brommers. De bevolking en het autobezit nemen toe. Heel Nederland loopt vast. Iedereen vindt het heel normaal om 1 uur in file te staan, parkeeroverlast, filewalmen etc.
125 cc scooters lopen misschien 85 km p.u met een persoon van 90 kilo, het zijn geen buikschuivers, azijnzeikers zeur niet!

#BAAS|22.05.20|18:35

Met 100kg tik ik gewoon de 120kmh aan op een 125cc.
Invoegen is nog best spannend, want hij doet er wel 2 minuten over om het te halen.

Marcel Elmers|26.05.20|20:13

Verhaal van de MP3 klopt niet. Je kan niet stellen dat een MP3 veilig is omdat het totaal aantal verkeersdoden terug loopt. Dit komt door de abs en goede rijopleidingen. Daar heeft de MP3 niets mee te maken.
Ik ken 2 dealers van de MP3.
Beide gaven aan dat 50% van de nieuw verkochte MP3 binnen een jaar schade reden.
Bij een ongeluk is volgens mij de kans op invaliditeit 50%
Dus 25% van de MP3 rijders houd er iets aan over binnen een jaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.