Minister Cora van Nieuwenhuizen

Kritiek op timing reorganisatie en vernieuwingen Rijgeschiktheid CBR

Tweede Kamer, VVD, Cora van Nieuwenhuizen, minister

Dat het CBR bezig is met automatisering bij medische keuringen en tegelijkertijd een reorganisatie doorvoert bij de divisie Rijgeschiktheid, is achteraf gezien ‘wel erg ambitieus’. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat donderdag toegegeven. Ze ging donderdag in op de kritiek vanuit de Tweede Kamer op de lange wachttijden bij de medische procedures bij het CBR.

Het CBR was afgelopen week veelvuldig in het nieuws omdat het kampt met lange wachtrijen bij de medische beoordelingen. De lange wachttijd komt door de stijging in het aantal rijexamens en de groei van het aantal ouderen dat deelneemt aan het verkeer. Het CBR heeft voor de medische beoordeling een wachttijd van maximaal vier maanden gesteld als norm maar dat wordt in veel gevallen niet gehaald.

Bij de meerderheid van de klanten (95,5 procent) valt de wachttijd binnen de vier maanden, maar bij bijna 20.000 mensen is dat afgelopen jaar niet gelukt. Gevolg is ook dat de wachttijden bij de klantenservice oplopen. Mensen moeten soms langer dan een uur wachten tot ze iemand aan de lijn krijgen. De inzet van extra medewerkers en ruimere openingsuren van de klantenservice heeft nog geen effect gehad.

Vernieuwingen

Het CBR voert daarnaast een nieuwe online dienstverlening in voor de beoordeling van de rijgeschiktheid van bestuurders. Deze is nu beschikbaar voor beroepschauffeurs. Als alles goed werkt, wordt de nieuwe service ook bij de andere rijbewijscategorieën ingevoerd. Het CBR verwacht daarmee klanten in de toekomst veel sneller te kunnen helpen. Maar het tempo waarin de vernieuwing wordt doorgevoerd, ligt lager dan het CBR had voorzien.

Tegelijkertijd vindt er ook een forse reorganisatie plaats bij de divisie Rijgeschiktheid. Ook de onrust die een reorganisatie veroorzaakt, zorgt voor productieverlies, liet CBR-directeur Petra Delsing vorige maand weten in een brief aan de Tweede Kamer: “Alle bovengenoemde factoren hadden wij voorzien, maar het ‘dal’ in de dienstverlening is dieper dan verwacht en duurt langer.”

‘Gaat niet samen’

De VVD, PVV, het CDA en de SP wilden donderdag tijdens een overleg over verkeersveiligheid van de minister weten wat ze gaat doen aan de lange wachttijden bij het CBR.  Zo verbaasde het PVV-Kamerlid Roy van Aalst dat het CBR de drukte zag aankomen, maar het desondanks niet lukt om deze op te vangen.

“Automatisering is bij de overheid doorgaans geen succes”, zegt Cem Laçin van SP. “Dan wordt er ook nog eens gereorganiseerd. Hoe kan dat samen gaan?” De SP’er vindt de de minister harder moet ingrijpen. “Waar is de regierol van het ministerie? Er moet echt iets veranderen bij het CBR.”

Veel vragen

Volgens de minister is die regie er wel degelijk. “We zitten er als ministerie bovenop. We hebben aanbevelingen gedaan en die worden ook opgevolgd.” Van Nieuwenhuizen geeft aan dat zij ook veel vragen krijgt in haar mailbox over medische keuringen. “Dat zijn ook veel emotionele brieven. Daarvan denk ik ook: kan dit niet anders? Ik ben hier met het CBR over in gesprek. Het CBR doet er alles aan om alles zo goed mogelijk op te pakken. Het automatisering en tegelijkertijd reorganiseren was achteraf inderdaad wel erg ambitieus. Maar ze zitten er nu middenin en gaan het goed afmaken.” 

Lees ook: 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kritiek op timing reorganisatie en vernieuwingen Rijgeschiktheid CBR | RijschoolPro
Minister Cora van Nieuwenhuizen

Kritiek op timing reorganisatie en vernieuwingen Rijgeschiktheid CBR

Tweede Kamer, VVD, Cora van Nieuwenhuizen, minister

Dat het CBR bezig is met automatisering bij medische keuringen en tegelijkertijd een reorganisatie doorvoert bij de divisie Rijgeschiktheid, is achteraf gezien ‘wel erg ambitieus’. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat donderdag toegegeven. Ze ging donderdag in op de kritiek vanuit de Tweede Kamer op de lange wachttijden bij de medische procedures bij het CBR.

Het CBR was afgelopen week veelvuldig in het nieuws omdat het kampt met lange wachtrijen bij de medische beoordelingen. De lange wachttijd komt door de stijging in het aantal rijexamens en de groei van het aantal ouderen dat deelneemt aan het verkeer. Het CBR heeft voor de medische beoordeling een wachttijd van maximaal vier maanden gesteld als norm maar dat wordt in veel gevallen niet gehaald.

Bij de meerderheid van de klanten (95,5 procent) valt de wachttijd binnen de vier maanden, maar bij bijna 20.000 mensen is dat afgelopen jaar niet gelukt. Gevolg is ook dat de wachttijden bij de klantenservice oplopen. Mensen moeten soms langer dan een uur wachten tot ze iemand aan de lijn krijgen. De inzet van extra medewerkers en ruimere openingsuren van de klantenservice heeft nog geen effect gehad.

Vernieuwingen

Het CBR voert daarnaast een nieuwe online dienstverlening in voor de beoordeling van de rijgeschiktheid van bestuurders. Deze is nu beschikbaar voor beroepschauffeurs. Als alles goed werkt, wordt de nieuwe service ook bij de andere rijbewijscategorieën ingevoerd. Het CBR verwacht daarmee klanten in de toekomst veel sneller te kunnen helpen. Maar het tempo waarin de vernieuwing wordt doorgevoerd, ligt lager dan het CBR had voorzien.

Tegelijkertijd vindt er ook een forse reorganisatie plaats bij de divisie Rijgeschiktheid. Ook de onrust die een reorganisatie veroorzaakt, zorgt voor productieverlies, liet CBR-directeur Petra Delsing vorige maand weten in een brief aan de Tweede Kamer: “Alle bovengenoemde factoren hadden wij voorzien, maar het ‘dal’ in de dienstverlening is dieper dan verwacht en duurt langer.”

‘Gaat niet samen’

De VVD, PVV, het CDA en de SP wilden donderdag tijdens een overleg over verkeersveiligheid van de minister weten wat ze gaat doen aan de lange wachttijden bij het CBR.  Zo verbaasde het PVV-Kamerlid Roy van Aalst dat het CBR de drukte zag aankomen, maar het desondanks niet lukt om deze op te vangen.

“Automatisering is bij de overheid doorgaans geen succes”, zegt Cem Laçin van SP. “Dan wordt er ook nog eens gereorganiseerd. Hoe kan dat samen gaan?” De SP’er vindt de de minister harder moet ingrijpen. “Waar is de regierol van het ministerie? Er moet echt iets veranderen bij het CBR.”

Veel vragen

Volgens de minister is die regie er wel degelijk. “We zitten er als ministerie bovenop. We hebben aanbevelingen gedaan en die worden ook opgevolgd.” Van Nieuwenhuizen geeft aan dat zij ook veel vragen krijgt in haar mailbox over medische keuringen. “Dat zijn ook veel emotionele brieven. Daarvan denk ik ook: kan dit niet anders? Ik ben hier met het CBR over in gesprek. Het CBR doet er alles aan om alles zo goed mogelijk op te pakken. Het automatisering en tegelijkertijd reorganiseren was achteraf inderdaad wel erg ambitieus. Maar ze zitten er nu middenin en gaan het goed afmaken.” 

Lees ook: 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.