Dit waren de zeven grootste thema’s van 2019

Het afgelopen jaar gingen zowel het theorie- als het praktijkexamen op de schop en was er veel te doen rondom het verwerken van de Gezondheidsverklaring door het CBR. Ook de vernieuwde WRM was belangrijk nieuws in 2019. En niet te vergeten: de helmplicht voor snorfietsers, de vrijstelling van nascholing voor Code 95, de automaatcode en het faillissement van Verkeersschool Aalbregt. Dit waren de zeven grootste thema’s van 2019 volgens RijschoolPro.

Praktijk- en theorie-examen

Op 25 maart 2019 is het praktijkexamen auto aangepast worden. Onder andere het gebruik van een navigatiesysteem is nu standaard en de stopopdracht is vervallen. Daarnaast zijn er ook aanpassingen in de bijzondere verrichtingen. Het CBR hield voorafgaand aan de wijziginsdatum een infoavonden door het hele land. Alles bij elkaar zijn op die avonden zo’n 5.000 instructeurs afgekomen.

Het theorie-examen was op 1 november aan de beurt. Sindsdien bestaat het examen niet langer uit twee, maar uit drie onderdelen. Deze zijn: gevaarherkenning, kennis en inzicht. Kandidaten slagen alleen voor het theorie-examen als ze voor elk onderdeel een voldoende halen. De verandering in het examen is bedoeld om te toetsen of kandidaten de ‘cruciale’ onderdelen zoals voorrangsregels onder de knie hebben. Na afloop krijgt de kandidaat niet langer de fout beantwoorde vragen te zien. De toelichting hierop: “omdat we hebben gemerkt dat dit kandidaten onvoldoende helpt.” De inhoud van het examen blijft gelijk, net als het totale aantal examenvragen.

De Gezondheidsverklaring

Voordat je examen doet bij het CBR, vul je een Gezondheidsverklaring in. Daarin geef je aan of er medische iets aan de hand in. Het CBR bekijkt vervolgens of je gewoon examen kunt doen, of dat er eerst een ander traject wordt gestart. De verwerking van die dossiers kostte het exameninstituut dit jaar echter heel erg veel tijd. Zodanig veel dat het CBR nieuwe kandidaten opriep om zo snel mogelijk het formulier in te vullen, zodat tegen de tijd van het praktijkexamen alles was verwerkt. De vertragingen is voor sommige leerlingen reden om te liegen op de verklaring en overal aan te kruisen dat ze niets mankeren. De gevolgen daarvan, mocht het later tot ongevallen komen, zijn niet te overzien. Halverwege volgend jaar moeten de wachttijden weer zijn rechtgetrokken bij het CBR.

Verkeersschool Aalbregt

Deze zomer ging Verkeersschool Aalbregt failliet. Het rommelde al eventjes in Zoetermeer en op 2 juli was het faillissement definitief. Het faillissement volgde op geruchten rond financiële moeilijkheden, de verkeersschoolhouder was ondertussen ondergedoken nadat hij bedreigd was. Het faillissement was aanleiding voor leerlingen en instructeurs om naar het Malieveld in Den Haag te trekken en de overheid te vragen om in te grijpen. Leerlingen hadden de opleiding vooruit betaald en stonden nu met lege handen. Bij de rijschool, opgericht in 2014, waren zes mensen in dienst, de instructeurs waren hoofdzakelijk zzp’ers.

Helmplicht op de snorfiets

De helmplicht op de snorfiets komt eraan. In januari werd een motie in de Kamer aangenomen die dit mogelijk maakt. Wel wordt eerst onderzocht of het dragen van een helm een positief effect heeft op de verkeersveiligheid. Ondertussen is de helm in Amsterdam alvast verplicht. (Het onderzoek loopt trouwens nog steeds, dat valt te lezen in de verzamelbrief over verkeersveiligheid die Van Nieuwenhuizen in december naar de Kamer stuurde.)

Code 95

Beroepschauffeurs geboren voor 1 juli 1955 moeten verplicht nascholing volgen om de Code 95 op hun rijbewijs te behouden. Alle gevolgde nascholing vanaf 1 april 2015 telt mee. Eerder was deze groep uitgezonderd van de nascholingsplicht. Maar die uitzondering was in strijd met Europese richtlijnen en daarom komt er nu een wetswijziging aan. Wie niet voldoet aan de eisen raakt de Code 95 kwijt. In totaal hebben 24.000 mensen de Code 95 op het rijbewijs staan, daar zitten naar schatting 11.000 beroepschauffeurs tussen. Wie zich niet laat bijscholen verliest de bevoegdheid en is verplicht het rijbewijs om te ruilen voor een nieuw exemplaar zonder de code.

Automaatcode

De automaatcode 78 op het rijbewijs wordt in Duitsland halverwege volgend jaar geschrapt voor nieuwe rijbewijsbezitters. Kandidaten volstaan met een leermodule van tien lesuren binnen de totale rijopleiding om in een handgeschakelde auto te mogen rijden. Het examen kan dan worden afgelegd in een automaat. Dat bevestigde Dieter Quentin, voorzitter van de Duitse branchevereniging BVF, tegenover RijschoolPro. In Nederland blijft de code vooralsnog overeind, wel zegt een woordvoerder van de Europese Commissie dat er op Europees niveau gekeken wordt naar het schrappen van de code.

De nieuwe WRM

Tot slot misschien wel het belangrijkste thema van het jaar: de nieuwe WRM. Dit jaar kregen het Besluit en de Regeling rondom de Wet Rijonderricht Motorvoertuigen vorm en uiteindelijk ging deze maand ook de kogel door de kerk: vanaf 1 april treedt de boel in werking. Vanaf dan moet de praktijkbegeleiding met een echte rijbewijsleerling worden gedaan. Ook hoeft er nog maar één praktijkbegeleiding worden afgelegd en bij onvoldoende resultaat is er een herkansingstraject in plaats van een sanctie. Waar het voor de één een opluchting is dat de WRM eindelijk ingaat, is het voor de ander het startpunt om nieuwe wijzigingen door te voeren en professionalisering van de rijschoolsector na te streven. Kortom: wordt vervolgd…

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.