CBR verzwaart praktijkexamen vanwege gesjoemel bij theorie-examen

Het CBR grijpt in bij het praktijkexamen om het gesjoemel bij het theorie-examen te ondervangen. Examinatoren gaan per direct strenger doorvragen over de verkeersregels bij kandidaten. Daarnaast worden alle 4000 vragen uit de theoriebank doorgelicht door een externe commissie.

Dat weet RTL Nieuws te melden. Volgens de nieuwszender hoopt het CBR met deze maatregelen al het gedoe rondom het theorie-examen tot het verleden te laten behoren. Met terugwerkende kracht theorie-examens ongeldig laten verklaren is juridisch ook mogelijk, zo laat directeur René Verstraeten weten.

Verkeersregels bij praktijkexamen

Examinatoren van het praktijkexamen krijgen de opdracht kandidaten specifiek door te vragen over de verkeerstheorie. Dat deden zij al, maar vanaf nu moeten zij hier expliciet meer aandacht aan gaan besteden. Het CBR verwacht dat kandidaten die de stof niet beheersen, daarbij door de mand vallen.

Het CBR wil de turbotheorie-opleiders helemaal tot het verleden laten behoren door de gehele vragenbank te laten doorlichten. Een onafhankelijke commissie van deskundigen moet dit gaan doen. Zij letten daarbij op de vraagstelling en de mogelijkheid om hier ezelsbruggetjes en trucs op toe te passen.

De maatregelen die het CBR neemt zijn precies in lijn met wat branchevereniging Bovag Rijscholen gisteren voorstelde.

Lees alle reacties op de trucjestheorie op VerkeersPro:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Lars Verpalen

34 reacties op “CBR verzwaart praktijkexamen vanwege gesjoemel bij theorie-examen”

Richard Kaya|29.01.16|19:55

wat een onzin allemaal,

laat de examinatoren zich lekker bezig houden met het beoordelen van de praktijk, je gaat een kandidaat tijdens het rij-examen toch niet lastig vallen over de theorie, nu roepen ze toch ook allemaal dat de borden en de regels voor de kandidaat zijn.

Richard Kaya|29.01.16|19:56

laat iedereen die een rijbewijs wil halen verplicht een aantal theorielessen volgen en als we dan toch bezig zijn laat iedereen dij zijn/haar rijbewijs al heeft bij het verlengen van zijn/haar rijbewijs verplicht een aantal theorielessen zodat we het samen weer wat leuker krijgen in het verkeer want ik stoor me steeds meer aan wat sommige wegbeheerders weten te verzinnen (zucht)

René Kwast|29.01.16|20:15

Voor de kwaliteit van de beginnende bestuurders is dit een goede zaak. Graag de vragen beperken tot de volgende onderwerpen: voorrang, borden en snelheid.

Alex Weerwag|29.01.16|20:25

Schoenmaker blijf bij je ……………..
Als ze geslaagd zijn voor de theorie en daarna praktijkexamen gaan doen, moet er wel beoordeeld worden op de praktijk (natuurlijk kan je hier zien of ze de theoretische kennis toepassen in de praktijk).
Als iemand goed kan auto rijden (veilig, doortastend e.d.) dan mag hij niet hierbij ook nog een tweede keer op zijn theoretische kennis worden beoordeeld.
Doen ze dat toch, dan gaat dat grote problemen geven en extra kosten voor het cbr.

Alex Weerwag|29.01.16|20:26

Goed he? die branche verenigingen……………………………………

John Soekhnandan|29.01.16|20:33

M.a.w. Als een kandidaat op haar/zijn PRAKTIJK examen theorievragen niet goed beantwoord kan hij/zij zakken voor zijn/haar PRAKTIJK examen.

Marcelino jance|29.01.16|20:34

Ik voorzie een lagere slagingspercentage voor de praktijkexamens.

Jens Klokow|29.01.16|20:36

Net als bij onze oosterburen doen. Verplicht theorielessen laten volgen bij een rijschool (ca. 15 uur). Zo niet, geen praktijk.

André van Polen|29.01.16|20:43

Tuurlijk, straks weer zeuren dat het slagingspercentage eerst geslaagden zo laag is.

Ik moet er niet aan denken dat de examinatoren ook nog eens theorievragen aan mijn leerling gaat stellen. En hoeveel gaan ze er dan vragen? Het is al een zenuwebedoening zo’n examen.

Maar stel nu dat een leerling die keihard op de reguliere manier, zelf of via een reguliere rijschool zijn theoriecursus heeft gedaan en dichtslaat omdat hij het antwoord wel weet maar er niet op kan komen? Wat dan?

Anesti Bochem|29.01.16|21:05

Prima dat er doorgevraagd gaat worden.
Zoals Rene Kwast ook al stelde hou het bij borden voorrang en snelheid.
Is er ook al nagedacht over mensen met een beperking die met hangen en wurgen en keihard knokken het papiertje hebben gehaald?
En nu maar hopen dat juist deze kwetsbare groep niet de dupe wordt.

Kenny Willemsen|29.01.16|21:35

Ik vraag me af waarom het cbr zijn praktijk examen gaan verzwaren? Ze mogen toch een valide theorie examen wat blijkbaar faalt niet gebruiken om praktijk examen te verzwaren en daardoor toch erkenning van het ministerie te verdienen? Ik vind de gang van zaken vaag en heb mijn twijfels. Gaat een rijschool nu de prijs betalen voor de acties van de leerling die meegaat in een theorieexamen die de toets niet doorstaat? Slagingspercentages omlaag, meer sancties voor de rijschool?

Ben Polderdijk|29.01.16|21:39

Wat een zwak bod van het CBR om tijdens het praktijkexamen nog meer theorievragen te stellen! Het feit dat enkele “slimmeriken” met deze “ezelsbruggetjes” de uitslagen van de theorie examens kunnen beinvloeden, komt alleen omdat de vraagstellingen door het CBR dit mogelijk maakt. Het CBR kan dus beter wat doen aan hun eigen manier van vragen stellen!

Jac van den Bos|29.01.16|21:41

Dat kan en mag niet, De kandidaat die heeft zitten zwoegen om z’n theorie onder de knie te krijgen is hier de dupe van. En tijdens het rijden ondervragen ? De fout van het cbr is weer bij de leerling neergelegd !

Bart Hogeweg|29.01.16|22:52

Als een rode draad door het verhaal: de opzet van het theorie-examen is onvoldoende,het CBR moet hier iets mee. Een kandidaat gaat op voor het praktijkexamen als het theorie-examen met goed gevolg is afgelegd. Om de kandidaat tijdens het praktijkexamen te gaan toetsen op zijn theoretische kennis en dat mee te wegen in de beslissing of hij/zij wel niet slaagt komt er simpel gezegd op neer dat de incompetentie van het CBR in de schoenen van de kandidaat wordt geschoven.

Peter Hanemaaijer|29.01.16|22:52

Ja, ja. En voor het gemak vergeet het CBR maar weer eens dat zij zelf deze situatie veroorzaakt hebben door een theorie examen neer te zetten dat niet deugt en wat voor de gemiddelde reguliere kandidaat vrijwel niet te doen is. Het CBR steekt de kop weer eens in het zand en de kandidaat is de dupe.

Mustafa Arslan|29.01.16|23:17

Jaren terug hebben wij dit in Rotterdam duidelijk en met bewijzen aangekaart bij CBR dat er gesjoemeld werd met examen vragen ,werd er niets gedaan.We schreven zelfs brief naar verkeer en waterstaat…komen ze pas na 5 jaar achter….ik lach alleen maar…

Richard Bacas|29.01.16|23:22

Een kandidaat die de theorie niet beheerst heeft het sowieso al moeilijker met een praktische rit. Maar je kan een kandidaat die de praktijk met goed gevolg afsluit toch niet laten zakken omdat een theorie vraag fout beantwoord is? Denk eens aan een faalangst kandidaat die het antwoord niet weet en dan aan het begin van de rit. Heeft zo’n dure examen dan nog zin?
Ik hoop dat ik het verkeerd begrepen heb.

Waarom al die commotie? Ik begrijp er echt niets van hier.

Het is toch te gek dat een leerling de eenmalig leert , snel vergeet en vervolgens alleen maar met een rondje CBR kan slagen.
Net als rijden dient je theoriekennis ook op niveau te zijn. Zelfs nadat je geslaagd bent. Een aap het kunstje leren kunnen we allemaal.

Wij hoeven het CBR niet altijd te steunen, maar hier is een heel terechte maatregel getroffen.

Peter Burger|30.01.16|07:04

Vreemde zaak om achteraf tijdens het rijexamen van een leerling – die al stijf staat van de stress – vragen te stellen over de theorie dat is aan het einde van de opleiding , zou het niet beter zijn in het voor traject dus bij de theorie opleidingen de zaken aan te pakken dat een leerling alleen voor de theorie kan slagen als hij de verkeersregels , borden en de uitzonderingen kent.
Haal de meer keuze vragen eruit en vervang deze door wie mag eerst of wie mag het laatst.
Dat is kennis

Rin Partoredjo|30.01.16|12:31

Rin Partoredjo

Elk gesjoemel is verkeerd en moet zwaar gestraft worden. CBR en Overheid zoeken de oplossing !
Dit komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Leerlingen zijn degenen die misleid worden; het enige voordeel voor hun is, dat ze alleen wat geld en tijd besparen, en degenen die hier baat bij hebben, zijn de turboscholen, die ondertussen hun zakken hebben gevuld. Jammer…. Want zij beseffen niet dat ze hebben bijgedragen aan de verkeersonveiligheid. Onverantwoord !!

Nizam Ünlü|30.01.16|12:58

Ach genoeg “sjoemelrijscholen” die tot de 500 rijken van Nederland zijn gaan behoren:-)))..
En nog de dag mee bezig zijn..Ze zijn niet te bestrijden ondanks dat er bewijzen geleverd zijn in het verleden.
En nu dit..Ja kom maar op dan..

René Smit|30.01.16|15:14

Een fraaie zaak, volgens mij weet het CBR welke theoriescholen hiervoor verantwoordelijk zijn want Pow-nieuws wist het in 2014 al, toen weigerde Mw. Zijderveld het met hen te bespreken. Uiteindelijk zijn nu alle leerlingen de klos van rijscholen die keurig praktijk en theorieles geven. De rijscholen die de Turbo theorie gaven merken hier niets van.

René Smit|30.01.16|15:15

Bovendien als je leerling door de zenuwen een aantal theorievragen niet helemaal goed beantwoord mag hij/zij het examen overdoen voor de somma van ongeveer €200.- en dat is iets heel anders dan wat een theorie examen kost. Het lijkt mij een goed initiatief van de solide rijscholen in samenwerking met een branche organisatie een lijst op te stellen van deze Turbotheoriescholen want dan mogen zij in het openbaar aan de schandpaal genageld worden, misschien via Facebook.

René Smit|30.01.16|15:18

Ook zijn deze rijscholen verantwoordelijk voor de lange wachttijden die bij theorie examens ontstaan. toen er voorgesteld werd om deze opkoop van examens te regelen door machtiging werd dat van tafel geveegd door het CBR. Waarschijnlijk werd er erg goed aan verdiend.

Klaas Kok|30.01.16|20:04

Echt een CBR actie ,de goeien moeten het ontgelden voor een paar van die klojo,s waar wij Instructeurs allang van af wisten en er totaal niet mee is gedaan hoe hypocriet kan je zijn ,het cbr weet wie het zijn sluit uit die gasten!!

Louisa Zinar Okcuoglu|31.01.16|09:58

Vervolgens zal de poppenkast reageren:
“Zoals jullie als volk en de rijschoolbranche willen gaan wij verplicht theorieles invoeren.”

En de omzet van alleen het autotheorie examen van 15 miljoen naar 50 miljoen opkrikken.

“Dank je wel volk”

Louisa Zinar Okcuoglu|31.01.16|10:01

Doel van het CBR?
CBR is in het geheim bezig aan een plan voor het starten van een instituut waar verplicht theoriecursussen gevolgd moet worden.

Door tactisch aanpak (achterbaks) met de media wachten ze totdat er voldoende signalen vanuit de rijschoolbranche en het volk komt.

Met (zie ook reacties van collega’s):
“Er moet verplichte theoriecursus komen”

Louisa Zinar Okcuoglu|31.01.16|10:02

CBR tipt media om een item te maken over theorie opleiders met als doel hun neer te zetten als fraudeurs en zelf een Monopoly op te zetten.

RTL-Nieuws doet dit om als gevolg onrust te veroorzaken onder de bevolking en een discussie op te wekken zodat er in de tweede kamer naar een oplossing gezocht moet worden.

Rij School|31.01.16|18:56

@Erik Weerwag Wijzen naar de brancheverenigingen is wat kort door de bocht, en bedenk je dat als je naar een ander wijst dan wijzen er drie vingers naar jezelf! Op uw site staat dat uw rijschool is aangesloten bij de SVEMO (Stichting Verkeers Educatie Middelbaar Onderwijs) en naar aanleiding van uw afsluiting “Goed he? die branche verenigingen…” maak ik op dat u geen hoge pet op heeft van de brancheverenigingen. Dus ben zeer benieuwd naar de oplossing die SVEMO heeft. Laat maar horen!!

Anjo Joostens|31.01.16|19:36

Het komt steeds dichterbij. Wij zijn bijna klaar. Nederland is toe aan kwalitatieve vernieuwing en fraudevrije verbetering. Nederland krijgt een nieuwe rijopleiding! o.a op rijonderwijs.nl

ollie liguster|01.02.16|21:48

Hallo allemaal

Heb mijn theorie examen reeds behaald na 9 pogingen dit met behulp van een turbocursus.

Ik denk dat de manier waarop het cbr de vragen stelt compleet fout is en moet worden herdacht.

Mensen die denken dat je door middel van een cursus de theorie niet beheerst is onzin.

Ik heb deze cursus gevolgt omdat ik problemen had met het onhouden van allemaal kleine vraagstellingen (voorbeeld Hoeveel promille alcohol)
Niet omdat ik belangrijke zaken zoals de voorang situaties niet begreep

Berry Swart|02.02.16|14:36

Rijschool Berry Good. We moeten niet vergeten dat er meer theorieopleidingen
zijn die wel heel goed zijn.

Berry Swart|02.02.16|14:40

We moeten niet vergeten dat er heel veel Theorieopleidingen zijn waar
de kandidaten op de juiste manier worden voorbereid.

Henk Huisman|12.02.16|09:38

Je moet een theorie koning zijn om de theorie tegenwoordig te halen. Mijn zoon die is een theoriekoning en die haalde het. CBR denkt van landelijk de goedkoopste theorie aanbieder.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBR verzwaart praktijkexamen vanwege gesjoemel bij theorie-examen | RijschoolPro

CBR verzwaart praktijkexamen vanwege gesjoemel bij theorie-examen

Het CBR grijpt in bij het praktijkexamen om het gesjoemel bij het theorie-examen te ondervangen. Examinatoren gaan per direct strenger doorvragen over de verkeersregels bij kandidaten. Daarnaast worden alle 4000 vragen uit de theoriebank doorgelicht door een externe commissie.

Dat weet RTL Nieuws te melden. Volgens de nieuwszender hoopt het CBR met deze maatregelen al het gedoe rondom het theorie-examen tot het verleden te laten behoren. Met terugwerkende kracht theorie-examens ongeldig laten verklaren is juridisch ook mogelijk, zo laat directeur René Verstraeten weten.

Verkeersregels bij praktijkexamen

Examinatoren van het praktijkexamen krijgen de opdracht kandidaten specifiek door te vragen over de verkeerstheorie. Dat deden zij al, maar vanaf nu moeten zij hier expliciet meer aandacht aan gaan besteden. Het CBR verwacht dat kandidaten die de stof niet beheersen, daarbij door de mand vallen.

Het CBR wil de turbotheorie-opleiders helemaal tot het verleden laten behoren door de gehele vragenbank te laten doorlichten. Een onafhankelijke commissie van deskundigen moet dit gaan doen. Zij letten daarbij op de vraagstelling en de mogelijkheid om hier ezelsbruggetjes en trucs op toe te passen.

De maatregelen die het CBR neemt zijn precies in lijn met wat branchevereniging Bovag Rijscholen gisteren voorstelde.

Lees alle reacties op de trucjestheorie op VerkeersPro:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Lars Verpalen

34 reacties op “CBR verzwaart praktijkexamen vanwege gesjoemel bij theorie-examen”

Richard Kaya|29.01.16|19:55

wat een onzin allemaal,

laat de examinatoren zich lekker bezig houden met het beoordelen van de praktijk, je gaat een kandidaat tijdens het rij-examen toch niet lastig vallen over de theorie, nu roepen ze toch ook allemaal dat de borden en de regels voor de kandidaat zijn.

Richard Kaya|29.01.16|19:56

laat iedereen die een rijbewijs wil halen verplicht een aantal theorielessen volgen en als we dan toch bezig zijn laat iedereen dij zijn/haar rijbewijs al heeft bij het verlengen van zijn/haar rijbewijs verplicht een aantal theorielessen zodat we het samen weer wat leuker krijgen in het verkeer want ik stoor me steeds meer aan wat sommige wegbeheerders weten te verzinnen (zucht)

René Kwast|29.01.16|20:15

Voor de kwaliteit van de beginnende bestuurders is dit een goede zaak. Graag de vragen beperken tot de volgende onderwerpen: voorrang, borden en snelheid.

Alex Weerwag|29.01.16|20:25

Schoenmaker blijf bij je ……………..
Als ze geslaagd zijn voor de theorie en daarna praktijkexamen gaan doen, moet er wel beoordeeld worden op de praktijk (natuurlijk kan je hier zien of ze de theoretische kennis toepassen in de praktijk).
Als iemand goed kan auto rijden (veilig, doortastend e.d.) dan mag hij niet hierbij ook nog een tweede keer op zijn theoretische kennis worden beoordeeld.
Doen ze dat toch, dan gaat dat grote problemen geven en extra kosten voor het cbr.

Alex Weerwag|29.01.16|20:26

Goed he? die branche verenigingen……………………………………

John Soekhnandan|29.01.16|20:33

M.a.w. Als een kandidaat op haar/zijn PRAKTIJK examen theorievragen niet goed beantwoord kan hij/zij zakken voor zijn/haar PRAKTIJK examen.

Marcelino jance|29.01.16|20:34

Ik voorzie een lagere slagingspercentage voor de praktijkexamens.

Jens Klokow|29.01.16|20:36

Net als bij onze oosterburen doen. Verplicht theorielessen laten volgen bij een rijschool (ca. 15 uur). Zo niet, geen praktijk.

André van Polen|29.01.16|20:43

Tuurlijk, straks weer zeuren dat het slagingspercentage eerst geslaagden zo laag is.

Ik moet er niet aan denken dat de examinatoren ook nog eens theorievragen aan mijn leerling gaat stellen. En hoeveel gaan ze er dan vragen? Het is al een zenuwebedoening zo’n examen.

Maar stel nu dat een leerling die keihard op de reguliere manier, zelf of via een reguliere rijschool zijn theoriecursus heeft gedaan en dichtslaat omdat hij het antwoord wel weet maar er niet op kan komen? Wat dan?

Anesti Bochem|29.01.16|21:05

Prima dat er doorgevraagd gaat worden.
Zoals Rene Kwast ook al stelde hou het bij borden voorrang en snelheid.
Is er ook al nagedacht over mensen met een beperking die met hangen en wurgen en keihard knokken het papiertje hebben gehaald?
En nu maar hopen dat juist deze kwetsbare groep niet de dupe wordt.

Kenny Willemsen|29.01.16|21:35

Ik vraag me af waarom het cbr zijn praktijk examen gaan verzwaren? Ze mogen toch een valide theorie examen wat blijkbaar faalt niet gebruiken om praktijk examen te verzwaren en daardoor toch erkenning van het ministerie te verdienen? Ik vind de gang van zaken vaag en heb mijn twijfels. Gaat een rijschool nu de prijs betalen voor de acties van de leerling die meegaat in een theorieexamen die de toets niet doorstaat? Slagingspercentages omlaag, meer sancties voor de rijschool?

Ben Polderdijk|29.01.16|21:39

Wat een zwak bod van het CBR om tijdens het praktijkexamen nog meer theorievragen te stellen! Het feit dat enkele “slimmeriken” met deze “ezelsbruggetjes” de uitslagen van de theorie examens kunnen beinvloeden, komt alleen omdat de vraagstellingen door het CBR dit mogelijk maakt. Het CBR kan dus beter wat doen aan hun eigen manier van vragen stellen!

Jac van den Bos|29.01.16|21:41

Dat kan en mag niet, De kandidaat die heeft zitten zwoegen om z’n theorie onder de knie te krijgen is hier de dupe van. En tijdens het rijden ondervragen ? De fout van het cbr is weer bij de leerling neergelegd !

Bart Hogeweg|29.01.16|22:52

Als een rode draad door het verhaal: de opzet van het theorie-examen is onvoldoende,het CBR moet hier iets mee. Een kandidaat gaat op voor het praktijkexamen als het theorie-examen met goed gevolg is afgelegd. Om de kandidaat tijdens het praktijkexamen te gaan toetsen op zijn theoretische kennis en dat mee te wegen in de beslissing of hij/zij wel niet slaagt komt er simpel gezegd op neer dat de incompetentie van het CBR in de schoenen van de kandidaat wordt geschoven.

Peter Hanemaaijer|29.01.16|22:52

Ja, ja. En voor het gemak vergeet het CBR maar weer eens dat zij zelf deze situatie veroorzaakt hebben door een theorie examen neer te zetten dat niet deugt en wat voor de gemiddelde reguliere kandidaat vrijwel niet te doen is. Het CBR steekt de kop weer eens in het zand en de kandidaat is de dupe.

Mustafa Arslan|29.01.16|23:17

Jaren terug hebben wij dit in Rotterdam duidelijk en met bewijzen aangekaart bij CBR dat er gesjoemeld werd met examen vragen ,werd er niets gedaan.We schreven zelfs brief naar verkeer en waterstaat…komen ze pas na 5 jaar achter….ik lach alleen maar…

Richard Bacas|29.01.16|23:22

Een kandidaat die de theorie niet beheerst heeft het sowieso al moeilijker met een praktische rit. Maar je kan een kandidaat die de praktijk met goed gevolg afsluit toch niet laten zakken omdat een theorie vraag fout beantwoord is? Denk eens aan een faalangst kandidaat die het antwoord niet weet en dan aan het begin van de rit. Heeft zo’n dure examen dan nog zin?
Ik hoop dat ik het verkeerd begrepen heb.

Waarom al die commotie? Ik begrijp er echt niets van hier.

Het is toch te gek dat een leerling de eenmalig leert , snel vergeet en vervolgens alleen maar met een rondje CBR kan slagen.
Net als rijden dient je theoriekennis ook op niveau te zijn. Zelfs nadat je geslaagd bent. Een aap het kunstje leren kunnen we allemaal.

Wij hoeven het CBR niet altijd te steunen, maar hier is een heel terechte maatregel getroffen.

Peter Burger|30.01.16|07:04

Vreemde zaak om achteraf tijdens het rijexamen van een leerling – die al stijf staat van de stress – vragen te stellen over de theorie dat is aan het einde van de opleiding , zou het niet beter zijn in het voor traject dus bij de theorie opleidingen de zaken aan te pakken dat een leerling alleen voor de theorie kan slagen als hij de verkeersregels , borden en de uitzonderingen kent.
Haal de meer keuze vragen eruit en vervang deze door wie mag eerst of wie mag het laatst.
Dat is kennis

Rin Partoredjo|30.01.16|12:31

Rin Partoredjo

Elk gesjoemel is verkeerd en moet zwaar gestraft worden. CBR en Overheid zoeken de oplossing !
Dit komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Leerlingen zijn degenen die misleid worden; het enige voordeel voor hun is, dat ze alleen wat geld en tijd besparen, en degenen die hier baat bij hebben, zijn de turboscholen, die ondertussen hun zakken hebben gevuld. Jammer…. Want zij beseffen niet dat ze hebben bijgedragen aan de verkeersonveiligheid. Onverantwoord !!

Nizam Ünlü|30.01.16|12:58

Ach genoeg “sjoemelrijscholen” die tot de 500 rijken van Nederland zijn gaan behoren:-)))..
En nog de dag mee bezig zijn..Ze zijn niet te bestrijden ondanks dat er bewijzen geleverd zijn in het verleden.
En nu dit..Ja kom maar op dan..

René Smit|30.01.16|15:14

Een fraaie zaak, volgens mij weet het CBR welke theoriescholen hiervoor verantwoordelijk zijn want Pow-nieuws wist het in 2014 al, toen weigerde Mw. Zijderveld het met hen te bespreken. Uiteindelijk zijn nu alle leerlingen de klos van rijscholen die keurig praktijk en theorieles geven. De rijscholen die de Turbo theorie gaven merken hier niets van.

René Smit|30.01.16|15:15

Bovendien als je leerling door de zenuwen een aantal theorievragen niet helemaal goed beantwoord mag hij/zij het examen overdoen voor de somma van ongeveer €200.- en dat is iets heel anders dan wat een theorie examen kost. Het lijkt mij een goed initiatief van de solide rijscholen in samenwerking met een branche organisatie een lijst op te stellen van deze Turbotheoriescholen want dan mogen zij in het openbaar aan de schandpaal genageld worden, misschien via Facebook.

René Smit|30.01.16|15:18

Ook zijn deze rijscholen verantwoordelijk voor de lange wachttijden die bij theorie examens ontstaan. toen er voorgesteld werd om deze opkoop van examens te regelen door machtiging werd dat van tafel geveegd door het CBR. Waarschijnlijk werd er erg goed aan verdiend.

Klaas Kok|30.01.16|20:04

Echt een CBR actie ,de goeien moeten het ontgelden voor een paar van die klojo,s waar wij Instructeurs allang van af wisten en er totaal niet mee is gedaan hoe hypocriet kan je zijn ,het cbr weet wie het zijn sluit uit die gasten!!

Louisa Zinar Okcuoglu|31.01.16|09:58

Vervolgens zal de poppenkast reageren:
“Zoals jullie als volk en de rijschoolbranche willen gaan wij verplicht theorieles invoeren.”

En de omzet van alleen het autotheorie examen van 15 miljoen naar 50 miljoen opkrikken.

“Dank je wel volk”

Louisa Zinar Okcuoglu|31.01.16|10:01

Doel van het CBR?
CBR is in het geheim bezig aan een plan voor het starten van een instituut waar verplicht theoriecursussen gevolgd moet worden.

Door tactisch aanpak (achterbaks) met de media wachten ze totdat er voldoende signalen vanuit de rijschoolbranche en het volk komt.

Met (zie ook reacties van collega’s):
“Er moet verplichte theoriecursus komen”

Louisa Zinar Okcuoglu|31.01.16|10:02

CBR tipt media om een item te maken over theorie opleiders met als doel hun neer te zetten als fraudeurs en zelf een Monopoly op te zetten.

RTL-Nieuws doet dit om als gevolg onrust te veroorzaken onder de bevolking en een discussie op te wekken zodat er in de tweede kamer naar een oplossing gezocht moet worden.

Rij School|31.01.16|18:56

@Erik Weerwag Wijzen naar de brancheverenigingen is wat kort door de bocht, en bedenk je dat als je naar een ander wijst dan wijzen er drie vingers naar jezelf! Op uw site staat dat uw rijschool is aangesloten bij de SVEMO (Stichting Verkeers Educatie Middelbaar Onderwijs) en naar aanleiding van uw afsluiting “Goed he? die branche verenigingen…” maak ik op dat u geen hoge pet op heeft van de brancheverenigingen. Dus ben zeer benieuwd naar de oplossing die SVEMO heeft. Laat maar horen!!

Anjo Joostens|31.01.16|19:36

Het komt steeds dichterbij. Wij zijn bijna klaar. Nederland is toe aan kwalitatieve vernieuwing en fraudevrije verbetering. Nederland krijgt een nieuwe rijopleiding! o.a op rijonderwijs.nl

ollie liguster|01.02.16|21:48

Hallo allemaal

Heb mijn theorie examen reeds behaald na 9 pogingen dit met behulp van een turbocursus.

Ik denk dat de manier waarop het cbr de vragen stelt compleet fout is en moet worden herdacht.

Mensen die denken dat je door middel van een cursus de theorie niet beheerst is onzin.

Ik heb deze cursus gevolgt omdat ik problemen had met het onhouden van allemaal kleine vraagstellingen (voorbeeld Hoeveel promille alcohol)
Niet omdat ik belangrijke zaken zoals de voorang situaties niet begreep

Berry Swart|02.02.16|14:36

Rijschool Berry Good. We moeten niet vergeten dat er meer theorieopleidingen
zijn die wel heel goed zijn.

Berry Swart|02.02.16|14:40

We moeten niet vergeten dat er heel veel Theorieopleidingen zijn waar
de kandidaten op de juiste manier worden voorbereid.

Henk Huisman|12.02.16|09:38

Je moet een theorie koning zijn om de theorie tegenwoordig te halen. Mijn zoon die is een theoriekoning en die haalde het. CBR denkt van landelijk de goedkoopste theorie aanbieder.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.