ongeluk, ambulance

Zorgen om veiligheid, ondanks daling verkeersdoden

ongeluk, ambulance

Ondanks de lichte daling van het aantal verkeersdoden in 2012 blijven de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en de ANWB zich ernstige zorgen maken over de ontwikkeling van de verkeersveiligheid. Er is volgens hen meer actie nodig om de doelstelling van maximaal 500 verkeersdoden in 2020 te halen. Minister Schultz van Haegen denkt dat die doelstelling wel haalbaar is.

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Rijkswaterstaat blijkt dat er in het afgelopen jaar 650 mensen omgekomen zijn in het verkeer, elf minder dan in 2011. Dat aantal is nog altijd veel te hoog, meent de ANWB. Bovendien neemt het aantal verkeersgewonden al jaren toe van 16.00 in 2006 naar 20.000 in 2011.

Onvoldoende

De ANWB dringt in een reactie op de cijfers bij minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) aan om met een plan te komen om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. De huidige maatregelen zijn volgens de ANWB onvoldoende. “Verkeersongevallen veroorzaken veel leed. Daarnaast kost dit maatschappij 12 à 15 miljard euro”, aldus de bond.

De SWOV deelt de zorgen van de ANWB. Bij de publicatie van de Verkeersmonitor veiligheid 2012 eerder dit jaar sprak de SWOV ook al ongerustheid uit over ontwikkeling van de verkeersveiligheid in Nederland. De Verkeersmonitor is gebaseerd op cijfers uit 2011 en bevat naast ook cijfers over ernstig verkeersgewonden.

Gewonden

In de recente cijfers van het CBS en Rijkswaterstaat zitten alleen aantallen verkeersdoden. In het najaar komt Schultz van Haegen met cijfers over ernstige verkeersgewonden over 2012, zo laat ze weten in een brief aan de Tweede Kamer. Ze heeft daarvoor de ziekenhuisgegevens nodig en die komen pas in het najaar. Ook is afgesproken dat ze een deel van de gegevens krijgt van Ambulancezorg Nederland ten behoeve van verkeersveiligheidsonderzoek.

De meeste verkeersdoden in 2012 (60 procent) vielen op gemeentelijke wegen. Op provinciale wegen kwam 21 procent van het totale aantal slachtoffers om het leven, op wegen onder beheer van waterschappen 3 procent en op de rijkswegen 16 procent.

Wegtypen

Op wegen met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur steeg het aantal verkeersdoden van 53 naar 87. Het aantal dodelijke slachtoffers op Rijkswegen nam toe van 67 naar 90. Op 100-kilometerwegen steeg het aantal van 14 naar 27, op 120-kilometerwegen van 28 naar 39. Op wegen waar 130 gereden mag worden kwamen 2 mensen om. Op 15-kilometerwegen viel het afgelopen jaar geen enkele dode. Een jaar eerder waren dat er nog 5.

De meeste verkeersdoden het afgelopen jaar waren bestuurders of passagiers in personenauto’s. In 2012 waren dat er 232, in 2011 ging het om 231 mensen. Met aantal fietsers dat omkwam in het verkeer bleef met 200 gelijk. Het aantal voetgangers daalde van 74 in 2011 naar 68 in 2012.

Maatregelen

Minister Schultz van Haegen wil de snelwegen veiliger maken met maatregelen uit de programma’s Meer Veilig 2 en 3. Meer veilig 2 loopt nog tot 2014 en heeft een budget van 54,3 miljoen euro. Het programma Meer Veilig 3 wordt vanaf 2015 uitgevoerd. Hiervoor is 40 miljoen euro beschikbaar. Met die gelden moet het rijkswegennet uiterlijk in 2020 op het niveau van 3 RPS (Road Protection Scores) komen. RPS is een uniform Europees systeem om de veiligheid van wegen vast te leggen.

De minister is verder van plan om samen met decentrale overheden en maatschappelijke partners maatregelen te nemen om de veiligheid voor fietsers te verbeteren.

Lees ook

SWOV: gaat niet goed met de verkeersveiligheid
Daling in aantal Europese verkeersdoden zet door
Registratie verkeersdoden en -gewonden eind 2013 op orde

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Zorgen om veiligheid, ondanks daling verkeersdoden”

Anjo Joostens|24.04.13|23:13

De zorgen die hier worden genoemd zijn terecht. Ik ben er van overtuigd dat infrastructurele maatregelen helpen om het verkeer veiliger te maken. Het wordt weer gevaarlijk op het moment dat we alleen de focus leggen op technische maatregelingen. Verkeersveiligheid is een balans tussen deze maatregelingen en innoverende vorderingen binnen het rijonderwijs. Alleen dan is het mogelijk om de verkeersveiligheid in zijn geheel te waarborgen.

Rob Daver|25.04.13|21:36

Misschien gewoon meer BLAUW op straat… dan is dat bumperkleven bij de lesauto`s en het asociale weggedrag misschien ook een keer gedaan!
De meeste ideeën ontstaan vaak achter een BUREAU, en word er niet geluisterd naar die PET op straat… NEDERLAND IS ZIEK ! de verhuftering neemt alleen maar toe! Mensen voelen zich niet meer veilig op straat, achter het stuur, in de bus… de trein… straks kleeft iedereen achter de geraniums! ;)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.