Nederland overtreedt met regels rond aanhanger opnieuw EU-richtlijn

Nederland is opnieuw de fout ingegaan met de Europese richtlijn voor rijbewijzen. Deze keer gaat het om de combinatie personenauto met aanhanger. Een BE-rijbewijsbezitter mag in Nederland in bepaalde gevallen het maximaal toegestane gewicht van 3.500 kilogram overschrijden. Dit is volgens de Europese Commissie echter niet toegestaan. Nederland is al meerdere keren op de vingers getikt vanwege verkeerde naleving van de zogeheten derde Europese rijbewijsrichtlijn.

De Belgische mobiliteitsminister François Bellot stelde de Nederlandse regelgeving onlangs aan de kaak in een Belgische plenaire vergadering. De aanhangwagen van de BE-combinatie mag volgens de derde Europese rijbewijsrichtlijn niet meer wegen dan 3.500 kilogram. De combinatie heeft dus een maximum toegestane massa van 7.000 kilo. De maximale massa voor de BE-combinatie ligt onder bepaalde voorwaarden in Nederland echter boven deze 7.000 kilo.

Gelijkschakeling

Nederland en Frankrijk hanteren deze ‘foute’ invulling van de Europese richtlijn, terwijl België en Duitsland zich wel aan de maximumgrens van 7.000 kilogram houden. BE-rijbewijshouders die met een aanhangwagen rijden die meer dan 3.500 kilogram wegen zijn in België in overtreding. “Een aanhangwagen mag niet meer dan 3.500 kilogram bedragen. Wie met een aanhangwagen/oplegger met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3.500 kilogram wil rijden, heeft een rijbewijs C1E nodig”, aldus Bellot.

Het is volgens Vlaams kamerlid Daphné Dumery belangrijk dat er gelijkschakeling is tussen Europese landen, en noemt België een ‘logistiek knooppunt’. “Men rijdt van het ene land naar het andere en er moet duidelijkheid zijn over welk rijbewijs men op dat ogenblik heeft en dat dit in overeenstemming moet zijn met zowel Frankrijk, Nederland, België en Duitsland.” Dumery stelt dat de Europese Commissie opheldering heeft gegeven. “Onze regelgeving klopt, Nederland en Frankrijk moeten zich nog voegen in deze interpretatie.”

Voorwaarden

Een houder van het rijbewijs E bij B mag in Nederland rijden met een aanhangwagen die zwaarder is dan 3.500 kilogram, onder twee voorwaarden:

  • De toegestane maximumlast onder de koppeling van de oplegger of middenasaanhangwagen bedraagt niet meer dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend voertuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend motorrijtuig:
  • De toegestane maximum aslast dan wel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhangwagen bedraagt niet meer dan 3.500 kg.De uitzondering geldt alleen voor bestuurders die het BE-rijbewijs na 19 januari 2013 hebben behaald.

Eerder de fout in

De Derde Europese Rijbewijs Richtlijn is van kracht sinds 2013. De nieuwe richtlijn bracht nieuwe rijbewijscategorieën met zich mee zoals C1, D1, C1E en D1E. Ook zorgde diezelfde richtlijn voor het getrapte motorrijbewijs.

Het is niet de eerste keer dat Nederland de fout in gaat met de derde Europese rijbewijsrichtlijn. Zo werd in 2013 ontdekt dat Nederland het enige land was dat het motorrijbewijs A1 verplicht stelde voor het halen van A2. Dat was volgens de richtlijn niet nodig: een directe toegang tot het A2-examen was ook mogelijk. De Nederlandse regelgeving is hier vervolgens op aangepast.

Eind vorig jaar werd de wetgeving rond het A-rijbewijs halsoverkop opnieuw aangepast. De leeftijd voor het A-rijbewijs werd verlaagd van 24 naar 21 jaar. Wie voor zijn 24e het A-rijbewijs haalt, krijgt wel de beperking code 80 opgelegd tot zijn 24e. De code vervalt ook twee jaar naar het halen van het A-rijbewijs.

Vorig jaar werd overigens ook bekend dat Nederland de Europese richtlijn niet naleefde op het gebied van de geldigheid van rijbewijzen. De Europese Commissie heeft Nederland daarom voor het Europese Hof van Justitie gedaagd.

Lees ook:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

9 reacties op “Nederland overtreedt met regels rond aanhanger opnieuw EU-richtlijn”

Mart Kuiper|18.02.18|10:56

Gek he dat de Nederlandse overheid steeds meer inlevert aan geloofwaardigheid.

Gerrit Grevengoed|18.02.18|13:02

Komt er van als je als overheid zelf niks weet
en je volledig aan het handje loopt van de lobby

Anton van Hoogstraaten|18.02.18|20:29

De tekst over het A-rijbewijs klopt niet. Je kan niet je voor A op examen voor je 21-ste.

Bij “het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend voertuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend motorrijtuig” wordt al geen rekening gehouden met het gewicht van de inzittenden, zodat je al gauw boven de 7000 kg uitkomt.

Anton van Hoogstraaten|18.02.18|20:29

Een BE trekker oplegger kan op papier niet boven de 7000 kg uitkomen, als de last onder de koppeling niet meer mag zijn dan het “laadvermogen” van de trekker. Bij een combinatie met een aanhangwagen zou de totale massa door de last onder de koppeling (max ca 100 kg) boven de 7000 kg kunnen liggen, als het trekkende voertuig al 3500 kg weegt.

Patricia Boersma|22.02.18|14:41

Ongelooflijk dat men hier wel de regels gelijk willen houden! Wanneer wordt er gekeken waarom wij zoveel zorg betalen en zoveel wegenbelasting betalen! De Belgen lachen zich rot!

Ronald Outlook|22.02.18|18:53

Gaarne ook de regeling met rijbewijs b een motorfiets tm 125 cc mogen besturen invoeren zoals die in bijna de rest van europa geldt

Walther Woortman|07.03.18|22:48

Net zo gek als dat iemand in een bedrijf een NIWO vergunning moet bezitten om beroepsmatig meer dan 500 Kg te vervoeren.

De NIWO is een stichting die zichzelf in het leven houd door alles zelf in de hand te houden en te lobbyen om de Europese wetgeving voor Nederland te laten wijzigen.
NIWO is te vergelijken met een slager die zijn eigen vlees keurt.

Heel iets anders als een ADR diploma voor gevaarlijke stoffen, de chauffeur moet het diploma bezitten en om de 5 jaar een vervolgcursus volgen.

Сaяolus|16.03.19|19:50

Mij werd verteld dat, na het halen van rijbewijs D, dat D1E vanwege Europese regelgeving van begin 2019 niet automatisch meer verstrekt wordt. Ik kreeg wel D1 en DE bijgeschreven (omdat ik de volledige C-categorie al had). Ik vind dat vreemd, immers als je C haalt krijg je C1 ook en als je CE haalt, krijg je BE en C1E ook. Ik kan over deze regelgeving kan niets vinden. Dit artikel kwam het dichtst bij. Weet u of dit juist is en op welk artikel uit de Europese wetgeving de RDW zich beroept?

Сaяolus|16.03.19|19:53

Bij het b

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederland overtreedt met regels rond aanhanger opnieuw EU-richtlijn | RijschoolPro

Nederland overtreedt met regels rond aanhanger opnieuw EU-richtlijn

Nederland is opnieuw de fout ingegaan met de Europese richtlijn voor rijbewijzen. Deze keer gaat het om de combinatie personenauto met aanhanger. Een BE-rijbewijsbezitter mag in Nederland in bepaalde gevallen het maximaal toegestane gewicht van 3.500 kilogram overschrijden. Dit is volgens de Europese Commissie echter niet toegestaan. Nederland is al meerdere keren op de vingers getikt vanwege verkeerde naleving van de zogeheten derde Europese rijbewijsrichtlijn.

De Belgische mobiliteitsminister François Bellot stelde de Nederlandse regelgeving onlangs aan de kaak in een Belgische plenaire vergadering. De aanhangwagen van de BE-combinatie mag volgens de derde Europese rijbewijsrichtlijn niet meer wegen dan 3.500 kilogram. De combinatie heeft dus een maximum toegestane massa van 7.000 kilo. De maximale massa voor de BE-combinatie ligt onder bepaalde voorwaarden in Nederland echter boven deze 7.000 kilo.

Gelijkschakeling

Nederland en Frankrijk hanteren deze ‘foute’ invulling van de Europese richtlijn, terwijl België en Duitsland zich wel aan de maximumgrens van 7.000 kilogram houden. BE-rijbewijshouders die met een aanhangwagen rijden die meer dan 3.500 kilogram wegen zijn in België in overtreding. “Een aanhangwagen mag niet meer dan 3.500 kilogram bedragen. Wie met een aanhangwagen/oplegger met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3.500 kilogram wil rijden, heeft een rijbewijs C1E nodig”, aldus Bellot.

Het is volgens Vlaams kamerlid Daphné Dumery belangrijk dat er gelijkschakeling is tussen Europese landen, en noemt België een ‘logistiek knooppunt’. “Men rijdt van het ene land naar het andere en er moet duidelijkheid zijn over welk rijbewijs men op dat ogenblik heeft en dat dit in overeenstemming moet zijn met zowel Frankrijk, Nederland, België en Duitsland.” Dumery stelt dat de Europese Commissie opheldering heeft gegeven. “Onze regelgeving klopt, Nederland en Frankrijk moeten zich nog voegen in deze interpretatie.”

Voorwaarden

Een houder van het rijbewijs E bij B mag in Nederland rijden met een aanhangwagen die zwaarder is dan 3.500 kilogram, onder twee voorwaarden:

  • De toegestane maximumlast onder de koppeling van de oplegger of middenasaanhangwagen bedraagt niet meer dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend voertuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend motorrijtuig:
  • De toegestane maximum aslast dan wel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhangwagen bedraagt niet meer dan 3.500 kg.De uitzondering geldt alleen voor bestuurders die het BE-rijbewijs na 19 januari 2013 hebben behaald.

Eerder de fout in

De Derde Europese Rijbewijs Richtlijn is van kracht sinds 2013. De nieuwe richtlijn bracht nieuwe rijbewijscategorieën met zich mee zoals C1, D1, C1E en D1E. Ook zorgde diezelfde richtlijn voor het getrapte motorrijbewijs.

Het is niet de eerste keer dat Nederland de fout in gaat met de derde Europese rijbewijsrichtlijn. Zo werd in 2013 ontdekt dat Nederland het enige land was dat het motorrijbewijs A1 verplicht stelde voor het halen van A2. Dat was volgens de richtlijn niet nodig: een directe toegang tot het A2-examen was ook mogelijk. De Nederlandse regelgeving is hier vervolgens op aangepast.

Eind vorig jaar werd de wetgeving rond het A-rijbewijs halsoverkop opnieuw aangepast. De leeftijd voor het A-rijbewijs werd verlaagd van 24 naar 21 jaar. Wie voor zijn 24e het A-rijbewijs haalt, krijgt wel de beperking code 80 opgelegd tot zijn 24e. De code vervalt ook twee jaar naar het halen van het A-rijbewijs.

Vorig jaar werd overigens ook bekend dat Nederland de Europese richtlijn niet naleefde op het gebied van de geldigheid van rijbewijzen. De Europese Commissie heeft Nederland daarom voor het Europese Hof van Justitie gedaagd.

Lees ook:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

9 reacties op “Nederland overtreedt met regels rond aanhanger opnieuw EU-richtlijn”

Mart Kuiper|18.02.18|10:56

Gek he dat de Nederlandse overheid steeds meer inlevert aan geloofwaardigheid.

Gerrit Grevengoed|18.02.18|13:02

Komt er van als je als overheid zelf niks weet
en je volledig aan het handje loopt van de lobby

Anton van Hoogstraaten|18.02.18|20:29

De tekst over het A-rijbewijs klopt niet. Je kan niet je voor A op examen voor je 21-ste.

Bij “het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend voertuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend motorrijtuig” wordt al geen rekening gehouden met het gewicht van de inzittenden, zodat je al gauw boven de 7000 kg uitkomt.

Anton van Hoogstraaten|18.02.18|20:29

Een BE trekker oplegger kan op papier niet boven de 7000 kg uitkomen, als de last onder de koppeling niet meer mag zijn dan het “laadvermogen” van de trekker. Bij een combinatie met een aanhangwagen zou de totale massa door de last onder de koppeling (max ca 100 kg) boven de 7000 kg kunnen liggen, als het trekkende voertuig al 3500 kg weegt.

Patricia Boersma|22.02.18|14:41

Ongelooflijk dat men hier wel de regels gelijk willen houden! Wanneer wordt er gekeken waarom wij zoveel zorg betalen en zoveel wegenbelasting betalen! De Belgen lachen zich rot!

Ronald Outlook|22.02.18|18:53

Gaarne ook de regeling met rijbewijs b een motorfiets tm 125 cc mogen besturen invoeren zoals die in bijna de rest van europa geldt

Walther Woortman|07.03.18|22:48

Net zo gek als dat iemand in een bedrijf een NIWO vergunning moet bezitten om beroepsmatig meer dan 500 Kg te vervoeren.

De NIWO is een stichting die zichzelf in het leven houd door alles zelf in de hand te houden en te lobbyen om de Europese wetgeving voor Nederland te laten wijzigen.
NIWO is te vergelijken met een slager die zijn eigen vlees keurt.

Heel iets anders als een ADR diploma voor gevaarlijke stoffen, de chauffeur moet het diploma bezitten en om de 5 jaar een vervolgcursus volgen.

Сaяolus|16.03.19|19:50

Mij werd verteld dat, na het halen van rijbewijs D, dat D1E vanwege Europese regelgeving van begin 2019 niet automatisch meer verstrekt wordt. Ik kreeg wel D1 en DE bijgeschreven (omdat ik de volledige C-categorie al had). Ik vind dat vreemd, immers als je C haalt krijg je C1 ook en als je CE haalt, krijg je BE en C1E ook. Ik kan over deze regelgeving kan niets vinden. Dit artikel kwam het dichtst bij. Weet u of dit juist is en op welk artikel uit de Europese wetgeving de RDW zich beroept?

Сaяolus|16.03.19|19:53

Bij het b

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.