snelweg, weggebruiker, automobilist, rijstrook

Deel borden, verkeerlichten en camera’s snelwegen verdwijnt

Om te besparen op onderhoud en vervangingskosten heeft Rijkswaterstaat vanaf deze maand een aantal digitale informatieborden, verkeerslichten en camera’s boven en langs de weg uitgezet. Op termijn moeten ze zelfs helemaal verdwijnen.

Met het weghalen van borden, verkeerslichten en camera’s verwacht Rijkswaterstaat daarnaast te besparen op energieverbruik en het milieu minder te belasten.

Geen toegevoegde waarde

Op plaatsen waar digitale borden nodig zijn voor bijvoorbeeld route- en reistijdinformatie, blijven ze gewoon werken. Verkeerslichten en camera’s boven en langs (snel-)wegen zijn uitgeschakeld omdat zij bijvoorbeeld door de aanleg van extra rijstroken geen toegevoegde waarde meer hebben. Daarnaast wordt de rijstrooksignalering versoberd. Rijkswaterstaat heeft een brochure gemaakt die een overzicht van de maatregelen per regio geeft.

Het terugbrengen van bebording maakt deel uit van een heel pakket aan maatregelen dat Rijkswaterstaat doorvoert om te besparen op beheer en onderhoud van wegen en vaarwegen. In totaal gaat het om een bedrag van 1,64 miljard euro tot en met 2020.

Verlichting

Zo gaat de verlichting tussen 21.00 uur en 05.00 uur of tussen 23.00 uur en 05.00 uur uit op een aantal snelwegen. Dat gebeurt gefaseerd. Sinds het begin van dit communiceert Rijkswaterstaat vooral via internet over werkzaamheden. Alleen bij veel hinder wordt er aanvullend nog geadverteerd in regionale en lokale media. Ook worden er geen papieren nieuwsbrieven meer verspreid.

Verder wordt er bespaard op het groenonderhoud langs rijkswegen. Zo worden sinds halverwege dit jaar de bermen in plaats van twee keer nog maar één keer per jaar gemaaid, tenzij de plaatselijke regels voorschrijven dat dat vaker moet. Snoeien langs snelwegen gebeurt alleen nog maar om plaatsen bereikbaar te houden en te voorkomen dat bomen doodgaan en mogelijk omvallen.

Wegwerkzaamheden

Aannemers mogen afhankelijk van de verkeersdrukte ’s avonds eerder beginnen met wegwerkzaamheden. Op een aantal wegen mogen ze ook overdag werken. Doordat aannemers langere werkdagen kunnen maken en soms overdag aan de slag mogen, kunnen ze efficiënter werken. Ook dat leidt tot besparingen op het wegonderhoud.

Lees ook:
Ruim dertig snelwegen vanaf september ’s nachts zonder licht

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Deel borden, verkeerlichten en camera’s snelwegen verdwijnt | RijschoolPro
snelweg, weggebruiker, automobilist, rijstrook

Deel borden, verkeerlichten en camera’s snelwegen verdwijnt

Om te besparen op onderhoud en vervangingskosten heeft Rijkswaterstaat vanaf deze maand een aantal digitale informatieborden, verkeerslichten en camera’s boven en langs de weg uitgezet. Op termijn moeten ze zelfs helemaal verdwijnen.

Met het weghalen van borden, verkeerslichten en camera’s verwacht Rijkswaterstaat daarnaast te besparen op energieverbruik en het milieu minder te belasten.

Geen toegevoegde waarde

Op plaatsen waar digitale borden nodig zijn voor bijvoorbeeld route- en reistijdinformatie, blijven ze gewoon werken. Verkeerslichten en camera’s boven en langs (snel-)wegen zijn uitgeschakeld omdat zij bijvoorbeeld door de aanleg van extra rijstroken geen toegevoegde waarde meer hebben. Daarnaast wordt de rijstrooksignalering versoberd. Rijkswaterstaat heeft een brochure gemaakt die een overzicht van de maatregelen per regio geeft.

Het terugbrengen van bebording maakt deel uit van een heel pakket aan maatregelen dat Rijkswaterstaat doorvoert om te besparen op beheer en onderhoud van wegen en vaarwegen. In totaal gaat het om een bedrag van 1,64 miljard euro tot en met 2020.

Verlichting

Zo gaat de verlichting tussen 21.00 uur en 05.00 uur of tussen 23.00 uur en 05.00 uur uit op een aantal snelwegen. Dat gebeurt gefaseerd. Sinds het begin van dit communiceert Rijkswaterstaat vooral via internet over werkzaamheden. Alleen bij veel hinder wordt er aanvullend nog geadverteerd in regionale en lokale media. Ook worden er geen papieren nieuwsbrieven meer verspreid.

Verder wordt er bespaard op het groenonderhoud langs rijkswegen. Zo worden sinds halverwege dit jaar de bermen in plaats van twee keer nog maar één keer per jaar gemaaid, tenzij de plaatselijke regels voorschrijven dat dat vaker moet. Snoeien langs snelwegen gebeurt alleen nog maar om plaatsen bereikbaar te houden en te voorkomen dat bomen doodgaan en mogelijk omvallen.

Wegwerkzaamheden

Aannemers mogen afhankelijk van de verkeersdrukte ’s avonds eerder beginnen met wegwerkzaamheden. Op een aantal wegen mogen ze ook overdag werken. Doordat aannemers langere werkdagen kunnen maken en soms overdag aan de slag mogen, kunnen ze efficiënter werken. Ook dat leidt tot besparingen op het wegonderhoud.

Lees ook:
Ruim dertig snelwegen vanaf september ’s nachts zonder licht

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.